سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حق سنگین است اما گوارا ، و باطل سبک لیکن در کام چون سنگ خارا . [نهج البلاغه]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها


 
کشتی پهلوانی و کشتی از قدیمی ترین ورزش ها در ایران بوده است که در طی قرن ها در فرهنگ ایران تنیده شده است.در ایران باستان از کشتی و حرفه پهلوانی و جنگاوری به عنوان نظام وظیفه عمومی نام برده اند که استادانی در سپاه وجود داشته و جوانان را تعلیم می داده اند.جنگ تن به تن و آشنایی با فن کشتی که در میدان جنگ کاربرد داشته است از خصوصیات و مشخصه های جنگاوران محسوب می شده است.گاه سرنوشت جنگی را نیز نبرد تن به تن و کشتی دو پهلوان و یا فرماندهان سپاه تعیین می کرده است.

کشتی در لغت نامه دهخدا به معنی «زور آزمایی دو تن با یکدیگر بدون به کار بردن آلات و اسباب به قصد بر زمین افکندن هم نبرد، مصارعت، بهم چسبیدن دو پهلوان به یکدیگر و کوفتن و افکندن یکدیگر بر زمین» آمده است.

معمولاً در زورخانه ها در قدیم رسم بر این بوده است که پس از انجام حرکات ورزشی و نرمشی با وسایل زورخانه تعدادی از نفرات کشتی گیر دو به دو داخل گود شده و به تمرین و زورآزمایی می پرداختند و «کهنه سوار» یا مرشد به آموزش آنان می پرداخته است.

کشتی پهلوانی ابتدا بدون وزن انجام می شده (اکنون با وزن انجام می شود) و پوشیدن شلوار خاص کشتی که قد آن تا زیر زانو و انتهای آن تنگ است و کمر آن نیز تنگ بسته می شود، مرسوم بوده و هست.

در گذشته و برای انتخاب پهلوان، تمام مدعیان و پهلوانان به میدان می آمدند و پس از مراحل گوناگون و زمین زدن تمامی حریفان «پهلوان» انتخاب می شد.این کار معمولاً در «گود» زورخانه انجام می شد و در واقع هدف نهایی و غایی ورزش زورخانه، کشتی محسوب می شد.تاریخ ورزش های زورخانه ای ایران به زمان پس از اسلام و حمله مغول ها به ایران باز می گردد.البته نه به شکل فعلی بلکه به عنوان آمادگی رزمی برای مقابله با تجاوز متجاوزان.وسایل جنگی نیز مانند سپر، گرز و کمان که هم اکنون تبدیل به «سنگ»، «میل» و «کباده» شده اند برای آمادگی نفرات از آنها سود می بردند.

در دوران صفویه، به ورزش اهمیت بیشتری داده شد و در واقع ظهور ورزش های زورخانه ای به شکل فعلی از همان زمان رخ داد.حتی نام «کهنه سوار» نیز به «مرشد» تغییر یافت.در این دوران به تناسب شدت و ضعف علاقه سلاطین و پادشاهان وقت، ورزش های زورخانه ای و پهلوانی دچار قوت و نقصان می شد.در دوران حکومت کریم خان زند پس از دوره ای رکود باز هم در کالبد ضعیف ورزش زورخانه ای جان تازه ای دمیده شد و ظهور پهلوانانی چون اکبر اصفهانی و آقا لندره دوز از آن جمله است.

با ظهور پوریای ولی در قرن هشتم، تحول عظیمی در ورزش زورخانه ای رخ داد.پهلوان محمود خوارزمی ملقب به پوریای ولی معروف ترین پهلوان زورخانه ای ایران در 653 ه.ق در گنجه به دنیا آمد و علاوه ی پهلوانی، شاعری توانا و عارفی دل آگاه بود.نام پوریای ولی به علت خصایص اخلاقی و معنوی و جوانمردی، همچنین قدرت پهلوانی و طبع شاعری همیشه در تاریخ ایران و ورزش های زورخانه ای جاودان مانده است.درباره این پهلوان نامی داستان های گوناگونی از جوانمردی و پهلوانی ذکر شده است.معروفترین آنها کشتی پوریای ولی با پهلوان یکی از ولایات است که برای آنکه آبروی آن پهلوان را حفظ کند و مادر آن پهلوان دل شکسته نشود، عمداً خود را مغلوب می کند.این جوانمردی و گذشت در مردم اثر عمیقی به جا می گذارد به طوری که تا به امروز نام او را زنده نگه داشته است.

در زمان قاجاریه و بخصوص سلطنت ناصرالدین شاه ورزش کشتی پیشرفت مناسبی درکشور داشت.هر ساله میدان ارگ با حضور شاه و درباریان و هزاران تماشاچی، مهماندار کشتی گیران و پهلوانانی بود که به کشتی و نمایش پهلوانی می پرداختند.در این دوره «پهلوانی پایتخت» از مصادر درباری محسوب می شد.از بین تمامی کشتی گیران و پهلوانان سراسر کشور، پهلوانی که موفق می شد پشت تمامی پهلوانان و کشتی گیران را بر خاک ساید به عنوان «پهلوان دربار» بازوبند از شاه دریافت می کرده است.البته این رسم اززمان راه اندازی زورخانه اختصاصی دربار ناصرالدین شاه رواج یافت و «پهلوان دربار» تا زمان حفظ این عنوان حقوق و مزایا دریافت می کرده است.همچنین به کارگیری ورزشکاران و پهلوانان و انجام اعمال پهلوانی به هنگام استقبال از پادشاهان و بزرگان در موقع ورود به شهرها نیز در زمان ناصرالدین شاه رواج داشته است.

به تدریج و با پیشرفت کمی ورزش زورخانه ای در دوره ناصرالدین شاه به علت ایجاد رقابت بین خان ها و اعیان در جذب پهلوانان و راه اندازی زورخانه های خصوصی در خانه های ایشان، از جنبه کیفی این ورزش که همانا پهلوان پروری (فرد با فتوت و جوانمرد) کاسته شد و با قتل ناصرالدین شاه هم پس از تعطیلی زورخانه های بزرگان، توجه مردم به این ورزش کاهش یافت.البته در این دوران به اهتمام پهلوانانی چون ابراهیم یزدی بزرگ و پس از وی، حاج سید حسن رزاز، حاج محمد صادق بلور فروش، آقا سید محمد علی مسجد حوضی و … زورخانه های مردمی راه اندازی شد و این ورزش به جایگاه اصلی خود بازگشت.تا پایان قرن سیزدهم در تهران 38 زورخانه، در اصفهان 16 زورخانه، در یزد 19 زورخانه، در کاشان 11 زورخانه و در قم 5 زورخانه وجود داشت.از جمله زورخانه های قدیمی تهران می توان به زورخانه بازارچه کالعباسعلی، زورخانه سقاخانه نوروزخان، زورخانه کوچه حمام، زورخانه درخونگاه، زورخانه سرتخت بربری ها، زورخانه سقاخانه آینه، زورخانه تکیه زرگرها، زورخانه ملی ابراهیم چراغ، زورخانه نیاوران، زورخانه ملک التجار، زورخانه سرچشمه، زورخانه دزاشیب، زورخانه گورارباب، زورخانه شاهزاده سیف الملک، زورخانه خانواده مرتضوی و زورخانه محله مسجد حوض اشاره کرد.

تا اواخر دوره قاجاریه کشتی به روال قدیمی خود در زورخانه ها دنبال می شد ولی با روی کار آمدن سلسله پهلوی به تدریج رنگ دیگری به خود گرفت و به علت ورود ورزش های نوین به ایران از توجه مردم به این ورزش به شکل سنتی آن کاسته شد.از طرفی به علت تغییرات سیاسی گسترده و اتلاف انرژی حکومت رضاخان برای سرکوب مخالفان در سراسر کشور، پهلوانان محلی بیشتر نقش کلانتر محلات را بازی می کردند که با استفاده از زور بازو یا به قلدری و نوچه پروری مشغول بودند یا اینکه به ایجاد امنیت و رفع و رجوع کار مردم می پرداختند.در پی حل مشکلات داخلی و رفع مسائل و درگیری های داخلی در کشور پس از کودتای رضاخان، «امنیه» جای خان ها و لوطی های هوادار آنان را گرفت.ژاندارمری و کلانترها جایگزین «قلدرها» و «قمه کشان» در محلات شدند تا به رفع اختلاف ها بپردازند و کلانتر و امنیه و نظمیه جای آنها را در محلات، شهرها و روستاها گرفت.از اهمیت آنها کاسته شد و قدرت محلی که سال ها در دست آنان بود از دستشان خارج گردید.

از سوی دیگر نشریات که تازه پا به میدان گذاشته بودند به علت ظهور ورزش های نوین در آن زمان، بیشتر به ورزش های جدید می پرداختند.لذا جایگاه ورزش های زورخانه ای و کشتی باستانی به موضع ضعف کشانده شد.مجلات به ورزش های نوین پرداختند و جو حاکم بر جامعه آن روزها نیز طالب نو و نوآوری در ورزش شدند و نوجویی هایی که از آغاز مشروطیت شروع شده بود در زمان رضاخان ادامه یافت.حرکتی آغاز شده بود که کهنه ها را دور بیندازند و با دید نو دوره جدید را شروع و عقب افتادگی ها را با دید غربی و اروپایی رفع کنند.در همان زورخانه ها در تهران، یزد، قم، کاشان و در سایرشهرها زورخانه ها فعال بودند اما بدون هیاهو در کوران آغاز ورزش های نوین به حیات خود ادامه می دادند.

در زمان رضاخان اداره تربیت بدنی تشکیل شد و با تلاش میرمهدی ورزند، احمد ایزدپناه، امان پادگورنی و … ورزش نوین در مدارس پا گرفت.در اکثر رشته های ورزشی نیز مربیان خارجی امر تعلیم علاقمندان را بر عهده گرفتند.در این هنگام با گشایش و تأسیس ورزشگاه ها، کلوپ ها، استخرها و باشگاه های ورزشی به سرعت رونق گرفت و ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی نیز گام های خود را به سمت عقب سرعت بخشیدند.نخستین انجمن ملی تربیت بدنی به صورت رسمی و قانونی در تاریخ یکشنبه دوم اردیبهشت ماه سال 1313 در منزل حکیم الملک تشکیل شد.در این جلسه حکیم الملک، علی اصغر حکمت، حسین علاء، امان الله جهانبانی، عیسی صدیق، سلیمان اسدی، ابراهیم شمس آور گرد هم آمدند تا تشکیلات نوین ورزش و تربیت بدنی کشور را پی ریزی کنند.

در مراسم هزارمین سالگرد تولد فردوسی، در سال 1313 جشن هایی در شهرهای مختلف کشور برگزار شد و در تهران پهلوانان پا به میدان گذاشتند و مسابقات کشتی برگزار کردند.همچنین در سیرک تهران در خیابان فردوسی نیز چند مسابقه کشتی بین کشتی گیران پرآوازه برگزار شد که به علت شهرت کشتی گیران مورد استقبال زیاد واقع شد.
فدراسیون کشتی در سال 1318 تشکیل شد و اولین دوره مسابقه های کشتی پهلوانی نیز در ورزشگاه امجدیه انجام شد و مصطفی طوسی و ابوالقاسم سخدری دیدار پایانی را برگزار کرد که طوسی به پیروزی رسید و صاحب بازوبند پهلوانی شد.در طی سال های بعد این مسابقه ها هر ساله برگزار می شد و افرادی چون طوسی، سخدری، میرقوامی، حریری، وفادار، زندی، نوری، تختی و مهدی زاده چهره های شاخصی بودند که در طی سالیان بازوبند پهلوانی را بر بازوبند پهلوانی را بر بازو بستند.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/10:: 9:0 عصر     |     () نظر

 

 

حدیث روزانه

امام صادق(ع) فرمودند:

در هر شب ماه مبارک رمضان، هنگام افطار بگو: «سپاس خدا را که با یاری او روزه گرفتیم و با روزی او افطار کردیم. بار خدایا روزه این روز را از ما بپذیر و باز هم ما را یاری کن تا سایر روزهای این ماه روزه بگیریم.ما را در این ماه سالم بدار تا روزه های آن را با سهولت و عافیت ادا کنیم.سپاس خدا را که توفیق داد و روزه یک روز را سپری کردیم».

گزیده کافی جلد 3 صفحه 141


کلمات کلیدی: حدیث روزانه


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/9:: 3:0 عصر     |     () نظر

مهر نگاه یار

هنگامی که در دوره ی دبیرستان در شهر قم درس می خواندیم، یکی از شبهای عاشورا به اتفاق دوستی تصمیم گرفتیم به مسجد جمکران مشرف شویم و در آن جا نماز شب عاشورا که یکصد رکعت است و در هر رکعت یک بار سوره ی حمد و سه بار سوره ی توحید خوانده می شود اقامه کنیم.
چون شب چهارشنبه و شب جمعه نبود، بنابراین ماشینی به آن سمت رفت و آمد نمی کرد.
برای رفتن به مسجد جمکران، دوچرخه ای را از یم دوچرخه فروشی روبه روی پل آهنچی کرایه کردیم و دو نفری به راه افتادیم. هنگامی که به مسجد رسیدیم، در بسته بود و دربان، اجازه ی ورود نمی داد. به هر حال با اصرار زیاد، از ایشان خواستیم و ایشان هم در را باز کرد و وارد مسجد شدیم.
دو تایی قرار گذاشتیم که نماز را بخوانیم و هر کس سعی می کرد از دیگری جلو بزند.
من یکی از دو رکعت ها را تمام کرده بودم که بی توجه به هر چیزی، نگاه به سمت راست نمودم و متوجه شدم که آقای بزرگواری سلام نمازش را داده و به حالت تشهد نشسته است. من بی اختیار به ایشان نگاه کردم و آن بزرگوار هم در حالی که تبسمی بر لب داشت، به من نگاه می کرد.
اما بدون درنگ، برخاستم و دو رکعت بعدی را شروع کردم تا از دوستم عقب نیافتم. در بین نماز، یادم آمد که آن آقایی که با لبخند محبت آمیز خود به من نگاه می کرد چه کسی بود؟ نماز را که سلام دادم، نگاهم را به سمت راست برگرداندم، اما ایشان را ندیدم. هر چه چشم انداخنتم از ایشان اثری نیافتم.
به سراغ رفیقم رفتم، او هم اطلاعی نداشت. از نگهبان پرسیدیم، او گفت که در بسته و کسی تا کنون وارد نشده است.
آنجا بود که متوجه شدیم چه توفیقی برای ما به دست آمده، اما ما متوجه آن نشده ایم و آن وجود شریف، به یقین، امام عصر(عج) بوده است.(1)

پی نوشت:
1ـ کتاب مهر نگاه اولیاء، از زبان سید آزادگان حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر ابوترابی، به کوشش عبدالمجید رحمانیان، ص53


کلمات کلیدی: آل یاسین


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/8:: 3:0 عصر     |     () نظر
امام علی (ع) می فرمایند:
حُبُّ الدُّنْیا یُفْسِدُ الْعَقْلَ وَ یُصِمُّ الْقَلْبَ عَنْ سَماعِ الْحِکْمَةِ وَ یوجِبُ اَلیمَ الْعِقابِ

علاقه به دنیا، عقل را فاسد مى‏کند، قلب را از شنیدن حکمت ناتوان مى‏سازد و باعث عذاب دردناک مى‏شود.

غررالحکم، ح 4878

 


کلمات کلیدی: حدیث


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/8:: 3:0 عصر     |     () نظر

 

 

حدیث روزانه

امام صادق(ع) فرمودند:

در هر شب ماه مبارک رمضان، هنگام افطار بگو: «سپاس خدا را که با یاری او روزه گرفتیم و با روزی او افطار کردیم. بار خدایا روزه این روز را از ما بپذیر و باز هم ما را یاری کن تا سایر روزهای این ماه روزه بگیریم.ما را در این ماه سالم بدار تا روزه های آن را با سهولت و عافیت ادا کنیم.سپاس خدا را که توفیق داد و روزه یک روز را سپری کردیم».

گزیده کافی جلد 3 صفحه 141


کلمات کلیدی: حدیث روزانه


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/7:: 3:0 عصر     |     () نظر

رییس جمهوری اسلامی ایران در حکمی علی سعیدلو را به سمت «معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی» منصوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، دکتر محمود احمدی نژاد در این حکم با اشاره به اهمیت و نقش تربیت بدنی و ورزش در سلامت جسمی و روانی جامعه و حفظ و تقویت غرور و همبستگی ملی، تصریح کرده است: خدمات دولت نهم در عرصه ورزش و تربیت بدنی باید با سرعت هر چه تمام‌تر ادامه یابد و با رفع کاستی‌ها و ایجاد هماهنگی کامل بین بخش‌های گوناگون و رفع همه موانع و حواشی آسیب‌رسان و با اتکاء به استعداد شگرف فرزندان پاک و ایمانی، ورزش سرزمین ایران در قله‌های شایسته قرار گیرد.
متن حکم صادرشده از سوی رییس جمهور به این شرح است:
"برادر گرامی جناب آقای علی سعیدلو
به استناد اصل یکصد و بیست و چهارم قانون اساسی و بنا به تجربه و تعهد و شایستگی‌ها، جنابعالی را به سمت «معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی» برمی‌گزینم.
امروز اهمیت تربیت بدنی و ورزش در سطوح همگانی، پهلوانی، قهرمانی و حرفه‌ای و نقش آن در سلامت جسمی و روانی جامعه و حفظ و تقویت غرور و همبستگی ملی بر کسی پوشیده نیست.
در دولت نهم تلاش‌های بسیار ارزشمند و موفقی جهت توسعه تأسیسات ورزشی و همچنین زیرساخت‌های ورزشی در رشته‌های گوناگون به عمل آمده است و در نتیجه شاهد شکوفایی جوانان و نوجوانان و قهرمانانمان در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی هستیم. این خدمات باید با سرعت هر چه تمام‌تر ادامه یابد و با رفع کاستی‌ها و ایجاد هماهنگی کامل بین بخش‌های گوناگون و رفع کلیه موانع و حواشی آسیب‌رسان و با اتکاء به استعداد شگرف فرزندان پاک و ایمانی، ورزش این سرزمین در قله‌های شایسته قرار گیرد.
ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند و ماندگار آقای مهندس علی‌آبادی به ورزش کشور و کلیه دست‌اندرکاران و قهرمانان، امیدوارم با توکل بر خدا و بهره‌مندی از همکاران متعهد، هوشمند و توانمند و در سایه عنایات حضرت ولی عصر(عج) در ارتقاء ورزش کشور و تحقق اهداف دولت دهم موفق و سربلند باشید.
رجاء واثق دارم جامعه ورزش کشور در انجام ماموریت خطیر شما را یاری خواهد کرد.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/6:: 10:0 عصر     |     () نظر
 
معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حمایت ویژه این وزارتخانه در توسعه ورزش زورخانه ای در دانشگاه های سراسر کشور اعلام کرد که 50 درصد بودجه ساخت زورخانه هابه دانشگاه ها اعطا می شود.
به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، "دکتر ملاباشی" این خبر را در گردهمایی معاونان دانشجویی و مدیران کل تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور در دانشگاه بوعلی سینای شهر همدان اعلام کرد.
در راستای قول مساعد معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر پرداخت 50 درصد از هزینه های ساخت زورخانه به دانشگاه های سراسر کشور، فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، بخشنامه ای به هیات های پهلوانی و زورخانه ای استان های سراسر کشور ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است تا با هماهنگی مدیران کل ادارات تربیت بدنی استان ها، نسبت به رایزنی و هماهنگی لازم برای ساخت زورخانه و گسترش این رشته ورزشی در دانشگاه ها، پیگیری های لازم به عمل آید.
این گزارش حاکی است، در این گردهمایی، "علیرضا صفارزاده" رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای در سخنرانی خود به نقش ارزنده دانشگاه ها و اصحاب فرهنگ و علم در توسعه رشته ملی، مذهبی و ارزشی زورخانه ای اشاره کرد.
وی گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه ای، بخش ارزنده ای از فرهنگ و تمدن ایرانی است که نمایان گر سنت ها، آیین ها و طرز تفکر و منش نیاکان ما بوده است و در فضای امروز جامعه ما، حضور فعال قشر فرهیخته دانشجویی باعث رونق دو چندان آن خواهد شد.
در این گردهمایی، تیم ملی ورزش زورخانه ای ایران، نمایش زیبایی از این ورزش ارایه کرد که مورد توجه و تشویق مدیران قرار گرفت.


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/5:: 8:0 عصر     |     () نظر

 تیم ورزشی جانبازان و معلولان استان کرمانشاه در نهمین دوره مسابقات قهرمانی هنرهای ‌فردی زورخانه‌ای جانبازان و معلولان کشور موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از روابط ‌عمومی تربیت بدنی در این مسابقات تیم کرمانشاه باکسب 492 امتیاز و هفت مدال طلا، دو مدال‌ نقره و 8 مدال‌ برنز قهرمان این دوره از مسابقات شد.
پس از کرمانشاه تیم تهران الف با 466 امتیاز دوم و تیم‌های اصفهان و مازندران با 372 امتیاز مشترکا سوم شدند.
براساس همین گزارش بهمن سلطانیان در بخش چرخ مدال‌طلا، محسن خامه‌ای در بخش میل‌گیری مدال طلا، کیومرث رضایی، در بخش‌کباده و میل‌گیری مدال طلا، کوروش مومنه در بخش چرخ مدال‌ طلا، شاهین حق‌لو در بخش سنگ مدال ‌طلا، غلام‌علی چهری در بخش میل‌گیری مدال‌ طلا، بهرام باقری در بخش میل‌گیری مدال‌ نقره، در بخش چرخ مدال‌ برنز و در رکورد میل سنگین مدال‌ طلا، خسروی در بخش چرخ مدال طلا و در بخش میل‌گیری مدال‌ برنز، ابراهیم پرهون در بخش میل‌گیری مدال ‌برنز، حجت‌الله زرانگر در بخش چرخ سوم و علی چهری در بخش میل‌گیری مدال نقره و در بخش میل‌بازی مدال برنز را کسب کردند.
تیم ورزشی جانبازان و معلولان استان کرمانشاه با داشتن ستاره‌های ورزشکار و با‌اخلاق همواره از مطرح‌ترین تیم‌های کشور بوده است.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/5:: 8:0 عصر     |     () نظر

دبیر انجمن مرشدان فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: با تلاش 2 ساله انجمن مرشدان 80 درصد مرشدان ایران رتبه‌بندی شدند.


به گزارش خبرگزاری فارس محمد برجی اظهار داشت: طرح رتبه بندی مرشدان با هدف شناسایی جامع و تشکیل پرونده و جمع آوری اطلاعات تخصصی و عمومی انجام شد و با اجرای این طرح شناخت دقیقی از جامعه مرشدان بدست آمد.
دبیر انجمن مرشدان فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای افزود : هر برنامه‌ای برای جامعه مرشدان منوط به دسترسی به اطلاعات مدون و قابل استناد است. در این طرح با شناخت دقیق از سوابق ورزشی مرشدان و وضعیت معیشتی آنان امکان برنامه ریزی های دقیق‌تر بعدی امکان‌پذیر است.
مرشد برجی ادامه داد: از 2 سال پیش انجمن مرشدان با حضور برخی افراد سرشناس از جمله حسین و اکبر حاج‌ولیان، محمد کارگر، قاسم خوش‌هیکل، سیدحسن نقیب‌زاده، امیر اصفهانی، حسن پناهی و فریبرز نوروزی در هیأت‌های استانی، مرشدان را در 10 رتبه مقدماتی، نوپنجه، خوش پنجه، خوش آوا، خوش نوا، سردم‌نشین، سردمیار، سردمدار، مرشد، مرشد پیشکسوت و مرشد کهن‌کسوت رتبه بندی کردند.
وی تصریح کرد: از مجموع 1087 مرشدی که در ایران وجود دارند 870 نفر در این طرح شرکت کردند که 77 درصد در 8 رتبه نخست و 23 درصد در 3 رتبه مرشد، مرشد پیشکسوت و مرشد کهن‌کسوت جای گرفتند.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/4:: 5:0 عصر     |     () نظر
 
مسابقه های ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی رده سنی نوجوانان 15 تا 17 سال ایران که در شهر سنندج جریان داشت، یکشنبه شب با قهرمانی تیم استان کردستان خاتمه یافت.
به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، این مسابقه ها با شرکت 25 تیم از سراسر کشور در قسمت های هنرهای فردی، تیمی زورخانه ای، مرشدی انفرادی و میانداری و کشتی پهلوانی برگزار شد.
در پایان این رقابت ها، تیم کردستان با کسب 10 مدال طلا به مقام قهرمانی رسید و تیم های مازندران و کرج به ترتیب با 3 و 2 مدال طلا، مقام های دوم و سوم را بدست آوردند.
رده بندی نهایی این مسابقه ها از این قرار است:
..................................................................
** هنرهای فردی:
* سنگ:
1 - حسن باقی باغینی از کرمان 2 - علیرضا جلالی از ایلام 3 - حسین طاهری از اصفهان.
* کباده:
1 - امیر نداف از اصفهان 2 - محمد شجاعی از کرمان 3 - سعید بشیری از کردستان.
* 2 میل بازی:
1 - بهنام رحیمی از اصفهان 2 - پژمان سکونتی از کردستان 3 - سیدسجاد موسوی از همدان.
* 3 و 4 میل بازی:
1 - سیدسجاد موسوی از همدان 2 - پژمان سکونتی از کردستان 3 - مصطفی امینی از اصفهان.
* چرخ تیز:
1 - علی جلیجو از کرج 2 - فرید جوهر افشان از کردستان 3 - سیدعلی زینال صفت از کرمانشاه.
* چرخ چمنی:
1 - علی جلیجو از کرج 2 - محمدعلی حسین زاده از کرمان 3 - فرید جوهر افشان از کردستان.
** مرشدی و میانداری:
1 - فرید وقاری (مرشد) و مهرداد زندی (میاندار) از کردستان 2 - ابوالفضل فکور (مرشد) و سیدمهدی موسوی (میاندار) از خراسان رضوی 3 - علی صالحیان (مرشد) و ابراهیم آقاسی (میاندار) از اصفهان.
** تیمی زورخانه ای:‌
1 - کردستان 2 - کرمان 3 - اصفهان.
** کشتی پهلوانی:
45 تا 50 کیلوگرم:
1 - دانیال حجتی از گلستان 2 - پوریا نخودکار از کرج 3 - سمیر یاوری از کرمانشاه.
50 تا 60 کیلوگرم:
1 - میثم عباسی از مازندران 2 - سیروان شافعی از کردستان 3 - جواد برومند از همدان.
60 تا 70 کیلوگرم:
1 - مجتبی مختابادی از مازندران 2 - محمدجواد بیگی از کرمانشاه 3 - مسلم امیری از کردستان.
70 تا 80 کیلوگرم:
1 - مصطفی صادق زاده از مازندران 2 - سعید دلیرمعینی از خراسان رضوی 3 - مهدی لطیفی از همدان.
به اضافه 80 کیلوگرم:
1 - فرهاد میرشکاری از ایلام 2 - مهیار غلامی از گلستان 3 - امیررضا بابایی از خراسان رضوی.


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/6/3:: 10:0 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن