سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نخستین عوض بردبار از بردبارى خود آن بود که مردم برابر نادان یار او بوند . [نهج البلاغه]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها


مصاحبه با علیرضا صفارزاده رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای 



چه روندی طی شد که به عنوان سرپرست فدراسیون معرفی شوید؟



اگر بخواهید روند انتخابم را بررسی کنید، از دو دیدگاه باید به آن پرداخت. اول از طرف آنهایی که من را انتخاب کردند که مربوط به من نیست؛ اما از طرف دیگر از 2 ماه پیش صحبت‌هایی در این خصوص با مسئولان سازمان داشتیم. آنها دلایلی داشتند که این مسئولیت را بپذیرم. رایزنی های مختلفی انجام شد؛ اما از آن جهت که مقام معظم رهبری در مورد رونق بخشی به این رشته تأکید داشتند، برایم مهمترین دلیل برای حضور در این فدراسیون بود. از طرف دیگر، ورزش باستانی بستر ارزشی هم دارد و به شخصه بیشترین سنخیت را با بسیج در آن می‌بینم. چرا؟



ورزش باستانی انگیزه ورزشی-مذهبی دارد. دراین ورزش بیشتر ذکر اهل بیت است و بسیاری از آداب و رسوم مذهبی در آن گنجانده شده است.



فکر می‌کنید قرار است در این فدراسیون چه کاری کنید؟



مهمترین کار، نوآوری و جذاب کردن است. اولاً باید تمام تلاشمان را به خرج دهیم که جوان‌ها به آن گرایش پیدا کنند و جوان‌پسند شود. اگر خواهان توسعه این ورزش در بعد بین المللی هستیم، حتماً باید جذابیت های لازم را داشته باشد. خلاهایی که در این رشته وجود دارد باید برطرف کنیم. به اعتقادم مهم ترین کارم استفاده از نظرات اهل فن، صاحبنظران و پیشکسوتان این رشته است. باید بر روی این رشته بازنگری کنیم. اصول را حفظ کنیم و مابقی را به روز کنیم. باید مسائل حاشیه‌ای که موجب دفع جوان‌ها می‌شود را از پیش روی این رشته برداریم.



چه حواشی ای؟



منظورم حواشی افراد نیست، بلکه به روز شدن این رشته است.



صحبت از استفاده از قدیمی ها و پیشکسوتان این رشته شد. واقعاً حسن نمی کنید اگر می‌خواستند، این رشته به روز شده بود؟ اغلب آنها شیوه های سنتی را مثل اصل و ستون قبول دارند و هیچ تغییری را نمی پذیرند، پس چطور می‌توانند به شما برای به روز شدن کمک کنند؟



قدیمی ها صاحب نظر هستند. شاید تاکنون به نظرات آنها توجه نشده است. باید از بین نظرات آنها کارها و نظرات نو را جذب کنیم.



چه برنامه‌ای برای توسعه این رشته دارید؟



مبنای کار ایجاد جذابیت در این رشته است. اگر نتوانیم در این هدف موفق باشیم، شاهد استمرار بسته شدن زورخانه ها خواهیم بود. به اعتقاد من راه توسعه نوآوری است. به فوتبال نگاه کنید؛ تعریف این ورزش به روی زمین چمن انجام شده است؛ وقتی چمن نباشد روی زمین خاکی یا آسفالت هم بازی می‌کنند. باید کنار تأسیس زورخانه های استاندارد به طراحی های جدیدی از زورخانه مثل روباز هم فکر کنیم. یک زورخانه غیرکامل، حتی شرایط این کار در مساجد وجود دارد. در این رشته سنت است که بدون وضو نباید به گود وارد شد. وقتی در حین انجام این ورزش ذکر اهل بیت وجود دارد پس حتماً در مساجد می‌توان توسعه اش داد. این یکی از برنامه های ما است.



درمورد تعطیلی زورخانه ها چه باید کرد؟



باید ببینیم تعطیلی به دلیل چه بوده؟ بودجه نداشته، کادر نداشته یا مرشد و مربی و تجهیزات نداشته است. از این رشته استقبال نمی شود. باید علاوه بر ایجاد جذابیت روی بحث تبلیغی و فرهنگی آن نیز در رسانه ها کار کنیم.



یکی از ضمائم ورزش‌های باستانی کشتی پهلوانی است. رشته‌ای که با رخوت ورزش باستانی به محاق رفته است. امروز دیگر آن کشتی و بازوبند پهلوانی نه هیجان انگیز است و نه ایجاد جاذبه می‌کند؛ حتی در بسیاری موارد سال‌های دور قهرمانان کشتی ما از کشتی پهلوانی می‌آمدند؛ اما امروز هیچ خبری از آن نیست.



هیچ عاملی بدون علت نیست. اگر رخوتی ایجاد شده باید علتی داشته باشد. همه به دنبال همین هستیم که چرا اینطور شده. اگر دلیلش مبنای سنتی آن باشد باید اصلاحش کرد. باید از جوان‌ها بپرسیم که چرا به این رشته نمی پردازند. مبنای فعالیت ما کار تحقیقی وعلمی است. اکنون در سال در یک مقطع چند نفر دور هم جمع می‌شوند برای کشتی پهلوانی. نه تصویر وجود دارد نه خبری و نه جذابیتی. به اعتقاد من این رشته امروز حیات ندارد؛ ولی توان رشد را دارد. در یک دوره مسابقات ارتش‌های جهان که در رشته تکواندو در سال 64 برگزار کردیم در مراسم افتتاحیه 10 دقیقه مراسم ورزش باستانی را گنجاندیم. از یکی از مسئولان خارجی پرسیدم کدام قسمت را پسندیدید گفت بخش ورزش باستانی‌تان.



در بحث بین المللی چه برنامه‌ای دارید؟



باید آنقدر جاذبه ایجاد کنیم که در داخل کشورمان طیف علاقمند به این رشته به تعداد مناسبی برسد، بعد به کشورهایی بپردازیم که شرایطی مشابهی نسبت به ما داشته باشند. بطور مثال کشورها یا شهرهای شیعه نشین خارج از ایران می‌تواند فاز دوم خوبی برای کار ما باشد. بعد هم کشورهای اسلامی، البته باید بخش مذهبی اش را برای آنها تغییر دهیم.



وضعیت بودجه تان چطور است؟



با توجه به صحبتی که شده بودجه این فدراسیون نسبت به گذشته سه برابر شده است. با این حال معتقدم بودجه موجب فعالیت نمی شود؛ بلکه فعالیت است که موجب جذب بودجه می‌شود. مسئله‌ای که امروز من را کمی نگران کرده است، احتمال یکدل نبودن کارشناسان این رشته است. به نظرم اهالی ورزش باستانی در بحث توسعه باید با یکدلی برخورد کنند. 



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 87/9/5:: 1:4 عصر     |     () نظر


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن