سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس جویای حکمت است، باید خاندان مرا دوست بدارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها
 

441- عفو زن زناکار
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

زنى در زمان عمر بن خطاب اعتراف به زنا کرد و اصرار داشت تا حد زنا بر او جارى گردد تا از عذاب الهى در آخرت در امان باشد عمر نیز به عقوبت زن فرمان داد ولى امام على (علیه السلام ) به عمر فرمود:
از او بپرسید چرا زنا کرده و در چه شرایطى تن به این گناه داده و آن را مرتکب شده ؟ زن گفت : در بیابان تشنه و در راه ماندم . از ور خیمه اى دیدم ، وارد خیمه شدم و از مردى که آنجا بود تقاضاى آب کردم آن مرد آب به من نداد و قصد گناه داشت از این رو من از خیمه بیرون آمدم .
اما بار دیگر تشنگى مرا بى تاب کرد به گونه اى که چشمانم سیاهى مى رفت در این حالت مجبور شدم تا به گناه تن دهم امام على (علیه السلام ) فرمود: این همان مورد اضطرار است که در قرآن کریم حد از آن برداشته شد. او را رها کنید.(516)

442- آزار پیامبر (ص )
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

عروة بن زبیر از جدش نقل مى کند، که مردى در حضور عمر بن خطاب به على بن ابیطالب (علیه السلام ) جسارت کرد، عمر به او گفت : صاحب این قبر را مى شناسى (اشاره به قبر پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم ) او محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب و على (علیه السلام ) نیز پسر ابیطالب بن عبدالمطلب است ، جز به نیکى نام على (علیه السلام ) را مبر اگر از او عیب جویى کنى و جسارت و بدگوئى او را کنى این را (اشاره به قبر شریف پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم ) در قبرش آزار کردى (517)

443- کیفر مردى گستاخ و بى ادب
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

روزى خالد با یارانش در اراضى خود امام على (علیه السلام ) را دید و به آن حضرت جسارتى کرد، حضرت خالد را از اسبش پائین آورد و او را به سمت آسیاى حارث بن کلده کشاند و میله آهنى آن سنگ آسیاب را بیرون آورد و مثل طوق بر گردن خالد حلقه کرد، خالد حضرت را سوگند داد تا او را رها کند، در حالى که آن میله همانند حلقه اى برگردن او بود نزد ابوبکر وارد شد، ابوبکر آهنگران شهر را دستور داد تا آن حلقه سنگین را از گردن خالد بیرون کنند، لیکن آنها نتوانستند، پیوسته این آهن همانند قلاده اى برگردن او بود، آهنگران گفتند این راهن را که بصورت حلقه اى بر گردن توست فقط با حرارت آتش مى توان باز کرد از طرفى هم خالد تحمل حرارت شدید آتش را نداشت ، چرا که یقینا با آن حرارت به هلاکت مى رسید. مردم نیز با دین قلاده برگردن خالد بن او مى خندیدند، خالد صبر کرد تا على (علیه السلام ) از سفر خود مراجعت کرد، پس ‍ جماعتى نزد امام رفتند و شفاعت خالد را کردند، آن حضرت نیز قبول کرد، لذا امام آن طوق آهنى را مثل خمیر پاره پاره کرد و بر زمین ریخت (518)

فصل چهارم : حکومتدارى امام على (ع )
444- همکارى اقوام و فامیل با یکدیگر
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

عصر خلافت حضرت على (علیه السلام ) بود، ماجراى شورش اصحاب جمل پیش آمد. على (علیه السلام ) با همراهان خود از مدینه به سوى بصره براى سرکوبى شورشیان حرکت نمود. هنگامى که به سرزمین ربذه رسیدند مردى از قبیله محارب به حضور على (علیه السلام ) آمد و عرض ‍ کرد: اى امیرمؤ منان ! من در رابطه با فامیل خود، تاوانى را به عهده گرفتم وقتى که نزد بعضى از آنها رفتم و تقاضاى همکارى و کمک نمودم کمک من کردند و گفتند: ما خودمان سخت در مضیقه زندگى هستیم ، اى امیرمؤ منان ! به آنها امر کن که با من همکارى کنند و مرا کمک نمایند
امام على (علیه السلام ) از او پرسید: آنها کجا هستند؟! آن مرد گروهى از آنها را که از دور پیدا بودند نشان امام (علیه السلام ) داد و گفت : عده اى از آنها، اینها هستند.
امام على (علیه السلام ) که بر مرکب سوار بود، به سرعت نزد آنها رفت به گونه اى که اصحاب و اطرافیان امام على (علیه السلام ) به سختى به آن حضرت رسیدند.
امام على (علیه السلام ) وقتى به آنها رسید، سلام کرد و از آنها پرسید: چرا با رفیق خود همکارى نمى کنید؟ آنها از آن مرد و او نیز از قوام خود در حضور حضرت على (علیه السلام ) شکایت کردند. امام على (علیه السلام ) درباره پیوند خویشاوندى و وظایف خویشان نسبت به همدیگر چنین فرمود: هر کس باید به خویشانش پیوند گرم داشته باشد و خویشان از دیگران سزاوارتر به همکارى و کمک هستند به خصوص در آن هنگام که خویشان در فشار زندگى قرار گرفتند زیرا خویشانى که با یکدیگر پیوند دارند و به همدیگر همکارى و کمک و گذشت مى کنند به پاداش آن مى رسند ولى اگر رشته خویشى را قطع نمایند گرفتار بار سنگین مجازات خواهند شد.
آنگاه آن حضرت مرکب خود را حرکت داد و به جاى اول خود بازگشت .(519)

445- عامل هلاکت زودرس
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

روزى امیرمؤ منان على (علیه السلام ) خطبه مى خواند و در ضمن آن فرمود:
اعوذ بالله من الذنوب التى تعجل الفناء پناه مى برم به خداوند، از گناهانى که موجب زودرسى هلاکت خواهند شد.

عبدالله بن کواء (منافق سرشناس عهد امیرالمؤ منین (علیه السلام ) که بعدها رئیس گروه گمراه خوارج شد) بلند شد و گفت : اى امیرمؤ منان (علیه السلام ) آیا گناهانى که موجب مکافات زودرس است وجود دارد؟
امام على (علیه السلام ) فرمود: آرى ، واى بر تو، و آن گناه قطع رحم (بریدن پیوند از خویشاوندان ) است ، چه بسا خاندانى هستند با اینکه از حق دورند ولى بر اثر همکارى و خدمت به یکدیگر به گرد هم آیند و همین کار موجب مى شود که خداوند به آنها روزى مى رساند و چه با افراد پرهیزکارى که تفرقه و درگیرى افراد خاندانشان و قطع رحم بینشان موجب مى شود که خداوند آن ها را از روزى و رحمتش محروم سازد.(520)

446- وقت بیکارى برو مسجد
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

دو یا سه روز قبل از ضربت خوردن على (علیه السلام ) بدست ابن ملجم لعنة الله علیه - حضرت امیر (علیه السلام ) در بازار کوفه مى رفت که به ناگه ابن ملجم را دى . حضرت به او فرمود: ابن ملجم کجا مى روى ؟ (البته حضرت مى دانست تمام هم او آن زن ملعونه است ) ابن ملجم پاسخى داد که نشانه بیکارى او را داشت . لذا حضرت به او فرمود: وقت بیکارى به مسجد برو(521).

447- کریم بامروت
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

از کتب اهل تسنن روایت شده که عرب فقیرى به خدمت حضرت على (علیه السلام ) شرفیاب شد و از آن حضرت درخواست کمک نمود. حضرت به او فرمود: به خدا قسم در خانه چیزى نداریم . فقیر گفت : به خدا قسم اگر ناامیدم کنى خداوند روز قیامت از شما نمى گذرد.
حضرت على (علیه السلام ) به شدت گریست ، آنگه به قنبر دستور داد: زره مرا بیاور و به این عرب ده . سپس به فقیر فرمود قدر آن را بدان که من با این زره در مقابل دشمنان ایستاده ام و پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم را خوشحال کرده ام . قنبر عرض کرد: یا امیرالمؤ منین (علیه السلام ) قیمت این زره بیست درهم است و این مقدار براى یک فقیر زیاد است .
حضرت فرمود: اى قنبر اگر به اندازه دنیا طلا و نقره داشته باشم در صورتى خوشحال مى شوم که آنها را در راه خدا صدقه دهم و خدا قبول کند. چون که خداوند از نعمتهاى خود سؤ ال خواهد نمود.(522)

448- اسم اعظم خداوند
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

براءبن عازب مى گوید: بر امیرمؤ منان على (علیه السلام ) وارد شدم و آن حضرت را به خدا سوگند دادم که مرا به اعظم اسمایى که خداوند رحمان ، جبرئیل را به ارسال آن مخصوص داشت و او رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم را و رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم حضرت شما را مخصوص گرداند مرا مطلع فرمایید.
حضرت فرمود: اگر سؤ ال تو نمى بود من اراده داشتم تا وقتى که آنرا در لحدم نهاده شوم پوشیده بدارم . سپس حضرت فرمود: هر گاه خواست خداوند را به اسم اعظمش بخوانى ، شش آسه اول سوره حدید (بعد از بسم الله الرحمن الرحیم ؛ تا؛ و هو علیم بذات الصدور) و آخر سوره حشر از (هو الله الذى لااله الا هو تا آخر سوره را بخوان ) بعد از آن مى گویى : یا من هو کذلک افعل بى کذا و کذا (حاجت خود را بخواه ) که سوگند به خداوند اگر بر شقى بخوانى سعید مى گردد. براء گفت : یا على ! قسم به خدا من آنرا براى امور دنیا نمى خوانم . امام على (علیه السلام ) فرمود: همین صواب است . رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم مرا هم این چنین وصیت فرمود جز اینکه مرا امر کرد که خدا را بدان در کارهاى بزرگ و دشوار روزگار بخوانم .(523)

449- کمترین ها!!
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

سلیم بن قیس مى گوید: از امام على (علیه السلام ) شنیدم که مردى به حضورش آمد و این سه سؤ ال را کرد:
1- کمترین چیزى که انسان به آن مؤ من مى شود؟
2- کمترین چیزى که انسان به خاطر آن کافر مى گردد؟
3- کمترین چیزى که انسان به خاطر آن گمراه مى شود؟
امام على (علیه السلام ) فرمود: کمترین چیزى که انسان به وسیله آن مؤ من مى شود آن است کخ خداوند خود را به او بشناساند، و انسان به اطاعت از خدا اقرار کند و سپس خداوند، پیامبرش را به او شناساند و او به اطاعت تاز پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم اقرار نماید و هم چنین خداوند امام و حجتش را در زمین و گواهش را بر مردم (یعنى امام را) به او معرفى کند و او به اطاعت از امام اقرار نماید.
سپس حضرت ادامه داد: کمترین چیزى که انسان به خاطر آن کافر مى شود آن است که چیزى را که خداوند نهى کرده گمان کند که انجام آن رواست و این پندار را رد دین خود قرار دهد (بدعتگزار گردد) و به این عقیده باقى بماند و خیال کند که آنچه را (به پند او) خدا دستور داده ، باید خدا را بر آن اساس پرستش کرد در صورتى که چنین کسى شیطان را مى پرستد.
و کمترین چیزى که انسان به خاطر آن گمراه مى شود: آن است که حجت و گواه خدا بر بندگانش را نشناسد. یعنى آن امامى را که خداوند به اطاعت از او دستور داده و رهبریش را واجب کرده نشناسد.
سلیم مى گوید: عرض کردم : اى امیرمؤ منان ! آن حجت و گواهان الهى را براى من تعریف کن !
امام على (علیه السلام ) در پاسخ فرمود: آنها کسانى هستند که خداوند (اطاعت ) آنان را (در قرآن ) قرین اطاعت خود و پیامبرش قرار داده و فرموده است :
یا ایها الذین آمنوا اطیعو الرسول و اولى الامر منکم اى کسانى که ایما آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و اطاعت کنید صاحبان امر را
(524).
عرض کردم : اى امیرمؤ منان ، خدا مرا فدایت کند این مطلب را روشن تر بیان کن . حضرت فرمود: آنها (صاحبان امر) کسانى هستند که رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در آخرین خطبه اش ، در روز رحلتش ‍ فرمود:
همانا من دو چیز را در میان شما مى گذارم که پس از من تا وقتى که به آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نشوید. کتاب خدا و عترت من که خاندان من هستند. زیرا خداوند لطیف و آگاه به من سفارش کرده که آن دو از هم جدا نشوند تا در کنار حوض بر من وارد گردند؛ مانند این دو انگشت ؛ سپس امام دو انگشت اشاره خود را بهم چسبانید و...
آنگاه فرمود: فتمسکوا بهما لاتزلوا و لا تضلوا و لا تقدموهم فتضلوا؛ پس به هر دوى اینها چنگ زنید تا لغزش نکنید و گمراه نگردید و از آنها جلو نیفتید که گمراه خواهید شد
(525).
و در روایت از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمود: سوگند به خداوندى که جان من در دست اوست اگر کسى عمل هفتاد پیامبر را انجام دهد هرگز وارد بهشت نخواهد شد مگر این که برادرم على (علیه السلام ) را دوست داشته باشد.(526)

450- واضع علم قواعد عربى
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

روزى ابوالاسود دئلى خدمت على (علیه السلام ) رسید، دید آن حضرت به فکر فرو رفته است . ابوالاسود مى گوید: به آن حضرت عرض کردم : یا امیرالمؤ منین درباره چه چیزى فکر مى کنید؟ فرمود: در شهر شما شنیدم کسى قرآن را غلط مى خواند مى خواهم کتابى درباره ریشه هاى ادبیات عربى پدید آورم .
عرض کردم : اگر این لطف را بفرمایید ما را زنده کرده اید و زبان عربى براى ما باقى خواهد ماند ابوالاسود مى گوید: پس از چند روز وقتى به حضور امام رسیدم صحیفه اى را به من داد که در آن نوشته بود: بسم الله الرحمن الرحیم کلام عرب سه قسم است : اسم و فعل و حرف .
اسم چیزى است که از مسمى خبر مى دهد، فعل از حرکات ...
سپس به من فرمود: دنبال آن را بگیر و چیزهایى که به نظرت مى رسد بر آن اضافه کن .
سپس ادامه داد: اى ابوالاسود: اسم ها نیز سه نوع هستند: ظاهر و مضمر و چیزى که نه ظاهر است و نه مضمر.
ابولاسود گفت : از سخنان حضرت چیزهایى گرد آوردم و به نظر حضرت رساندم از جمله حروف ناصبه بود (انّ،انّ،لیت ، لعل و کان ) وقتى حضرت این حروف را دید فرمود: چرا لکن را ترک کردى ؟ عرض کردم : در ردیف اینها به شمار نمى آورم . حضرت فرمود: چرا در ردیف آنهاست . باید آن را نیز در ردیف آنها ذکر کنى .(527)


کلمات کلیدی: غدیر شناسی


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/12/20:: 1:4 عصر     |     () نظر
 

سومین دوره مسابقات پهلوانی غدیر(2) - عکاس:مازیار نیک خلق









































کلمات کلیدی: عکس


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/12/15:: 5:0 عصر     |     () نظر

ساختمان زورخانه بانک ملی درسال ???? ساخته شده است‌. معماری ساختمان هر چند ساده و سنتی است‌، سردر سنگی بنا که توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی ساخته شده است‌، ویژگی خاصی دارد. این سردر نقش برجسته سه خان شاهنامه را به نمایش گذاشته است‌: ?. به کمر کشیدن زن جادوگر ?. کشته شدن دیو سفید ?. کشته شدن اژدها به دست رستم‌. ارتفاع این سنگ یکصد و چهل سانتی متر است‌.

 

 

 

 


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/12/13:: 3:56 عصر     |     () نظر

کتاب "زورخانه: تاریخ و تکنیک های هنرهای رزمی در ایران باستان"، نوشته یک پژوهشگر و استاد ورزشهای رزمی، اهل هلند چاپ و منتشر شد.
این نویسنده و پژوهشگر هلندی که "د.چ. لویی‌ جندیجک" نام دارد، در این کتاب با عنوان: " زورخانه: تاریخ و تکنیک های هنرهای رزمی در ایران باستان" به معرفی و بررسی ورزش و آیینهای رزمی در ایران باستان پرداخته است.
انتشارات پالادین که به سبب چاپ و انتشار این نوع کتابها و موضوعات تخصصی در زمینه ورزشهای رزمی شهرت دارد در مقدمه این کتاب آورده است:« جنگجویان ایرانی در گذشته به طور سنتی با تقویت قوای جسمانی و نیز یادگیری و رشد تکنیکهای رزمی نام و آوازه بسیار می یافتند. این هدف عمدتا از طریق تمرینهای ورزشی در زورخانه ها صورت می گرفت.»
ناشر در مقدمه این کتاب یادآور شده است که این تمرینهای ورزشی به صورت سیستم جامعی از فعالیتهای رزمی طراحی شده بود که از طریق آموزش و تمرینهای منظم، سبب رشد و ارتقای توان بدنی و همچنین ایجاد سرعت عمل و چالاکی در حرکات بدنی جنگجویان می شد. این تمرینها به ویژه در سرعت عمل جنگجویان به هنگام نبرد با شمشیر، نیزه، گرز و سپر اهمیت و کاربرد بسیار داشت.
نویسنده در این کتاب تاکید کرده است که اگرچه تمرینها و حرکات زورخانه ای احتمالا در افسانه ها و داستانهای رمزآلود ریشه دارد، اما زورخانه شاید یکی از کهن ترین سنتهای باقی مانده از فنون و هنرهای رزمی جهان باشد.
دی.اچ. لوئیجی‌ ندیجک، ‌علاوه براین کتاب، کتاب دیگری نیز با نام "کالاریپایات: هنر رزمی هند باستان" نوشته است که در سال 2005 توسط همین انتشارات چاپ و منتشر شده است.
به گفته ناشر، وی در کتاب زورخانه، توانسته است با بهره گیری از عکسها و تصاویر متعدد، گام به گام هریک از تکنیکهای رزمی در ورزش باستانی ایران را با کمک تصاویر متعدد نشان داده و خواننده را به فضای آموزشهای سنتی در زورخانه های ایران ببرد و به دانشهای کهن در باره این هنر والا بپردازد.
او همچنین به بررسی روابط نزدیک و تنگاتنگ میان زورخانه و ورزش کشتی می پردازد که اغلب یکی از ورزشها و بخشهای مهم در هنرهای رزمی ایرانیان محسوب می شده است.
این کتاب برای تمام علاقمندان به هنرهای رزمی، ورزش کشتی یا علاقمندان به فرهنگ خاورمیانه واجد اطلاعات مهم و ارزسمندی است که با 128تصویر به خوانندگان ارائه شده است.
د.چ. لویی‌ جندیجک، پژوهشگر ورزشهای رزمی اهل کشور هلند است که از جوانی ورزشهای رزمی همانند جودو و کونک فو، را آموخته است.
این امر وی را در دورانی که در دانشگاه سری لانکا به تحصیل اشتعال داشت، به جنبه های کارکردی برخی ورزش ها و آیین های رزمی جلب کرد.
وی چندین سال نیز در ایران اقامت کرده است و این کتاب جاصل پژوهشهای او طی دوران اقامتش در ایران است. در این کتاب کوشیده است تا با ارائه اطلاعات و دانش های لازم درباره هنرهای رزمی و بومی ایران باستان، آن را در بافت و ساختار تاریخی و فرهنگی اش بررسی و مطالعه کند.
او پس از سالها آموزش عملی و نظری درباره ورزشهای رزمی، درسال 2003 عنوان "آسان" به معنی استاد را از استادان فن در ورزشهای رزمی شرق، دریافت کرده است.
کتاب "زورخانه: تاریخ و تکنیکهای هنرهای رزمی در ایران باستان"، نوشته "د.چ. لویی ‌جندیجک" به زبان انگلیسی و از سوی انتشارات پالادین در سال جاری میلادی (2006) به بازار نشر انگلیسی زبانها عرضه شده است.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/12/8:: 3:41 عصر     |     () نظر

:هر گونه تلاش و تعصب برای احیاء و رونق ورزش تاریخی ستودنی است

علی عرب پیشکسوت 80 ساله ورزش زورخانه ای تلاش و تعصب مسولان برای احیاء و رونق ورزش تاریخی را ستودنی و قابل احترام توصیف کرد.
عرب در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون با بیان اینکه ورزش زورخانه ایورزش ملی ماست گفت : هر گونه تلاش و تعصب مسولان برای احیاء و رونق ورزش تاریخی ستودنی و قابل احترام است.
وی ادامه داد : در 3 سال گذشته اقدامات بی نظیری در این ورزش اتفاق افتاده است که در همه زمینه ها از جمله ساخت زورخانه ها ، مسابقات مختلف و مسائل فرهنگی و معنوی اقدامات قابل توجهی انجام شده است .
عرب با تاکید بر گسترش ورزش پهلوانی وزورخانه ای افزود: از قدیم کشتی پهلوانی در گود زورخانه ها انجام می شد و تکنیک های کشتی امروزی ، برگرفته از کشتی پهلوانی آن موقع است .
وی درادامه با مقدس خواندن گود زورخانه ، گفت : پیشینیان ما با وضو وارد گود زورخانه می شدند و ورزشکاران فقط در گود ورزش نمی کردند، بلکه این ورزش با دعا و نیایش و ذکر اهل بیت (س) عجین بود.

پیشکسوت ورزش باستانی و کشتی پهلوانی از جوانان علاقه مند فرهنگ ایران خواست از هیچ تلاشی برای زنده نگاه داشتن فرهنگ و آداب زورخانه کوتاهی نکنند چرا که هر ایرانی نسبت به توسعه این رشته متعهد است .



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/11/30:: 3:0 عصر     |     () نظر

سومین دوره مسابقات المپیاد ورزش پهلوانی و زورخانه ای که
از مورخ 7/11/88 لغایت 9/11/88 در مجموعه ورزشی آستان قدس رضوی در شهر مشهد مقدس
برگزار شد با قهرمانی تیم اصفهان به کار خود پایان داد .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون : 245 ورزشکار در قالب 25
تیم از سراسر کشور در رشته های تیمی زورخانه ای ، مرشدی و میانداری ، هنرهای فردی
(شامل : چرخ تیز، چرخ چمنی ، 2میل بازی ، 3و4 میل بازی ، سنگ و کباده  ) و کشتی
پهلوانی ( اوزان : 60 ، 70 ، 80 ، 90 و 90+ کیلوگرم  ) به رقابت پرداختند که در
خاتمه تیم اصفهان با 3 طلا ، 3 نقره و 1 برنز به مقام قهرمانی رسید ، تیم کرمانشاه
با 2 طلا و 1 برنز نایب قهرمان  شد و تیم مازندران با     1 طلا ، 2 نقره و 1 برنز 
به مقام سومی رسید .

نتایج کامل مسابقات به شرح ذیل می باشد :

سنگ : 1- بهنام محمدی (فارس ) ، 2- جعفر ناصری
(مازندران ) 3- محمد رضا طلوعی ( اصفهان )

کباده : 1- حسین علی غدیری ( اصفهان ) ، 2- احمد
شیخوار (همدان ) ، 3- مهدی بیات ( مازندران)  

2میل بازی : 1- مرتضی عجم مقصودی (سمنان )
، 2- محمد ناصر آقادادی ( اصفهان ) ، 3- خسرو شبخوان (مرکزی)  

3و4 میل بازی : 1- محمد ناصر آقادادی
(اصفهان) ، 2- مرتضی عجم مقصودی ( سمنان ) ، 3- خسرو شبخوان ( مرکزی )  

چرخ تیز : 1- محمد شهبازی ( کرمانشاه ) ، 2- محمد
رضا ابوالحسنی ( اصفهان ) ، 3- رامین صالحی (سمنان)

چرخ چمنی : 1- بهزاد گرامی ( اصفهان ) ، 2- سید
جلال صالحی (چهارمحال و بختیاری ) ، 3- محمد شهبازی ( کرمانشاه)  

مرشدی و میانداری: 1- مسعود بزازیان ( مرشد ) و
غلامرضا گرجی ( میاندار ) از خراسان رضوی  ، 2- سینا نوروزی ( مرشد ) و فواد ا...
ویسی ( میاندار ) از کردستان ، 3- سجاد کوهکن ( مرشد ) و قاسم شیخی ( میاندار ) از
یزد

تیمی زورخانه ای : 1- کرمان ، 2- اصفهان ، 3-
کردستان

کشتی پهلوانی 60 کیلو : 1- مهرداد بیات ( تهران )
، 2- مبین معافی ( مازندران ) ، 3- سجاد نعمتی ( خوزستان )  

کشتی پهلوانی70 کیلو : 1- حمید رضا افضلی (
کرمانشاه ) ، 2- احسان وقاری ( تهران ) ، 3- مسعود ایزانلو ( خراسان رضوی )  

کشتی پهلوانی 80 کیلو : 1- رشید قربانی ( قزوین )
، 2- محمد بخشی ( تهران ) ، 3- جاسم مهربان ( خراسان رضوی )  

کشتی پهلوانی 90 کیلو : 1- علی روز بهانی ( همدان
) ، 2- اشکان صوفی ( کردستان ) ، 3- محمد محبوب ( خراسان رضوی )  

کشتی پهلوانی 90+ : 1- جابر صادق زاده ( مازندران
) ، 2- احمد میرزاپور ( خراسان رضوی ) ، 3- محسن مختاری ( قزوین )  

برترین مربی زورخانه ای : داود رضایی ( کرج )
 

برترین مربی کشتی پهلوانی : سید کمال سلطانی (
اصفهان )


 



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/11/12:: 2:27 عصر     |     () نظر

علیرضا صفارزاده ، رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای
اظهار داشت : آئین نامه ترویج فرهنگ ورزش پهلوانی و زورخانه ای قرار است بزودی از
سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس جمهور جهت
تصویب ارائه گردد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون : این آئین نامه که مصوبه
شورای فرهنگ عمومی کشور است ، بر همکاری تمام و کمال وزارتخانه ها، سازمان ها،
نهادها و ارگان های دولتی با فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای به منظور پیشبرد، رونق
و به اوج رساندن این ورزش ملی و میهنی تاکید دارد.

صفارزاده ، سازمان تربیت بدنی، سازمان صدا و سیما، وزارت
کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان ملی جوانان،
بسیج و ... را از جمله این وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها نام برد.

رییس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای گفت: خوشبختانه
ورزش باستانی، از عقبه بسیار وسیع از جمله حمایت و پشتیبانی کامل بنیانگذار جمهوری
اسلامی حضرت امام خمینی/ره/ و همچنین مقام معظم رهبری برخوردار است و بر ضرورت
فراگیری و توسعه این ورزش تاکید بسیار شده است.

وی اضافه کرد: ورزش زورخانه ای، ورزش نیاکان و اجداد ماست
و آمیخته ای از ورزش، اخلاق و فرهنگ جوانمردی و پهلوانی است که می تواند جسم و روح
افراد جامعه را با هم پرورش داده و قوی کند.

صفارزاده گفت: در یک سال و نیم اخیر تلاش هایی برای طرح
ترویج فرهنگ ورزش پهلوانی و زورخانه ای و همکاری گسترده سازمان ها، نهادها و ارگان
های دولتی با فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای صورت گرفته و این مساله به شورای
فرهنگ عمومی کشور ارجاع و تصویب نیز شده است.

براساس این مصوبه، تمامی سازمان ها و دستگاه های دولتی
ذیربط می بایست وظایف خود را در قبال ورزش پهلوانی و زورخانه ای به خوبی انجام
دهند.

وی اضافه کرد: دوران احیای ورزش پهلوانی و زورخانه ای
آغاز شده و مردم ما در آینده ای نزدیک، آثار و برکات این همکاری و طرح ترویج فرهنگ
پهلوانی و ورزش زورخانه ای را خواهند دید و رونق صدها سال پیش این ورزش را شاهد
خواهند بود.

رییس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای گفت: در طرح
ترویج ورزش پهلوانی و زورخانه ای قرار شده این ورزش به عنوان پنج رشته ورزشی اول
ایران مطرح باشد و در تقویم ملی ایرانیان نیز یک روز از سال به نام روز " ترویج
فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای" نامگذاری شود.

صفارزاده در پایان خاطرنشان کرد: معرفی فرهنگ پهلوانی،
فتوت و جوانمردی نباید فقط در حد شعار باشد بلکه بایستی در عمل پیاده شود تا برای
نوجوانان و جوانان این سرزمین قابل لمس باشد.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/11/5:: 2:30 عصر     |     () نظر

  عکاس : محمد نیکو حرف






































نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/10/30:: 2:24 عصر     |     () نظر

 ورزش باستانی از دیدگاه ارزش

کتاب مصور ورزش باستانی از دیدگاه ارزش با هدف ارائه بررسی کامل از دید کارشناسان تربیت بدنی، روانشناسان علوم تربیتی و محققین با تیتراژ دوهزار نسخه از سوی انتشارات امیرکبیر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی: این کتاب نوشته محمدمهدی تهرانچی با ارائه مطالبی درخصوص ورزش باستانی ایران، زورخانه، پهلوانان ایرانی و سرگذشتنامه آنان کشتی و کشتی گیران ایرانی، ورزش و جنبه های اخلاقی آن در 400 نسخه از سوی انتشارات امیرکبیر عرضه شده است.

گفتنی است: این کتاب در سیزده فصل و در قالب نگاهی به تاریخ جایگاه سادات در زورخانه، ورزشگاه باستانی، مرشد و فرهنگ زورخانه، ورزش باستانی از دیدگاه تربیت بدنی، روان شناسی ورزش باستانی ، افزارهای ورزش باستانی و کاربردهای آن و گزیده ای از سیمای عیاری و پهلوانی منتشر شد.

قسمتی از متن کتاب بدین شرح است:

در آداب ورود به زورخانه، همان طور که سنت جامعه ما حکم می کند، اگر ورزشکاران با یکدیگر باشند، بایسته است که نخست پیشکسوت و مهتر و سپس دیگران به ترتیب کسوت، یک یک وارد شوند تا مرشد به همان ترتیب بتواند روی سلسله مراتب اداری احترام کند. ورود به زورخانه مانند ورود به مسجد و تکیه است و باید با همان دستور عمل باشد. یعنی اول پای راست پیش نهد و نام خدای متعال و نام پیشوای جوانمردان عالم را برزبان آرند.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/10/23:: 8:41 عصر     |     () نظر

جام قهرمانی مسابقات هنرهای فردی و کشتی پهلوانی قهرمانی
بزرگسالان کشور (90- کیلوگرم ) یادواره جهان پهلوان تختی به دیار نصف جهان رسید .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون : در این مسابقات سه روزه
که از تاریخ 16 لغایت 18 دی ماه جاری در سالن شهید آیت ا... دستغیب شیراز برگزار شد
275 ورزشکار ، مربی و سرپرست در قالب 25 تیم از سراسر کشور  در دو رشته هنرهای فردی
( شامل چرخ تیز ،  چرخ چمنی ، 2میل بازی ، 3و4و5 میل بازی ، میل گیری سنگین، سنگ و
کباده) و کشتی پهلوانی ( اوزان : 60-55 ، 70-60 ، 80-70 ، 90-80 کیلوگرم ) به رقابت
پرداختند که در خاتمه تیم اصفهان با مجموع 5  طلا عنوان قهرمانی را کسب کرد ، همدان
با 2 طلا، 2 نقره و 3 برنز نایب قهرمان شد و تیم لرستان با یک طلا و یک نقره عنوان
سوم را به خود اختصاص داد.

نتایج کامل مسابقات به شرح ذیل می باشد :

هنرهای فردی

سنگ : 1- محمد زین العابدین ( اصفهان ) ، 2- رسول
رهنما ( فارس ) ، 3- عبدا... یدالهی (همدان)

کباده : 1- امیر حسین تحسیری ( کرج) ، 2- وهاب
احمد پور ( همدان ) و قاسم حق وردی ( چهارمحال و بختیاری ) ، 3- مجید کربلایی مهدی
( توابع تهران )

چرخ تیز : 1- حسین مصطفایی ( همدان ) ، 2- امیر
حقیقی ( سمنان ) ، 3- میثم یوسف زاده ( گیلان)

چرخ چمنی: 1- امیر علی بک (اصفهان) ، 2- روح الله
سوادکوهی (مازندران) ،  3- توحید فتحی (گلستان)

 2 میل بازی: 1- ابوالفضل طاووسی (اصفهان) ، 2-
فرشاد حیدر رضایی (همدان) ، 3- حمیدرضا ترابی موسوی (کرمان)

3و4 میل بازی : 1- ابوالفضل طاووسی (اصفهان) ، 2-
محمد سرابی ( هرمزگان ) ، 3- فرشاد حیدر رضایی ( همدان )

 میل‌گیری سنگین: 1- سلمان خبیری (اصفهان) ، 2-
علی خداوردی ( چهار محال و بختیاری) ، 3- احمدرضا پیریانی (همدان)

کشتی پهلوانی

کشتی پهلوانی 55 تا 60  کیلو : 1- حجت ا...
فریدنیا ( فارس ) ، 2- رضا میر حسینی ( یزد ) ، 3- دلیر حمل کرد ( کردستان )

کشتی پهلوانی 60 تا 70  کیلو : 1- علیرضا نوعی (
خراسان رضوی ) ، 2- برزو حسنوند ( لرستان ) ، 3- سجاد محمدی ( کرمانشاه)

کشتی پهلوانی 70 تا 80  کیلو : 1- فریبرز نقدی (
لرستان ) ، 2- حامد رضایی ( کرج ) ، 3- فواد طاهرنژادیان (کردستان)

 کشتی پهلوانی 80 تا 90  کیلو : 1- حمید کمروند (
همدان ) ، 2- مهدی یکه ( خراسان رضوی ) ، 3- پیمان محمدی ( کردستان )

برترین مربی هنرهای فردی  : مجید کاظمی (همدان)

برترین مربی کشتی پهلوانی : علی سهرابی ( لرستان
)



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/10/19:: 5:0 عصر     |     () نظر
   1   2      >


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن