سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه ایمانش را خالص کرد، هدایت یافت . [امام علی علیه السلام]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها

کتاب "زورخانه: تاریخ و تکنیک های هنرهای رزمی در ایران باستان"، نوشته یک پژوهشگر و استاد ورزشهای رزمی، اهل هلند چاپ و منتشر شد.
این نویسنده و پژوهشگر هلندی که "د.چ. لویی‌ جندیجک" نام دارد، در این کتاب با عنوان: " زورخانه: تاریخ و تکنیک های هنرهای رزمی در ایران باستان" به معرفی و بررسی ورزش و آیینهای رزمی در ایران باستان پرداخته است.
انتشارات پالادین که به سبب چاپ و انتشار این نوع کتابها و موضوعات تخصصی در زمینه ورزشهای رزمی شهرت دارد در مقدمه این کتاب آورده است:« جنگجویان ایرانی در گذشته به طور سنتی با تقویت قوای جسمانی و نیز یادگیری و رشد تکنیکهای رزمی نام و آوازه بسیار می یافتند. این هدف عمدتا از طریق تمرینهای ورزشی در زورخانه ها صورت می گرفت.»
ناشر در مقدمه این کتاب یادآور شده است که این تمرینهای ورزشی به صورت سیستم جامعی از فعالیتهای رزمی طراحی شده بود که از طریق آموزش و تمرینهای منظم، سبب رشد و ارتقای توان بدنی و همچنین ایجاد سرعت عمل و چالاکی در حرکات بدنی جنگجویان می شد. این تمرینها به ویژه در سرعت عمل جنگجویان به هنگام نبرد با شمشیر، نیزه، گرز و سپر اهمیت و کاربرد بسیار داشت.
نویسنده در این کتاب تاکید کرده است که اگرچه تمرینها و حرکات زورخانه ای احتمالا در افسانه ها و داستانهای رمزآلود ریشه دارد، اما زورخانه شاید یکی از کهن ترین سنتهای باقی مانده از فنون و هنرهای رزمی جهان باشد.
دی.اچ. لوئیجی‌ ندیجک، ‌علاوه براین کتاب، کتاب دیگری نیز با نام "کالاریپایات: هنر رزمی هند باستان" نوشته است که در سال 2005 توسط همین انتشارات چاپ و منتشر شده است.
به گفته ناشر، وی در کتاب زورخانه، توانسته است با بهره گیری از عکسها و تصاویر متعدد، گام به گام هریک از تکنیکهای رزمی در ورزش باستانی ایران را با کمک تصاویر متعدد نشان داده و خواننده را به فضای آموزشهای سنتی در زورخانه های ایران ببرد و به دانشهای کهن در باره این هنر والا بپردازد.
او همچنین به بررسی روابط نزدیک و تنگاتنگ میان زورخانه و ورزش کشتی می پردازد که اغلب یکی از ورزشها و بخشهای مهم در هنرهای رزمی ایرانیان محسوب می شده است.
این کتاب برای تمام علاقمندان به هنرهای رزمی، ورزش کشتی یا علاقمندان به فرهنگ خاورمیانه واجد اطلاعات مهم و ارزسمندی است که با 128تصویر به خوانندگان ارائه شده است.
د.چ. لویی‌ جندیجک، پژوهشگر ورزشهای رزمی اهل کشور هلند است که از جوانی ورزشهای رزمی همانند جودو و کونک فو، را آموخته است.
این امر وی را در دورانی که در دانشگاه سری لانکا به تحصیل اشتعال داشت، به جنبه های کارکردی برخی ورزش ها و آیین های رزمی جلب کرد.
وی چندین سال نیز در ایران اقامت کرده است و این کتاب جاصل پژوهشهای او طی دوران اقامتش در ایران است. در این کتاب کوشیده است تا با ارائه اطلاعات و دانش های لازم درباره هنرهای رزمی و بومی ایران باستان، آن را در بافت و ساختار تاریخی و فرهنگی اش بررسی و مطالعه کند.
او پس از سالها آموزش عملی و نظری درباره ورزشهای رزمی، درسال 2003 عنوان "آسان" به معنی استاد را از استادان فن در ورزشهای رزمی شرق، دریافت کرده است.
کتاب "زورخانه: تاریخ و تکنیکهای هنرهای رزمی در ایران باستان"، نوشته "د.چ. لویی ‌جندیجک" به زبان انگلیسی و از سوی انتشارات پالادین در سال جاری میلادی (2006) به بازار نشر انگلیسی زبانها عرضه شده است.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/12/8:: 3:41 عصر     |     () نظر


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن