سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به عمار پسر یاسر فرمود ، چون گفتگوى او را با مغیره پسر شعبه شنود . ] عمار او را واگذار ، چه او چیزى از دین بر نگرفته جز آنچه آدمى را به دنیا نزدیک کردن تواند ، و به عمد خود را به شبهه‏ها در افکنده تا آن را عذرخواه خطاهاى خود گرداند . [نهج البلاغه]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/6/30:: 2:0 عصر     |     () نظر
سید علی حق


شناس کمیاب

 

سید علی حق‌شناس کمیاب معروف به پهلوان سید علی (1285 - 1352) کشتی گیر، صوفی، ورزش کار ورزش‌های باستانی ایرانی و پهلوان اول پایتخت (تهران) از سال 1307 تا 1319 بود.

سید علی حق شناس در سال 1285 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. وی فرزند آیت‌الله حاج سید حسین حق‌شناس (میرپور طهرانی) از وعاظ، مدرسین و روحانیون سرشناس تهران می باشد.

پهلوان سید علی در کنار آموزش علوم نزد پدر، به توصیه وی در 11سالگی به ورزش زورخانه‌ای نزد پهلوان محمد عبدل معروف به یزدی کوچک از پهلوانان دوره قاجار روی آورد.

پهلوان سید علی پس از چندین سال آموزش نزد پهلوان یزدی در سال 1307 (ه.ش) طی یک کشتی 45 دقیقه ای در حضور مردم تهران و مقامات کشوری با غلبه بر پهلوان اکبر پامناری به عنوان پهلوان اولی پایتخت دست یافت. وی در کنار حرفه قهوه خانه داری به طور منظم به تمرینات زور خانه و کشتی می پرداخت. این پهلوان با حفظ آمادگی خود توانست بازوبند پهلوانی پایتخت را در دوره‌های مختلف تا 13 سال بعد یعنی تا سال 1319 (ه.ش)از آن خود کند.از تبحرات وی در کشتی باستانی می توان به اجرای سریع فن لنگ و فن رودست و در هنر زورخانه اجرای پرتاب میل و کباده کشی را اشاره کرد.

وی در سال 1310 در شیراز، پهلوان محمد کاظم زارع پهلوان اول این شهر را شکست داد. در سال 1311 پس از شکست دادن جعفر خراسانی پهلوان خراسان در زورخانه مرکزی مشهد به جان او سوء قصد شد که بادخالت موثر مرحوم مرشد اسماعیل طوسی و حمایت جمعی از مردم مشهد جان سالم از مهلکه به در برد.وی در آخرین کشتی پهلوانی خود در آبان ماه سال 1319 و در 34 سالگی پهلوان کاظم دولابی را با میانداری پهلوان سید حسن رزاز شکست داد. این آخرین کشتی پهلوانی در تهران بود . پس از اشغال ایران در سال 1320 توسط نیروهای متفقین شرایط ویژه اجتماعی و سیاسی در ایران حاکم گردید. پس از چند سال رکود کشتی پهلوانی از اواسط دهه 1330 کشتی سراسری برای انتخاب پهلوان اول کشور و همین طور پیدایش کشتی مدرن یعنی کشتی آزاد و کشتی فرنگی جای خود را به برگزاری کشتی‌های پهلوانی در پایتخت و دیگر شهرها داد.

سید علی حق شناس پس از خداحافظی از کشتی به کسب و کار خود یعنی حرفه قهوه خانه داری پرداخته و به تربیت شاگردانی در ورزش باستانی و کشتی زورخانه مشغول شد.

وی با همراهی تعدادی از کسبه محل کسب و زندگی خود (حدفاصل میدان توپخانه و دروازه دولت) هیاتی را برای حل و فصل امورات محله و مشکلات اهالی راه اندازی کرد. فعالیت‌های خیر خواهانه پهلوان سید علی موجب گشت تا اهالی، این محله را به یاد او به نام چهارراه سیدعلی نام گذاری کنند.

از شاگردان به نام وی در کشتی زورخانه ای می توان به پهلوان محمود عرب - پهلوان رستم آقاصالح، شعبان همادیان عضو پیشین تیم ملی کشتی و غلامرضا تختی اشاره کرد. محمود عرب اظهار می کند:(شادروان تختی پس از کسب بازوبند پهلوانی کشور همراه با شعبان همادیان نزد پهلوان سید علی آمد و پس از عرض ارادت بازوبند خود را به او تقدیم کرد. سید {پهلوان سید علی} پیشانی تختی را بوسید و بازوبند را به او باز گرداند).

Aramgahseyed.jpg

پهلوان سید علی در تاریخ 26/9/1352 در 67 سالگی درگذشت. بنا به وصیتش وی را در شهر قم و در آرامگاه دار السلام در نزدیکی آرامگاه فاطمه معصومه مکانی که مدفن پدرش درآن قرار دارد، به خاک سپردند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/6/25:: 7:0 عصر     |     () نظر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/6/21:: 7:0 عصر     |     () نظر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/6/15:: 7:0 عصر     |     () نظر

فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران طی پیامی به عموم مردم نوع دوست کشورمان ایران به ویژه خانواده های داغدیده استان آذربایجان در زلزله اخیر تسلیت گفت .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور، در این پیام آمده است :انّا للّه و انّا الیه راجعون.زلزله ویرانگر و دلخراش شهرستانهای اهر، هریس و ورزقاناستان آذربایجان شرقی و کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم مسلمان و روزه دار آن مناطق در لیالی پرفیض قدر و ایام سوگواری شهادت مولای متقیّان حضرت علی مرتضی(ع) احساسات مردم نوع دوست کشورمان به ویژه مردم متدیّن آذربایجان غربی را جریحه دار کرده است.

جامعه بزرگ ورزش پهلوانی و زورخانه ای کشور خود را در غم بزرگ مردم شریف و متدیّن شهرستانهای زلزله زده به ویژه بازماندگان این حادثه دلخراش شریک دانسته و این ضایعه را به عموم مردم مسلمان و انقلابی ایران اسلامی به خصوص استان آذربایجان شرقی و شهرستانهای اهر، هریس و ورزقان تسلیت می گوید.


 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/5/31:: 12:0 عصر     |     () نظر

جلسه روساو دبیران هیئت های ورزشی و مدیران سازمان ورزش بسیج درتاریخ 15 مرداد ماه برگزار گردید.

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور، کاظم یزدانی رئیس سازمان ورزش بسیج در این جلسه بیان داشتند بسیجی باید فکر شود و بسیجی باید عمل شود،ما در رشته های پایه باید فعالیت بیشتری داشته باشیم و هیئت های ورزش بسیج باید به صورت انجمن اداره شود.

بر همین اساس علیرضا صفار زاده مسئول انجمن پهلوانی و زورخانه ای ورزش بسیج منصوب گردید و از زحمات سردار علیرضا ربیعی تقدیر و تشکر بعمل آمد.

 در ادامه سردار علیرضا ربیعی بیان داشتند: ورزشکاران بسیجی در ورزش پهلوانی و زورخانه ای بسیج در سال های گذشته مقام های خوبی را در مسابقات قهرمان کشوری فدراسیون پهلوانی و زور خانه ای به دست آوردند و خرسند شدم از اینکه علیرضا صفار زاده به عنوان مسئول انجمن پهلوانی و زورخانه ای ورزش بسیج منصوب گردیدند و به ایشان تبریک عرض می نمایم.

 در ادامه نیز علیرضا صفار زاده اظهار داشت : با توجه به احساس وظیفه و رسالت ورزش بسیج در خصوص احیای ورزش کشور و بخاطر اینکه این امکان فراهم شود که به توان گام های بزرگ تر و جدی تری برداشته شود این پیشنهاد داده شد که به عنوان مسئول انجمن پهلوانی و زورخانه ای بسیج منصوب شوم و بنده با کمال افتخار این مسئولیت را قبول کرده و انجام وظیفه می نمایم و انشا الله برنامه های زیادی را در آینده انجام خواهیم داد.

 ودر پایان کاظم یزدانی بیان داشتند:از زحمات سردار ربیعی تقدیر و تشکر می نماییم و انشا ا... با تجارب خوبی که ایشان در امر ورزش دارند در این انجمن ما را یاری نمایند.


 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/5/26:: 12:0 عصر     |     () نظر

در شب میلاد با سعادت دومین ستاره پرفروغ ولایت، حضرت امام حسن مجتبی (ع)، سنت حسنه گلریزان در جهت حمایت از بیماران سرطانی برگزار می گردد .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور، این مراسم معنوی در  بامداد روز شنبه مورخ 14/5/91 از ساعت 00:00 الی 02:00 با هنرنمایی مرشدان برتر ایران زمین و تیم منتخب پهلوانی و زورخانه ای استان تهران در زورخانه شهید اژدری (جماران) برگزار خواهد شد .

گفتنی است این مراسم با همکاری شبکه رادیویی ورزش، روزنامه تماشا،  فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور و بخش های مختلف سیما با حضور جمعی از خیرین، هنرمندان، ورزشکاران و پیشکسوتان نامی کشور انجام می گردد .

شایان ذکر است جریان برگزاری این سنت حسنه به صورت  زنده و کامل  از طریق شبکه رادیویی ورزش برای علاقمندان این رویداد خداپسندانه پدر سراسر کشور پخش خواهد شد .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/5/17:: 12:0 عصر     |     () نظر

 

صندوق حمایت از خبرنگاران، نویسندگان و هنرمندان با بیمه تکمیلی مرشدان کشور موافقت کرد .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور، پیرو مذاکرات با صندوق حمایت از خبرنگاران، نویسندگان و هنرمندان، مرشدانی که از طریق فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور بیمه تامین اجتماعی شده اند با اعلام موافقت و کامل نمودن مدارک مورد نیاز و ارسال آن به آکادمی ورزش پهلوانی و زورخانه ای (شهید فهمیده)(انجمن مرشدان) می توانند از مزایای بیمه تکمیلی بهره مند گردند .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/5/17:: 12:0 عصر     |     () نظر

بنده درخواستم از بی باک این است که این موضوع که یکی از موضوعات تلخ در ورزش ماست را پیگیری کند. شما فرمودید که مشکلات سیاسیه؟ عده ای اواخر حیات سیاسی شون تشکیلاتی درست کردند و خیلی جالب است که هنوز هم دارن از مجلس 4/5 میلیارد..

" در همه ی زمینه ها باید ابتکار کرد . من حالا نگاه میکردم به همین ورزش باستانی ؛ پر از ابتکار بود . خب ؛ ما گودهای ورزش باستانی را در دوران جوانی دیدیم ؛ مکرر ،همه جا ، همه جور ؛ یک روش ثابت و مستقری داشت ، همیشه و همه جا هم همان تکرار میشد . البته بد هم نبود ، خوب بود . اما این همه نوآوری در آن نبود . امروز من می بینم که این جوانها همان پایه های ورزشی قدیمی را گرفته اند ، این را با انواع و اقسام ابتکارها و زیبایی ها و ظرافتها مُذهبش کردند ، خراطی کردند ، نقاشی کردند ، یک چیز زیبایی از آب در آوردند ، این ابتکار است.حالا این در زمینه ورزش باستانی است ، در همه زمینه ها این ابتکارات ممکن است."

(  سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با بسیجیان    استان کرمانشاه - 21 مهر 1390 )

به گزارش سرویس ورزشی بی باک، ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌است.  ورزشهای زورخانه‌ای نام دیگر آیین پهلوانی و از ورزشهای سنتی و به نام ایرانیان است. جایی که در آن به ورزش باستانی می‌پردازند زورخانه نام دارد.  ورزشهای زورخانه‌ای و آیینهای پهلوانی در تاریخ 26 آبان 1389 در فهرست میراث معنوی یونسکو از سوی ایران به ثبت جهانی رسید. این ورزش از معدود ورزشهایی است که روح مردانگی و پهلوانی در آن موج می زند و بعنوان یک ورزش ملی در حال صدور به سایر کشورهاست اما علی رغم تلاشهای صورت گرفته در سالهای اخیر و بعد از تاکیدات حضرت امام خامنه ای در اینباره، متاسفانه همچنان این ورزش مهجور می باشد و عمده دلیل آنرا باید در اختلافات و بی توجهی برخی مسئولین جستجو کرد. در همین راستا خبرنگار " بی باک" برای بررسی وضعیت این ورزش ملی _ مذهبی به سراغ علیرضا صفارزاده ؛ رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشورمان رفته و جدای از بررسی وضعیت فعلی این ورزش، گلایه های صفارزاده را نیز در اینباره شنیده است. صفارزاده می گوید"عده ای اواخر حیات سیاسی شون تشکیلاتی درست کردند  و خیلی جالب است که هنوز هم دارن از مجلس 4/5 میلیارد تومان مستقیم پول میگیرن. این اقایان هرچی دلشون بخواهد، ریخت و پاش می کنند آنهم برای کاری که یه میلیارد هم خرج ندارد."

مشروح این گفتگوی تفصیلی در ادامه تقدیم می گردد.

شما به عنوان رئیس فدراسیون زورخانه ای چه برنامه ای برای آشنایی بیشتر جوانان با این ورزش دارید؟

بسم الله الرحمن الرحیم تشکر میکنیم از وقی که در اختیار گذاشتید. به نظرم قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم شاید جا داشته باشد که به این داشته فرهنگی و تاریخی و ملی و دینی بپردازیم . اینکه ورزش زورخانه ای دارای چه ارزش های تاریخی و ملی و دینی و مذهبی و فرهنگی هست . حالا بعد از این  سوال قطعا این سوال پیش میاد که حالا ما باید چه کار کنیم که جوانها و جامعه آن را بشناسند و چکار کنیم که این ورزش توسعه پیدا کند چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور و از این موضوعات که در موردش پیش میاد. لازمه عرض کنم که این ورزش یک ورزش تاریخی ماست یعنی بیش از سه هزار سال در کشور ما ریشه ی تاریخی و فرهنگی دارد. آقا میفرماید که ورزش باستانی دارای یک گنجینه ی تاریخی بسیار بسیار ارزشمند است . که گنجینه یک اصطلاح مهم هستش. خب این گنجینه را از نوع تاریخی میخواهیم بررسی کنیم. قطعا تاریخچه ی این ورزش به قدیمی ترین ورزش انسان و بشریت برمیگردد . همانطور که زورخانه اولین باشگاهی است که بشر برای ورزش ایجاد کرده است. ما قدیمی ترین زورخانه ای را که تا حالا توانسته ایم اسناد و سوابقش را بررسی کنیم مربوط به دوره ی سلجوقیان می شود که این موضوع بسیار مهمی است. نکنه ی دوم اینکه ورزش ملی ماست.  بعضی وقتا یک ورزش، ورزش تاریخی میشه  ولی ورزش ملی لحاظ نمیشه بازم به فرمایش مقام معظم رهبری که این ورزش میراث پدران و نیاکان ماست. یکی از میراث های گرانبهایی که از نیاکان و پدران ما به جا مانده و متعلق به خاص این کشور است ورزش زورخانه ای می باشد. رسم بر این است که معمولا چیزی که تاریخی می شوند، ارزشمند هم می شوند. خود تاریخی شدن باعث می شود که ارزش خاصی پیدا کند. چند روز پیش در تلویزیون نشان می داد که در کشور سوئیس بود که حدود یک صد هزار دلار رو هزینه کرده بودند که یک ساختمان 140 ساله رو جابه جا کرده بودند بدون اینکه آسیب ببیند. این نشان میده که چیزی که تاریخی می شود ارزشمند می گردد  اونم با این قدمت تاریخی. یعنی چیز 100ساله یه ارزشی داره 200 ساله یه ارزشی چند هزار ساله. حالوقتی یه چیزی ملی می شود، مخصوص یه کشور می شود و بازم ارزش مضاعف پیدا میکند که این ورزش ورزش ملی ما هستش که این دوتا عامل وقتی رنگ و بوی فرهنگی و دینی و مذهبی بگیرد بصورت خاص می شود یعنی تبیدیل به یکی از روشهای ترویج تربیت و اخلاق می شود. الآن یکی از فاکتورها و موضوعات مهم اخلاقی موضوع قهرمانی است. 

- بعد فرهنگی ورزش زورخانه ای رو لطفا بیان بفرمایید

خب این پهلوانی یعنی امیخته ای از قهرمانی اخلاق و مسائل و مفاهیم تربیتی. این هم ورزش تاریخی ماست هم ملی هم دینی هم مذهبی و هم فرهنگی. ببینید شما همین الآن از نظر بعد فرهنگیش عرض میکنم این ورزش یک ورزشی هستش که با موسیقی و خوانندگی آمیخته است. تا 50 سال پیش در سراسر جهان آنهم جهانی که مخصوصا کشورهای غربی که موسیقی یک از ارکان فرهنگیشون است ورزشی ما نداشتیم که با موسیقی همراه باشد حالا در این 50 سال ایروبیک آمده ولی ایروبیک مثل ورزش زورخانه ای نیست که موسیقی زنده داشته باشد یک نواره که داره پخش میشه. کاری هم نداریم که حالا اون موسیقی کجا و یک موسیقی حماسی که همون ضربش طرف رو تههیج میکنه و حماسی ساز است کجا. الآن موسیقی زورخانه یک موسیقی زنده ست نه اینکه ورزشکار خودش را با موسیقی تطبیق دهد بلکه در اینجا محور ورزشکار است یعنی موسیقی که ایجاد میشه بر اساس حرکات ورزشی تنظیم می شود یعنی اگر حرکت ورزشکار سریع بشه موسیقی هم سریع می شود. در صورتیکه که در جاهای دیگه در ورزش ایروبیک موسیقی اجرا می شود و ورزشکار باید خودش رو با ریتم آن تطبیق دهد. امروز ما این ادعا رو داریم که تنها ورزشی که در جهان با خواندن و خوانندگی همراه است  ورزش ماست که خیلی موضوع مهمیه یعنی خیلی از جوان هایی که به موسیقی علاقه دارن می تواند یکی از گرایشهاشون این موسیقی این ورزش باشد.

عرض من این است که یکی از ارکان و محورهای این ورزش بحث فرهنگی هست حالا موسیقی یک بخشش هست. خوانندگی اونم از نوع حماسی – اخلاقی و مسائل دینی نه یک خواندن بی هدف و خواندن آنچنانی.

علاوه براین معماری زورخانه یک معماری کاملا اسلامی است مشابه با مساجد ماست. اصلا مسجد دوم یکی از القاب زورخانه است. حتی لباس ورزش زورخانه یک سری مفاهیم فرهنگی بسیار عمیقی دارد. شما همین که میبینید که به این صورت هست که یک سرو که نماد ایستادگیه ولی سرو خمیده است یعنی متواضعه. یعنی یک قهرمان متواضعه. در هر صورت این موضوعات هنری و فرهنگی در تمام حرکات ورزشی و ساختمان، معماری،  لباس و اشعار موج میزند به قدری بعد فرهنگی اجتماعی دینی این ورزش قویه که آن را مقدس میدونن و بدون وضو واردش نمیشن و این جمله از مقام معظم رهبری هست که ورزش باستانی را شما نگاه کنید همش خدا و دین هست. ورزش باستانی خداییست. خیلی جمله ی عجیبی است. اینم بدنیست بگیم که رشته ی ورزشی تخصصی مقام معظم رهبری ورزش زورخانه ای است. یعنی از پیشکسوتان هستند. لازمه که ما به این ورزش تاریخی و ملی و فرهنگی و دینی توجه کنیم.

با همه ی این شاخصه ها قبول دارید که این ورزش در مهد خود یه مقداری مهجور مانده است؟

خیلی بیش از یه مقدار حالا بعدا عرض خواهم کرد. شما به جز آن مقطع که این ورزش تکتاز بود یک دورانی آمد که دوران غفلت بود شما اسمشو بذارید دوران تخریب و غفلت. یعنی تا سرحد نابودی این ورزش پیش رفت تا جایی که فقط از این به بعدش یه اسمی به اسم مرشد شیر خدا بود، چیز دیگه ای  نداشتیم که این دوران تا 6 سال پیش ادامه داشت تا اینکه از 6 سال پیش بنا به تاکید ویژه ی حضرت آقا که از مسوول ویژه ی سازمان خواست که این ورزش باید احیا شود. باید برای جوانان جذاب شود. بعد رقابتیش هم تقویت شود. شاید قریب 90 سرفصل عمده  که یکی از آن سرفصل ها مسئله ی ثبت جهانیش بود. زورخانه ها تقریبا توی این 6 سال دو برابر و نیم کل تاریخ این ورزش شد. یعنی ما 6 سال پیش 300 تا زورخانه تحویل گرفتیم بعد از 6 سال تا الآن 725 تا شده است.

خب اطلاع رسانی در این زمینه بسیار ضعیف بوده به طوری که الآن من به عنوان یک جوان تهرانی نمی دانم که در تهران چندتا زورخانه هست؟

استان تهران یا شهر تهران؟

فرقی نمیکنه منظورم اینه که اطلاع رسانی در این زمینه بسیار ضعیف بوده است؟

خدمت شما عرض کنم که موضوع اطلاع رسانی یه بحثه و موضوع این که در دسترس نیست نیز یک بحث دیگری است. الان ما در 10منطقه ی تهران اصلا زورخونه نداریم. بله منطقه ای هم در تهران داریم که 10 یا 12 تا هم زورخانه درش هست. در بافت قدیمی تهران زورخانه زیاد است. در همین تهران روند کاهشی زورخونه رو ما داشتیم. هر هفته مردم شاهد بودند که یک زورخونه تعطیل می شد . الآن 6ساله که در کل کشور اجازه ندادیم که حتی یک زورخانه تعطیل شود. بسیاری از زورخانه ها بازسازی شده اند و بسیاری هم احداث شده اند.

 

در همین تهران در این 6 سال شورای شهر تهران توان خوبی گذاشت برای بازسازی زورخانه. ولی الان بازم ما طبق طرح جامعی که در تهران دنبالش هستیم بخاطر اینکه برگردیم به اون اصالنمون نیاز داریم که در هر محله حداقل یک زورخانه داشته باشیم یعنی 360 محله داریم که 360 تا زورخونه میخوایم اما امروزه تنها حدود 45 تا داریم . 6 سال پش 30 تا بود که الآن شده 40 تا 45 تا. ولی ما 360 تا میخواهیم یعنی به ازای حدود هر ده مسجد یک زورخانه باشد. در هر صورت بسیار جای کار دارد چون این ورزش فرهنگی ماست لذا باید احیا شود. باید بودجه ی ویژه ای در اختیارش گذاشته شود.

صحبت از بودجه کردید ایا با همه تاکیدات مقام معظم رهبری، بودجه اختصاص یافته به این ورزش با بودجه سایر ورزشها قابل قیاس هست با خیر؟

من گزارشاتی را خدمتتون عرض می کنم. یکی از آن گزارشات تصویب آیین نامه ی ترویج فرهنگ پهلوانی از طریق نهادهاست. که این یک آیین نامه است. در این آیین نامه برای حدود 18 نهاد  و وزارت خانه وظایف روشن است . وظایف سازمان تربیت بدنی ، صدا و سیما، مسکن و شهرسازی، نیروهای مسلح، بسیج و.... یعنی برای اینکه این ورزش ترویج شود این آیین نامه به شورای فرهنگی 18 نهاد و وزارتخانه رفته و از آنجا به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته و تایید شده و بعدش هم ابلاغ شده است. این مبنای احیا و توسعه این ورزش و فرهنگ است. این ورزش یک پیوست فرهنگی دارد به اسم فرهنگ پهلوانی. این فرهنگ بسیار غن است. غنای این ورزش بدین است که نهایتا به خصلت های امیرالمونین می رسد. خصلت هایی چون گذشت، مردم داری، تواضع، وفا و ... حدود 40 تا خصلت کلان داره پس فرهنگ پهلوانی بسیار غنی است. دوم اینکه بسیار جذاب می باشد.

بنده هم با شما در اینکه این ورزش، ورزش ملی و مذهبی ماست، هم عقیده ام اما  چرا ما تا کنون میزبان جام جهانی نبوده ایم؟! مشکلات سخت افزاری داریم یا موضوع چیز دیگری است؟

جام جهانی این ورزش؟

بله ما آخرین سری که میزبان بودیم مسابقات آسیایی بوده  دیگه غیر از آن میزبان نبودیم.

 بنده درخواستم از بی باک این است که این موضوع که یکی از موضوعات تلخ در ورزش ماست را پیگیری کند. شما فرمودید که مشکلات سیاسیه؟ عده ای اواخر حیات سیاسی شون تشکیلاتی درست کردند  و خیلی جالب است که هنوز هم دارن از مجلس 4/5 میلیارد تومان مستقیم پول میگیرن. این اقایان هرچی دلشون بخواهد، ریخت و پاش می کنند آنهم برای کاری که یه میلیارد هم خرج ندارد.

یعنی شما میفرمایید ما به این دلیل میزبان نشدیم؟

بله ریشه را در همین مسائل سیاسی باید جستجو کرد. متاسفانه ما الان عضو فدراسون بین المللی نیستیم.

یعنی بخاطر اختلافات سیاسی داخلی ما عضو فدارسیون بین الملی ورزشی که مال خودمان هست، نیستیم؟

بله ما الآن عضوش نیستیم بخاطر مسائل متفاوتی که رنگ و بوی سیاسی بهش دادن. متاسفانه الآن ایران عضو فدراسیون بین المللی زورخانه ای نیست. در حالی که ورزش مال خودمونه. اینم بخاطر اینه که عده ای در داخل یک مصادره ی شخصی کردن . یک طوری رفتن جلو که فکر میکنن این ورزش مال اون سه نفریه که ثبتش کردن و ایران یکی از عضوهاست. اونا هنوز متوجه نیستن که ایران یکی از عضوهاش نیست ایران کانون و محور این ورزشه نمیتونن با ایران مثل کشورهایی مثل بلژیک و افغانستان رفتار کنند. اونا هنوز متوجه موضوع نیستن.

شما برای این موضوع چه تهمیداتی دارید؟

خیلی بحث مفصلیه و اگه واردش بشیم خوبه ولی دو سه جلسه خاص مشکلات بین ما و فدراسون بین المللیه. ریشه ی مشکلات چیه و چرا حل نشده است؟

یعنی دو مدیریتی که در داخل کشور بوجود آمده، دارن اصل این ورزش را از بین میبرن؟

بله متاسفانه همین وضعیت هستش. متاسفانه الآن یکی از چالش های مهمی که در این ورزش پیش اومده برخورد سیاسی است.

یعنی مشکلات سخت افزاری نداریم؟

نه نداریم. اصلا امکانات ما با کل دنیا قابل مقایسه نیست. در کل دنیا چند تا زورخانه هست  که آنها را هم خود ما ساختیم اصلا قابل مقایسه نیست نه از نظر سخت افزاری نه از نظر فنی. کشورهای دیگر صدسال دیگه هم رشد کنند به اندازه ی تیم نونهالان ما نیستن. من پیشنهادم اینه که موضوع بین المللی را اینجا یه اشاره کنیم و بسپرسیم به جلسات بعد چون باید از یه جایی شروع کنیم و کارایی که شده ...اصلا اختلافات چیه ؟ مشکلات چیه ؟ موضوع بین فدراسیون ملی و بین المللی بسیار مفصل و تلخه واقعا..

فدراسیون ورزشهای بین المللی زورخانه ای اصلا زیر نظر کجاست؟

هیچی...مستقل اصلا زیر نظر نظام دولت نیست. اصلا یک پایگاه شخصی شده با یه سری آمار و ارقام کذبی که میدن و گزارشات کذبی که انجام میدن و ادعاهای ناصحیحی که میکنن.

شما فرمودید یکی از مهمترین راههای جذب جوانان به این ورزش پخش مستقیم است؟ برای اینکه ورزش ها و مسابقات زورخانه ای پخش مستقیم شود شما با مدیران صدا و سیما جلساتی داشتید ؟

بله الحمدالله ما در بحث پخش مستقیم الآن چندساله که تقریبا در سال 7-8-10 مورد پخش مستقیم داشتیم این در حالی بوده که قبل از 6 سالی که عرض کردیم  اینم توی پرانتز که اون روز که آقای علی آبادی خدمت آقا رسیدن فرداش تماس گرفتن و گفتن ما رفتیم خدمت آقا  و آقا فرمودن که باید این ورزش احیا شود و ما هم یه بررسی داشتیم که چکار باید بکنیم که در جلسات مشورتی سازمان به این نتیجه رسیدیم که یک تحولی در مدیریت ورزش باید ایجاد بشه که در انتخاب فردش به شما رسیدیم. من گفتم اگه نظر آقاست که وظیفه است. یعنی اومدن ما به این ورزش شروع همان بحثی بود که تاکید خاص مقام معظم رهبری بود. و انصافا امروز شما الآن اگه مرور ذهنی کنید با 6 سال پیش اصلا قابل مقایسه نیست.

نوای پهلوان هر هفته در ایام عید روزی دوبار پخش می شد. یعنی کارای مفصلی شده ولی طبیعتا انتظار ما بیشتره ما بحثمون اینه که برخوردی که صداوسیما با این ورزش باید بکند، شبیه برخوردی باید باشد که صدا و سیمای کره با تکواندو و صدا و سیمای چین با ووشو می کند. نه فقط در بحث سیما بلکه در بحثهای دیگه هم باید همینطور باشد. مثلا ژاپنی ها برای ورزش ملی شان چه جوری بودجه میذارن.. در کشورهایی که یک رشته ملی دارن، چگونه دارن خرج میکنن. کارهای آنها با ما اصلا قابل مقایسه نیست.  آیین نامه ی ترویج فرهنگ پهلوانی هم همین را می گوید. خب طبیعتا خیلی وضعیت بهتر شده ولی راه طولانی  رادر پیش داریم تا به جایی برسیم که این ورزش همگانی شود.

برای ورزش پایه هم برنامه دارید و یا افراد باید به یه سنی برسن؟

مسابقات ما در هفت رده سنی از خردسالی شروع شده تا پیشکسوتان. یعنی 7 رده ی سنی مسابقات داریم . برخلاف چیزی که بود  و توی ذهن مردم هست الآن بخش اعظمی شاید قریب 80 درصد فعالیت ما گروه سنی جوان، نو جوان، نونهال و قشر تحصیل کرده هستند. الآن دوره های مرشدی که میذاریم قریب 70 درصد دانشجویند.

شنیده شده که دوره های علمی –کاربردی هم میخواهید در شهریورماه در این زمینه تاسیس کنید در این باره توضیح بدید؟

در بحث های آموزشی و علمی کار خیلی متفاوته. و این یکی از کارای بزرگی که بحمدالله توانستیم توی این 6 سال پیگیری کنیم و به نتیجه برسیم. این رشته ی پهلوانی و زورخانه ای در دانشگاه علمی - کاربردی تصویب شد یعنی ورزشی که به ناحق متهم بود که ورزش بی سواداست، الآن خودش یک رشته ی دانشگاهی شده است. بحمدالله پیگیری کردیم اولین مرکزمون  هم مرکز علمی –کاربردی رشته ی پهلوانی – زوخانه ای زیر نظر فدراسیون تصویب شد و انشاالله همانطور که فرمودید ما از شهریور امسال بناست که اولین سری دانشجو را در این رشته پذیرش کنیم.

 - آیا به نظر خودتان توانسته اید که ارتباط بین مسجد و زورخانه را برقرار کنید؟

در مورد رایزنی که با سازمان اوقاف و امور خیریه داشتیم آنها دو ابلاغیه به استانها زدند یکی اینکه در طرح جامع زورخانه به امامزاده‌ها و مساجدی که ساخته می‌شود در یک قسمتی از آن زورخانه احداث شود و واقعاً هم جا دارد البته آنها شرط گذاشتند که شرطش هم که از ارزشهای ورزشی است اینکه این زورخانه به اسم امامزاده‌ها باشد مثلا زورخانه امامزاده یحیی خیلی سنخیت دارد ولی اگر بگوییم سالن  ورزشی فلان اصلا سنخیتی ندارد در این رابطه اقداماتی هم شده است که دستورالعلمها و ابلاغیه‌ها که به استانها رفته کم‌کم پیگیری کنیم و محقق بشود.

- کمیسیون ورزش مجلس را چگونه بررسی و ارزیابی می‌کنید ؟

به نظر می‌رسد یکی از خلاءهایی که پیش بینی می‌شد در مجلس با آن روبرو شویم، موضوع ورزش در مجلس بود. ما الان جریان قوی و قابل تکیه‌ای در مجلس برای امورات ورزشی که یک امورات اثرگذار اجتماعی است و میلیونها جوان و مردم ما روزمره با این موضوع ورزش درگیر هستند نداریم و واقعا خلاء است. یکی از دوستانی که به مجلس راه پیدا کرده بود اظهار می‌کرد که جایت آنجا خیلی خالی است و نیاز بود و هست که آنجا کسی باشد به این موضوعات ورزشی و نحوه حمایت از مسائل ورزشی و پرداختن به چالشهای ورزشی بپردازد و متاسفانه هنوز که هنوز است هم مسئول کمیته تحلیل‌داری ورزشی مجلس مشخص نشده است امیدوارم بالاخره آن خلایی که هست و دوستانی که در مجلس هستند و سابقه ورزشی دارند بتوانند این خلاء را پر کنند و بنده هم اینجا اعلام می کنم که این آمادگی است که با دوستانی که در مجلس هستند بدون اینکه ورود پیدا کنیم بعنوان یک کارشناس کمک نمایم. انشاء الله آرزو داریم که مجلس نهم، هم بتواند از ورزش خوب حمایت کند و هم بتواند با مسائلی که پیش می آید یک برخورد مناسبی با آنها داشته باشند.

جناب اقای صفارزاده از بحث ورزش پهلوانی زورخانه ای بگذریم و لحظاتی را نیز درباره پهلوانان مرصاد بحث کنیم. همانطور که می دانید، چند روز دیگر سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد است در خصوص این عملیات کمی صحبت داشته باشید چرا که مقام معظم رهبری در خصوص این عملیات نیز تعبیرات جالبی داشته اند و از سوی دیگر مسعود رجوی بعنوان سرکرده منافقین گفته بود سه روز دیگر در تهران خواهد بود.

عملیات مرصاد از چند بُعد باید بررسی شود، یک بُعد نظامی است که واقعاً یکی از شکست‌های بزرگی بود که جریان منافقین در پوشش نظامی در آنجا خورد و لطمه بسیار شدیدی دید و از طرف دیگر پیروزی بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و افزایش سطح روحیه مردم بود. بخش مهمتر آن بُعد اجتماعی قضیه است منافقین تبلیغاتی در سطح جهان و بین عوامل خودشان کرده بودند تا مردم آماده استقبال از آنها باشند که این عملیات باعث شد که حداقل خودشان بفهمند این امر یک سرابی بوده و القائاتی بود که به خودشان تلقین کرده بودند نکته مهم اینکه منافقین تا آنجا هم که اجازه پیشروی پیدا کردند و جلو آمدند تنها دامی بود که نیروهای خودی برایشان گذاشته بودند تا بتوانند آنها را غافل گیر کنند نکته بعدی اینکه عملیات مرصاد نشان داد که اولا هیچ پایگاه مردمی در کشور ندارند و با جشن و شادی که مردم گرفتند نشان از آن داشت که هیچ جا پایی در کشور ندارند و چهره نفاق بسیار زشتی در آنجا ظاهر شد. فکر می‌کنم که موضوع قضیه مرصاد از آن بحث نفاق قدیمی گذشته و آن نفاق بعضاً ممکن است در چهره‌های جدیدی و در جریانات جدیدی به نمایش گذاشته شود. برخی جریانات همان اشتباه را مرتکب شوند یعنی فکر بکنند که هنوز در کشور جاپا دارند و از سوی  مردم حمایت می‌شوند.

- آیا می توان گفت که مرصاد در بعد شهری چیزی شبیه فتنه 88 است؟

گه گاه یک سری افراد پول های خرج می کنند و فکر می کنند مردم نمی‌توانند به خوبی قضایا را بشناسند و تجزیه و تحلیل بکنند و بر اساس آن توهم، احساس می‌کنند که مردم با آنها هستند و غرور آنها را می‌گیرد و می‌خواهند یک تحرکی و یک مانوری در این زمینه انجام بدهند  و می‌خواهند سهم‌خواهی بیشتری بکنند. مثل قضیه جریانات اخیری که فتنه 88 و قبل از آن قضیه 18 تیر رخ داد. لذا مردم براحتی نفاق و غبار فتنه را محو کردند البته این بدین معنا نیست که منافین در داخل نتوانسته اند هیچ یک از مردم را فریب دهند بلکه برخی نیز در این میان فریب خوردند اما آنها برخلاف ادعاهایشان هیچ بویی از انقلاب و دین و دیانت نبرده‌اند.

- نقش رهبری در این میان چیست؟

در جریان منافقین و جریان عملیات مرصاد مسئله بسیار شفاف‌تر از جریانات فتنه و نفاق الان بود، طبیعتا هر چه نفاق پیچیده‌تر می‌شود و غبار بیشتر می‌شود نقش رهبری و شخصیت و جایگاه رهبری در هدایت و بیداری مردم نقش مهمتری به خودش می‌گیرد. فکر می‌کنم که جریاناتی که بعد از خنثی شدن فتنه 88 و 18 تیر پیش آمد بسیار از عملیات مرصاد مهمتر بود و جایگاه بالاتری داشتند.

- فرمانده عملیات مرصاد شهید صیاد بودند که آخر هم به دست همین منافقین شهید شدند نقش ایشان در این عملیات چه بود؟

شهید صیاد از چهره‌هایی بود که علاوه بر بُعد نظامی، یک چهره کاملا فرهنگی، اخلاقی و عرفانی و مورد وثوق و قبول مردم و مورد علاقه شخص مقام معظم رهبری بودند. این افراد در دل نیروها جا باز می‌کنند و اطاعت و تبعیتی که نیروهای تحت امرش از او می‌کنند صرفا یک اطاعت نظامی نیست بلکه یک اطاعتی است که از درون در می‌آید و قلبی است، از جان و دل است و قطعا این افراد نقش ویژه‌ای در موفقیت عملیاتها و بحرانهایی که بوجود آمد، داشتند.

گلچینی از فرمایشات امام خمینی (قد سره ) و مقام معظم رهبری  در خصوص ورزش پهلوانی و زورخانه ای

امام خمینی ( قد سره ) :

 من می دانم ورزشکاران در گود زورخانه یاد خدا هستند ، یاد امیر المومنین (ع) هستند . تقویت کنید یاد خدا ، تقویت کنید یاد مولا را .

 مقام معظم رهبری :

 • ورزش باستانی  یک تاریخ است برای ما ،  یک ورزش نیست ، یک فرهنگ است .

 • ورزش باستانی یک گنجینه فرهنگی و تاریخی است .

 • ورزش باستانی کشورمان یک تاریخ و یک فرهنگ محسوب می شود .

 • این ورزش اصالتاً ایرانی است و از تاریخ برای ما به یادگار مانده است .

 • این ورزش مربوط به سابقه و فرهنگ گذشته ماست . 

 • خود ورزش باستانی را شما نگاه کنید همه اش خدا و دین است . 

 • ورزشی است که با حرکاتش اسم خدا را می آورند و  تسبیحات اربعه می گویند. این ورزش ارزش دارد خیلی قیمت دارد . این فرق می کند با ورزشی که اول تا آخرش هیچ ذکر خدا نیامده.

 • از همه مهمتر آن روح معنوی ، عرفانی را که در این ورزش هست حتماً حفظ کنید .

 • چرخ ورزشی است هم بهداشتی ، هم مفرح و هم برای زیبایی اندام بسیار مفید است . چرخ را در دنیا  باب کنید . دنیا خبر از چرخ ندارد .

 • اصلاً گود تقدس دارد .

 • ورزش باستانی خدایی است . 

 • در ورزش باستانی و پهلوانی گذشته ایران جوانمردی و مردانگی رایج و معروف بوده است .

 • پهلوانی در تاریخ گذشته ما توام با گذشت ، فداکاری ، مردانگی و جوانمردی بوده است . برای همین احیای روح جوانمردی هم که هست باید این فرهنگ را رشد دهیم .

 • برای رشد سنتها و خصلتهای ویژه پهلوانی که همان دیانت و جوانمردی است باید زورخانه ها حفظ و تقویت شود .

 • جوانها را بکشید ، بیاورید و تربیت کنید . البته ابتکارات را هم وارد کنید .

 • این ورزش باید احیاء و رونق داده شود ، برای جوانان جذاب گردد .

 • بیایید این ورزش را که با کمتر ورزشی در دنیا قابل مقایسه است زنده و احیاء کنید .

 • ورزش های خودتان را به شکلی علمی و صحیح تکمیل کنید اما تار و پودش را به همان شکل قدیمی نگه دارید .

 • چرا ما سنگ گرفتن را باب نکنیم . بیایید اینها را در دنیا معرفی کنید .

 • بیایید میل را باب کنید . میل بازی هم زیباست ، هم تردستی در آن است و هم ورزش ویژه ایرانی است .

 


 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/5/7:: 12:0 عصر     |     () نظر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 91/5/3:: 12:0 عصر     |     () نظر
   1   2      >


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن