سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زندانبان به یوسف علیه السلام گفت : «من تو را دوستدارم» . [امام رضا علیه السلام]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها

روزی که سردار صفارزاده در راس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای قرار گرفت با عنایت به نجارب ارزشمندی که  در عرصه ورزش بخصوص ورزش بسیج داشت ؛ شکوفایی ورزش باستانی و کشتی پهلوانی را به ورزشکاران نوید می داد.

علیرضا صفارزاده با تفکر ناب خود عزم خود را جزم کرد تا ورزش باستانی را متحول کند که الحق بخوبی از عهده این کار همانند دیگر مسئولیتهائی  که قبلا بعهده داشت ؛ سرافراز و سریلند بیرون آمدچرا که اقدامات بسیار مهم و ارزشمندی  در بخشهای مختلف سخت افزاری و نرم افزاری در طول این سه سال و اندی انجام داد که برابری می کرد با همه ادوارفدراسیون های قبلی ( البته فدراسیون جناب آقای شیرگیر هم در بحث قوانین و مقررات ؛ داوری و  ... تحولات  بزرگی انجام داد)

بیاد دارام علیرضا صفارزده در همان روزهای اول مسئولیتش دست به یک اقدام پسندیده زد و با تجلیل از جمع کثیری از پهلوانان و پیشکسوتان در زورخانه جماران؛  برگ زرین دیگری را در فدراسیون به ثبت رساندو ازز پهلوانان و پیشکسوتان ورزش باستانی تجلیل به عمل آمد و طاق شالی نیز به آنان اهدا شد که از آن جمله می‌توان به نامهای: پهلوان حاج‌جلال کریمی، پهلوان عباس زندی، پهلوان حسن حجازی، محمد نجات‌مهر؛ مصطفی تاجیک، حاج‌حسین شیریان، حاج‌قاسم لبانی، سیدجمال شیرخدایی، سیدمهدی جزی، منصور نیاورانی، حاج‌ابوالقاسم نیاورانی اشاره کرد.

صفارزاده در ابتدای مستولیتش استفاده از دانش بزرگان این ورزش را متدکر شد و در یکی از جلسات که بنده حضور داشتم جناب آقای رضا قدیانی که از پیشکسوتان بزرگ این ورش محصوب می شود خطاب به سردار چنین گفت:

 به خاطر تنگ‌نظری‌ها ورزش باستانی رشد پیدا نکرده است به همین خاطر باید دست به دست هم بدهیم و در همین جا هم‌قسم شویم که برای سازندگی وارد میدان شده‌ایم و ادامه داد حدود پنجاه طرح برای رونق ورزش باستانی دارم که به زودی ارائه خواهم کرد.

در جلسات رتبه بندی مرشدان ؛ پهلوانان و ورزشکران که اینجانب بعنوان دبیرکمیته رتبه بندی و پیشکسوتان فعالیت می کردم؛ صفارزاده چنین گفت:

 ما خادم ورزش هستیم، ورزش باستانی مشکلاتش مثل خودش کهنه شده است، لذا چون این ورزش قدمت تاریخی دارد باید تفکری تازه اندیشید و با تحول در این عرصه، با همدلی و تلاش جهت شکوفایی مجدد آن گام برداریم.

او ادامه داد: در این مدت کوتاه حضور در فدراسیون، ساختار فدراسیون را تنظیم نمودیم و یک همایش سه روزه با حضور ریاست هیئت‌های استانها را در بدو کار برگزار نمودیم و در اولین اقدام نیز کمیته‌ها را تعریف کردیم و درصدد تشکیل کمیته روابط عمومی و کمیته فرهنگی هستیم و بعد از آن نیز کمیته تیمهای ملی را تشکیل می‌دهیم و به زودی لیگ را هم راه‌اندازی می‌کنیم.

ایشان  با اشاره به اینکه باید از گذشته‌ها درس بگیریم و چراغ راه آینده کنیم، افزود: چهار انجمن هم تشکیل خواهیم داد ؛ ‌یکی انجمن کشتی پهلوانی، دیگری انجمن زورخانه ای  ؛ انجمن مرشدان و پیشکسوتان.

صفارزاده ادامه داد: این ورزش سنتی است، ولی نباید آن را سنتی اداره کرد به همین خاطر درصدد هستیم چشم‌انداز دو ساله این ورزش را ترسیم و آن را تدوین کنیم و بعد به سراغ درجه‌بندی زورخانه‌ها برویم. پیشنهادهایی هم ارائه داده‌ایم که یک خانه باستانی هم راه‌اندازی کنیم و در تمام مراکز استان نیز اجبارا یک گود زورخانه و سالن کشتی احداث نماییم.

او افزود: نهضت زورخانه‌سازی را بنا نهادیم و طرح آن را هم ارائه داده‌ایم و موافقت آن را هم دریافت کردیم و قصد هم داریم با انجام هر مسابقه بین‌المللی افتتاحیه آن را با ورزش باستانی آغاز نماییم.

ایشان گفت :یک میلیارد برای بازسازی زورخانه‌ها اختصاص داده‌ایم و 200 میلیون هم برای تجهیز زورخانه‌ها درخواست کرده‌ایم.

 دراینجا بعد نیست به یک خاطره بپردازم و ان این است که خبرنگاری از آقای صفارزاده پرسید که چطور شد که جنابعالی بعنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شدید؛ ایشان در جواب گفت:

  اگر بخواهید روند انتخابم را بررسی کنید، از دو دیدگاه باید به آن پرداخت. اول از طرف آنهایی که من را انتخاب کردند که مربوط به من نیست؛ اما از طرف دیگر از 2 ماه پیش صحبت‌هایی در این خصوص با مسئولان سازمان داشتیم. آنها دلایلی داشتند که این مسئولیت را بپذیرم. رایزنی های مختلفی انجام شد؛ اما از آن جهت که مقام معظم رهبری در مورد رونق بخشی به این رشته تأکید داشتند، برایم مهمترین دلیل برای حضور در این فدراسیون بود. از طرف دیگر، ورزش باستانی بستر ارزشی هم دارد و به شخصه بیشترین سنخیت را با بسیج در آن می‌بینم و دراین ورزش بیشتر ذکر اهل بیت است و بسیاری از آداب و رسوم مذهبی در آن گنجانده شده است.

خبرنگار دیگری پرسید اقدامات که قراراست در این فدراسیون صورت پذیرد را عنوان کنید و ایشان گفت:

 مهمترین کار، نوآوری و جذاب کردن است. اولاً باید تمام تلاشمان را به خرج دهیم که جوان‌ها به آن گرایش پیدا کنند و جوان‌پسند شود. اگر خواهان توسعه این ورزش در بعد بین المللی هستیم، حتماً باید جذابیت های لازم را داشته باشد. خلاهایی که در این رشته وجود دارد باید برطرف کنیم. به اعتقادم مهم ترین کارم استفاده از نظرات اهل فن، صاحب نظران و پیشکسوتان این رشته است. باید بر روی این رشته بازنگری کنیم. اصول را حفظ کنیم و مابقی را به روز کنیم. باید مسائل حاشیه‌ای که موجب دفع جوان‌ها می‌شود را از پیش روی این رشته برداریم.

البته گفتنی های زیادی هست ولی هدف من از نقل  مطالب فوق این بود که صفارزاده در ابتدای کاربا اطلاعات کامل به  همه زوایای این ورزش اشراف پیدا کرده بود تا بتواند در طول خدمتش آنها را به اجراء در بیاورد.

تشکیل ستاد احیاء و توسعه ورزش زورخانه ای  

در همان آغاز مسئولیت سردار اولین جلسه طرح احیاء و توسعه ورزش زورخانه ای باحضور آقایان علیرضا صفارزاده ریاست فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای ، نوراله هدایتی نایب رئیس فدراسیون ، فرهاد طلوع کیان دبیر فدراسیون ؛ هدهدی ، لاری زاده، جهانی مقدم  و اینجانب در محل فدراسیون ورش پهلوانی و زورخانه ای تشکیل گردید که در این نشست ابتدا سردار صفار زاده ؛  اینجانب را بعنوان مسئول ستاد طرح مذکور معرفی نمود وبه تشریح طرح مزبور پرداخت  بعد از شور و مشورت موارد ذیل مورد تصویب حاضرین قرار گرفت:

! – آقای منوچهر عطاء الهی موظف گردید  کلیه مراحل انجام کار توسط گرو ها و کمیسیون های مختلف  را پیگیری ، نظارت و تاریخ جلسات آتی را به آگاهی اعضاء برساند.

2- تدوین طرح مطالعاتی و پیش زمینه در موضوع فوق ( عوامل موثر در احیاء و توسعه ورزش درداخل بااستفاده از الگوهای داخلی و عوامل موثر در احیاء و توسعه ورزش درخارج  بااستفاده از الگوهای خارجی  توسط کارگروهی زیر نظر سردار تدوین و به ستاد ارائه تا درخصوص موردی یا موضوعی دنبال نمودن طرح  ، بحث و تبادل نظر بعمل آید.

3- پس  از تدوین  هر بخش  شامل  موارد  محتو.ائی  نظیر:  عوامل  مدیریتی ، عوامل فنی و ورزشی ، عوامل فرهنگی و اجتماعی ، عوامل اقتصادی ، عوامل زیرساختی و عوامل قانونی و حقوقی موضوع در ستاد مورد بحث و تصویب قرار خواهد گرفت.

4- مقرر گردید این طرح تاپایان شهریورماه جهت اقدامات بعدی ، آماده بهره برداری گردد.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/12/19:: 5:54 عصر     |     () نظر


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن