سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه دردانشش اختلاف و دوگانگی نباشد . [امام باقر علیه السلام ـ در بیان معنای راسخان در دانش ـ]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها

 

 

 

http://www.dalirestan.ir/img/news/1297681308.jpg

 

مجمع عمومی هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان همدان برای مدت 4 سال محمد مهدی پویافر را به عنوان رئیس هیئت استان برگزید .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون : در این مجمع نورا... هدایتی ( نایب رئیس فدراسیون ) ، سید عبدی افتخاری ( مدیر کل تربیت بدنی استان همدان ) و دیگر اعضای مجمع حضور داشتند که پویافر با کسب 15 رای برای مدت 4 سال رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان همدان شد .

پویافر بعد از اتمام مجمع عمومی طی سخنانی اظهار داشت : با توجه به جایگاه این ورزش معنوی و ارزشی در استان همدان و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر احیای ورزش پهلوانی و زورخانه ای تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا بهره گیری از روش های علمی - تحقیقی شاهد شکوفایی و به روز شدن تنها ورزش ملی کشورمان در استان همدان باشیم .

وی افزود : بدیهی است در صورت برنامه ریزی و سازماندهی مطلوب ، استان همدان می تواند به عنوان یکی از امیدهای کسب عناوین قهرمانی کشور مطرح شود .

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/11/26:: 12:27 عصر     |     () نظر

پرونده ثبت زورخانه امیر عرب بیرجند از سوی کارشناسان دفتر ثبت اداره کل میراث فرهنگی استان تهیه شد و در نخستین همایش ثبت آثار ملی به ثبت رسید.

معاون حفظ، احیاء و ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار میراث آریا(CHTN) گفت: این همایش آذرماه سال جاری در اصفهان برگزار شد و در آن با ثبت 23 اثر تاریخی خراسان جنوبی موافقت شد که زورخانه امیر عرب بیرجند نیز با توجه به ارزش‌های معماری (تنها نمونه کامل یک زورخانه به لحاظ معماری در استان خراسان جنوبی) و قدمت بنای آن، یکی از این آثار بود.

حمید حلاج مقدم ادامه داد: سابقه زورخانه امیرعرب بیرجند به دور قاجار می‌رسد که در آن زمان یک زورخانه در محل لب بند و در فاصله دو بند معروف حاجی محمد جعفر و باورت کوبان در یک کوچه فرعی در بافت قدیمی شهر بیرجند واقع بوده است.

وی بیان داشت: موزه میراث پهلوانی بیرجند به عنوان اولین موزه میراث پهلوانی کشور نیز در این زورخانه بر پا است.

وی اضافه کرد: این موزه در سال 1385 با همت قمری از پیشکسوتان ورزشی باستانی شهر بیرجند و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با هدف معرفی بیشتر این ورزش تأسیس شد.

معاون حفظ، احیاء و ثبت آثار تاریخی این استان تصریح کرد: بنای تاریخی زورخانه امیر عرب از دیرباز محل ورزش پهلوانان نامدار بیرجند بوده است.

حلاج مقدم با بیان اینکه در این موزه عکس‌های پهلوانان و پیشکسوتان صاحب نام، ابزار و آلات ورزشی هم چون میل و کباده، تخته شنا، ضرب و ابزارهای پهلوانی زینتی مانند شمشیر و سپر به نمایش گذاشته شده، گفت: همچنین فضای داخلی و نمای بیرونی زورخانه به به طور کامل سنتی بازسازی و مرمت شده است.

این مقام مسوول یادآور شد: این بنا دارای فضایی مستطیلی به ابعاد 10 در 6 متر و ورودی کوچکی در گوشه غربی جبهه شمالی است.

وی در پایان گفت: پوشش اصلی زور خانه طاق و تویزه است و در بالای پوشش چشمه‌ها، نورگیر تعبیه شده است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/11/19:: 3:29 عصر     |     () نظر

فرهاد طلوع کیان، دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای ج.ا.ا. خبر داد: جلسه کارگروه مشورتی برای بررسی و تدوین تقویم ورزشی سال آینده فدراسیون تشکیل شد.


http://www.dalirestan.ir/img/news/1296975344.jpg


به گزارش روابط عمومی فدراسیون، طلوع کیان درخصوص برنامه های سال آتی گفت: مسابقات قهرمانی کشور در رده های مختلف سنی، لیگ های هنرهای فردی و کشتی پهلوانی و تیمی زورخانه ای، جشنواره مرشدان برتر، مسابقات انتخابی تیم ملی، مسابقات بین المللی، دوره های آموزشی، مراسم روز فرهنگ پهلوانی و اولین سالگرد ثبت جهانی آیین های پهلوانی از اهم برنامه های سال آینده است.

دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای با اشاره به اینکه تقویم ورزشی باید به تصویب اعضای مجمع فدراسیون برسد ادامه داد: ابتدا پیش نویسی از تقویم در فدراسیون تهیه شد. سپس این پیش نویس در جلسه کارگروه مشورتی متشکل از چند هیئت فعال، دبیران انجمن های سه گانه فدراسیون، نمایندگان کمیته های فنی، داوران و مربیان در رشته های مختلف زورخانه ای، کشتی پهلوانی و مرشدان و هیئت رئیسه فدراسیون بررسی گردید. سپس این تقویم برای نظرخواهی به هیئت ها ارسال شده تا پس از جمع بندی نهایی در مجمع عمومی فدراسیون تصویب گردد.

وی با تاکید بر سیاست فدراسیون برای بهره گیری از خرد جمعی افزود: برای همین موضوع تقویم ملاحظه می فرمایید که چند مرحله، تقویم را اصلاح می کنیم تا به نسخه نهایی برسیم.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/11/18:: 1:42 عصر     |     () نظر
به مناسبت گرامیداشت دهه فجر؛
زنگ انقلاب در زورخانه شهید فهمیده قم نواخته می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان قم از نواخته شدن زنگ انقلاب به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر خبر داد.

محمد انبارداران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، بیان داشت: نخستین برنامه رسمی در نظر گرفته شده اداره کل تربیت بدنی و دستگاه ورزش قم به مناسبت گرامیداشت فرارسیدن سی و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نواخته شدن زنگ انقلاب است.
وی ادامه داد: با هماهنگی به عمل آمده با معاونت توسعه امور ورزش اداره کل تربیت بدنی استان قم و کمیته ورزش ستاد گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب، زنگ انقلاب راس ساعت هشت شب دوشنبه یازدهم بهمن ماه در زورخانه شهید فهمیده نواخته می‌شود.
رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان قم افزود: برای برگزاری باشکوه این مراسم با هماهنگی با اداره کل تربیت بدنی استان قم از مسئولان استان، هیئت‌های ورزشی و پیشکسوتان این رشته ورزشی دعوت شده است تا در این برنامه با شکوه حضور یابند.
وی با اشاره به برنامه‌های متنوع در نظر گرفته شده در زورخانه شهید فهمیده مجموعه ورزشی شهید حیدریان، یادآور شد: اجرای برنامه توسط مرشد و حضور باستانی‌کاران در گود زورخانه همراه با اجرای زنده ورزش باستانی و پهلوانی از دیگر برنامه‌های هیئت به شمار می‌روند.
انبارداران با اشاره به اقدامات بسیار خوب در راستای توسعه این رشته ورزشی در سطح استان قم، ابراز داشت: سرمایه گذاری روی باستانی‌کاران رده‌های سنی پایه یکی از مهم‌ترین اقدامات هیئت در این راستا است که از تابستان امسال در قالب برنامه‌های اوقات فراغت صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ورزش باستانی و پهلوانی قم از پیشکسوتان ارزنده و توانایی برخوردار است که هر کدام سال‌ها سابقه فعالیت‌های گسترده و ارزنده‌ای را که منجر به پویایی و زنده ماندن این ورزش اصیل و مذهبی شده است، در کارنامه دارند.
رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی استان قم بیان داشت: ورزشکاران باستانی کار قمی امسال در مسابقات قهرمانی این رشته ورزشی نیز در رده‌های سنی مختلف حضور موفقی داشته اند، که گامی ارزنده در راستای توسعه بیش از پیش ورزش‌های باستانی و پهلوانی استان قم است.
وی تاکید کرد: ورزش باستانی به عنوان ورزش اصیل ما ایرانیان نمی‌تواند تنها یک ورزش تلقی شود، بنابراین باید آن را جزئی از فرهنگ کشورمان دانست تا با تلاش در راستای توسعه آن بیش از گذشته به مردم کشور و استان شناسانده شود.
انبارداران عنوان داشت: نگاه ما به این ورزش جدای از یک وظیفه اداری و تشکیلاتی، یک وظیفه اخلاقی و دینی است و مهم نیست این چرخ به دست چه کسی بچرخد بلکه هدف این است که این چراغ که چراغ هویت و اصالت ما به شمار می‌رود، همیشه فروزان و پرفروغ باشد زیرا این ورزش به ما اصالت، هویت و آبرو می‌بخشد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/11/12:: 12:15 عصر     |     () نظر

 

 .

به گزارش روابط عمومی فدارسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای، در این مراسم که سردار مشایخی رئیس سازمان بسیج اصناف کشور و نورا... هدایتی نایب رئیس فدراسیون حضور داشتند از تنی چند از پیشکسوتان ورزش پهلوانی و زورخانه ای شهرستان خمین به پاس زحمات چندین ساله آنها در این ورزش با اهدای لوح سپاس ، تجلیل به عمل آمد.

سردار مشایخی رئیس سازمان بسیج اصناف کشور طی سخنانی گفت :  ورزشکاران در زورخانه با زیباترین جلوه‌های جوانمردی و فتوت آشنا می شوند و جوانمرد کسی است که به حق وفادار بماند و از پستی و ستم گریزان باشد، از ضعیفان پشتیبانی کند، از خیانت و نیرنگ دوری گزیند و اهل گذشت و ایثار و فداکاری باشد.

مشایخی در ادامه ضمن تشکر از فدراسیون و هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان مرکزی و شهرستان خمین به خاطر برگزاری این مراسم ، برای اشاعه و گسترش ورزش ملی کشور در بین اصناف اعلام آمادگی کرد.

در ادامه نورا... هدایتی نایب رئیس فدراسیون ضمن ارائه گزارش عملکرد فدراسیون طی 4 سال اخیر به بیان خصلت های ویژه پهلوانی پرداخت .

گفتنی است در ابتدای مراسم منتخبین ورزشکاران خمین ، اراک و محلات به اجرای نمایش ورزش زورخانه ای پرداختند .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/11/3:: 2:45 عصر     |     () نظر

جام قهرمانی مسابقات هنرهای فردی و کشتی پهلوانی قهرمانی بزرگسالان کشور (90- کیلوگرم ) یادواره جهان پهلوان تختی به دیار نصف جهان رسید .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون : در این مسابقات سه روزه که از تاریخ 15 لغایت 17 دی ماه جاری در سالن سید رسول حسینی شهر سالری برگزار شد 260 ورزشکار ، مربی و سرپرست در قالب 24 تیم از سراسر کشور  در دو رشته هنرهای فردی ( شامل چرخ تیز ،  چرخ چمنی ، 2میل بازی ، 3و4 میل بازی ، میل گیری سنگین، سنگ و کباده) و کشتی پهلوانی ( اوزان : 60-55 ، 70-60 ، 80-70 ، 90-80 کیلوگرم ) به رقابت پرداختند که در خاتمه تیم اصفهان با مجموع 4  طلا ، یک نقره و 1 برنز عنوان قهرمانی را کسب کرد ، کردستان با  2 طلا نایب قهرمان شد و تیم چهارمحال بختیاری با یک طلا و دو نقره و سه برنز عنوان سوم را به خود اختصاص داد. 

نتایج کامل مسابقات به شرح ذیل می باشد :

هنرهای فردی

سنگ : 1- رسول راهنمایی ( هرمزگان ) 2- قاسم حق وردی ( چهارمحال بختیاری ) 3- محسن حسینی  ( فارس ) 

کباده : 1- وهاب احمد پور ( همدان ) 2- هادی اشرفیان ( تهران ) 3- ( مشترک ) محمد حسین حسن نژاد ( فارس ) و امیر حسین تحصیری ( اصفهان )

چرخ تیز :1- ( مشترک ) محمد رضا ابوالحسنی ( اصفهان ) و مصطفی حیدریان (مازندران) 2- حسین مصطفایی ( البرز ) 3- غلامرضا آقاباقری ( مرکزی )

چرخ چمنی: 1- سید جلال صالحی ( چهارمحال بختیاری ) 2- بهزاد گرامی ( اصفهان ) 3- توحید فتحی ( مازندران )

2 میل بازی: 1- ابوالفضل طاووسی ( اصفهان ) 2- فرشاد حیدر رضایی ( همدان ) 3- مرتضی عجم مقصودی ( سمنان )

3و4 میل بازی : 1- ابوالفضل طاووسی ( اصفهان ) 2- مرتضی عجم مقصودی ( سمنان ) 3- فرشاد حیدررضایی ( همدان )

 میل‌گیری سنگین: 1- سلمان خبیری ( اصفهان ) 2- علی خداوردی ( چهارمحال بختیاری ) 3- علیرضا ارجین ( مازندران )

نتایج کشتی پهلوانی

کشتی پهلوانی 55 تا 60  کیلو :1-  طاهر کاسب ( آذربایجان غربی ) 2- سعید احمدیان ( مازندران ) 3- حجت فرید نیا ( فارس )

کشتی پهلوانی 60 تا 70  کیلو : 1- حامد قاسمیان ( کرمانشاه ) 2- حمید داموغ ( تهران ) ، 3- کمیل فرزان ( مازندران )

 کشتی پهلوانی 70 تا 80  کیلو : 1- پیمان محمدی ( کردستان ) 2- ابوالقاسم غلامی ( سمنان ) 3- جاسم مهربان ( خراسان رضوی )

 کشتی پهلوانی 80 تا 90  کیلو : 1- فواد طاهرزاده ( کردستان ) 2- وحید بهابسته ( خراسان رضوی ) 3-نادر افشار ( تهران ) 

در حاشیه مسابقات :

* پخش زنده مسابقات از شبکه سوم سیما

* پریچهره مدیر کل تربیت بدنی استان مازندران که خود از مرشدان با سابقه ورزش پهلوانی و زورخانه ای می باشد به درخواست مسئولین فدراسیون پا به سردم گذاشته و با هنرنمایی خود مدعوین و حاضرین در سالن سید رسول حسینی را با خواندن اشعاری در وصف امیرالمومنین علی (ع) به وجد آوردند .

* تجلیل از پیشکسوت ورزش باستانی استان مازندران جناب آقای دانشور توسط رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشور و مدیر کل تربیت بدنی استان مازندران

* برترین مربی هنرهای فردی : صمد اسدی ( مازندران )

* برترین مربی کشتی پهلوانی : محمد دزیانیان ( سمنان )

* برنده جام اخلاق : چهارمحال بختیاری


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/10/20:: 1:13 عصر     |     () نظر

 

هنگام سحر و اذان، در تاریک و روشن بامداد، مردی تنومند و بلند قامت از خانه ای بیرون آمد و قدم در کوچه ای تنگ نهاد. از میان دیوارهای کوتاه و بلند شهر گذشت و به مسجد آن شهر نزدیک شد . صدای اذان صبح از گلدسته ها به گوش می رسید. پهلوان وضو ساخت و با خدای خود، به راز و نیاز پرداخت. هنوز چیزی نگذشته بود که از پشت یکی از ستونهای مسجد، صدای گریه پیرزنی را شنید که به درگاه خدا چنین التماس می کند: خداوندا ! رو به درگاه تو آورده ام، نیازمندم و از تو حاجت می طلبم، نا امیدم مکن.

مرد بی تاب شد، با خود اندیشید، حتماً این زن تنگدست و نیازمند است. آرام به پیرزن نزدیک شد . او را دید که بشقابی حلوا در دست دارد. با لحنی سرشار از مهربانی پرسید: چه حاجتی داری مادر؟

 

چون پیرزن اندکی آرام شد، گفت: ای جوانمرد، التماس دعا دارم. برای من و پسرم دعا کن.

 مرد پرسید مشکل تو و پسرت چیست؟

پیرزن آهی سرد از دل برآورد و گفت: پسری دارم زورمند و دلاور که پهلوان هندوستان است و در شهر و دیار خود پرآوازه است. هر جا نام و نشان پهلوانی را می شنود، عزم کشتی گرفتن با وی می کند. شکر خدا که تاکنون پیروز شده و تا امروز هیچکس نتوانسته پشت او را به خاک برساند. اکنون پهلوانی از خوارزم به شهر ما وارد شده و قصد هماوردی با پسر من را دارد، می ترسم پسرم مغلوب شود و روی بازگشت به شهر خود را نداشته باشد. این پهلوان که کسی جز پوریای ولی نبود، فهمید که رقیب هندی او، پسر این پیرزن است. پوریای ولی، طاقت دیدن اشکهای آن مادر غمگین را نداشت. دلداریش داد و گفت : به لطف خدا امیدوار باش مادر، خداوند دعای مادران دل شکسته را مستجاب می کند. این را گفت و با حالتی پریشان، از پیرزن دور شد و از مسجد بیرون رفت.

سنگ زورخانه

پس از آن پوریای ولی با خود فکر کرد که فردا چه باید بکند، اگر قویتر از آن پهلوان باشد و بتواند او را به زمین بزند، آیا طعم شکست را به او بچشاند؟ یا باتوجه به تمنای مادر او، مقاومت جدی نکند و زمینه پیروزی حریف را فراهم نماید. برای مدتی پوریای ولی، در شک و تردید بود. ناگهان از دایره تردید بیرون آمد، لبخندی زد و تصمیمی قاطع گرفت. او می دانست قهرمان واقعی کسی است که نفس سرکش خود را مهار کند. او خواست که غرور خود را بشکند و بقول مولوی ( شیر آن است که خود را بشکند ) البته این انتخاب، بسیار دشوار بود.  چون روز موعود فرا رسید و پوریای ولی، پنجه در پنجه حریف افکند، خویشتن را بسیار قوی و حریف را دربرابر خود ضعیف دید تا آنجا که می توانست به آسانی پشت او را به خاک برساند. اما عهد خود را بیاد آورد. برای آنکه کسی متوجه نشود، مدتی با او دست و پنجه نرم کرد، اما طوری رفتار کرد که دیگران احساس کنند حریف وی قویتر است. پس از لحظاتی، پوریای ولی، این پهلوان نام آور  بر زمین افتاد و حریف روی سینه اش نشست. در همان وقت به او احساس عجیبی دست داد. مثل این بود که درهای حکمت به روی او گشوده شده و وی پاداش جهاد با نفس را مشاهده کرد.

دوستان پوریای ولی که از توانایی بدنی او به خوبی آگاه بودند، از شکست او در رقابت با پهلوان هندی در شگفت بودند. چند روز بعد از آن واقعه، سلطان جونه ( حاکم آن منطقه در هند) مجلسی ترتیب داد تا در آن از پهلوان پوریای ولی دلجویی کند. در آن هنگام، پهلوان هندی که در مجلس حضور داشت، پیش آمد و خود را به پای پوریای ولی افکند و بازوبند پهلوانی را به او تقدیم کرد. او گفت من در ضمن مسابقه، متوجه گذشت و جوانمردی تو شدم. پوریای از اینکه رازش برملا شده بود، متاثر و پریشان شد اما دوستان او خوشحال شدند و ماجرای این فداکاری بزرگ در همه شهرها پیچید. از آن پس، از پوریای ولی به عنوان یکی از جوانمردان و اولیای خدا یاد می شود.

پوریای ولی اضافه بر قدرت پهلوانی و نیرومندی بدن، صفات آشکار و پسندیده ای داشته که او را از دیگر پهلوانان، متمایز می ساخته است. پهلوانان و ورزشکاران با یاد او، جوانمردی را پاس می دارند.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/10/15:: 1:20 عصر     |     () نظر

 

در جلسه  فی ما بین هیئت های پهلوانی و زورخانه ای نیروهای مسلح ج.ا.ا. تصمیمات نهمین مسابقات قهرمانی هنرهای فردی و کشتی پهلوانی نیروهای مسلح ج.ا.ا. گرفته شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون به نقل از نوراله هدایتی رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای نیروهای مسلح ج.ا.ا. این جلسه با حضور روسای محترم هیئت پهلوانی و زورخانه ای آجا ، ناجا ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفان برگزار گردید که در آن مقرر شد مسابقات در 2 دو  رده سنی زیر 30 سال و بالای 30 سال برگزار گردد .

وی افزود یگانهایی که مایل به شرکت در مسابقه می باشند می توانند در هر رده سنی یک تیم کامل معرفی و در دو رشته کشتی پهلوانی و هنرهای فردی شرکت نمایند .

هدایتی در پایان حاطر نشان کرد مسابقات برابر قوانین و مقررات جاری فدراسیون کشور برگزار میگردد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/10/13:: 1:45 عصر     |     () نظر

مسابقات پهلوانی و زورخانه ای 90- کیلو بزرگسالان (20+سال ) با حضور مدعیان هنرهای فردی ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی15 لغایت 17 دی ماه جاری به مدت 3 روز به میزبان استان مازندران برگزار خواهد شد .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ، در این مسابقات که یکی از مهمترین رویدادهای فدراسیون محسوب می شود ورزشکاران در دو رشته هنرهای فردی ورزش زورخانه ای ( شامل چرخ تیز،چرخ چمنی ، 2میل بازی ، 3و4 میل بازی ، میل گیری سنگین، سنگ و کباده) و کشتی پهلوانی ( اوزان : 60-55 ، 70-60 ، 80-70 ، 90-80 کیلوگرم ) رقابتی زیبا و تماشایی را ارائه خواهند نمود

سال گذشته این مسابقات در شیراز برگزار شد که در آن  تیم های اصفهان ، همدان و لرستان  به ترتیب اول تا سوم شدند .

گفتنی است با مساعدت شبکه سوم سیما و با هدف توسعه ورزش ملی ، چند نوبت این رویداد از شبکه سوم سیما برای جامعه ورزش و عموم علاقه مندان به صورت زنده و مستقیم پخش خواهد شد . 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/10/11:: 2:17 عصر     |     () نظر

مسئولین ورزش زورخانه ای با برنامه ریزی مشترک فدراسیون کشورمان و سفارت ج.ا.ا. در توکیو با بالاترین مقام ورزش ژاپن ملاقات کردند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون، محسن مهرعلیزاده ( رئیس فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه ای )، علیرضا صفارزاده ( رییس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای ج.ا.ا. )، سیدعباس عراقچی ( سفیر ج.ا.ا. توکیو ) و فرهاد طلوع کیان ( دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای ج.ا.ا. ) با اتسویا کاناموری ( معاون ورزش وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و تکنولوژی ژاپن ) در توکیو دیدار کردند.

در این دیدار، امکان همکاری های میان دو کشور در زمینه ورزش پهلوانی و زورخانه ای و راه اندازی فدراسیون ورزش های زورخانه ای در ژاپن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این دیدار بر این نکته تاکید داشتند که با توجه به وجود تشابهات فراوان میان ورزش های رزمی و سنتی ژاپن از جمله کاراته، جودو، کشتی سومو با آئین های پهلوانی در ورزش زورخانه ای، امکان رشد سریع این ورزش در ژاپن وجود دارد.

کاناموری در خصوص این ورزش ابراز داشت: با توجه به تلفیق معنویات و اخلاقیات با حرکات بدنی در این ورزش، امکان گسترش سریع آن در سطح بین المللی وجود دارد و در جامعه ژاپن نیز با وجود عدم شناخت کافی مردم این کشور از این ورزش، امکان رشد و رواج آن به دلیل قرابت فراوان با فرهنگ ژاپنی بسیار وجود دارد.

در پایان این ملاقات نماد ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران به کاناموری اهدا گردید.

همچنین در این دیدار مقرر شد تا این وزارتخانه از تشکیل فدراسیون ورزش های زورخانه ای حمایت نماید.

گفتنی است که در راستای معرفی و راه اندازی ورزش پهلوانی و زورخانه ای در زاپن، تیم ملی کشورمان به اجرای 5 برنامه موفق در شهرهای توکیو و اوساکا، اعم از دانشگاه علوم ورزش و مرکز آموزش ملی ژاپن پرداخت.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/10/7:: 12:32 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4      >


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن