سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش برای آنکه بدان عمل می کند، مایه رشد است . [امام علی علیه السلام]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها
رسول اکرم (ص) می فرمایند:
مَن ساءَ خُلقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ وَ مَن کَبُرَ هَمُّهُ سَقُمَ بَدَنُهُ

هر کس بد اخلاق باشد، خودش را عذاب می‏دهد و هر کس غم و غصه ه‏ایش زیاد شود، تنش رنجور می ‏گردد.

نهج الفصاحه، ح 3002

کلمات کلیدی: حدیث روزانه


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/21:: 7:0 عصر     |     () نظر
سوره: سورة محمد آیات: 38 محل نزول: مدینه
 
وَیَقُولُ الَّذِینَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُّحْکَمَةٌ وَذُکِرَ فِیهَا الْقِتَالُ رَأَیْتَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ یَنظُرُونَ إِلَیْکَ نَظَرَ الْمَغْشِیِّ عَلَیْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَى لَهُمْ 20 طَاعَةٌ وَقَوْلٌ مَّعْرُوفٌ فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُمْ 21 فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَکُمْ 22 أُوْلَئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ 23 أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا 24 إِنَّ الَّذِینَ ارْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّیْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ 25 ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لِلَّذِینَ کَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِیعُکُمْ فِی بَعْضِ الْأَمْرِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ 26 فَکَیْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمْ الْمَلَائِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ 27 ذَلِکَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ اللَّهَ وَکَرِهُوا رِضْوَانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ 28 أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَن لَّن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ 29

 

ترجمه فارسی مکارم

کسانى که ایمان آورده‏اند مى‏گویند: ?چرا سوره‏اى نازل نمى‏شود (که در آن فرمان جهاد باشد)؟ !? اما هنگامى که سوره واضح و روشنى نازل مى‏گردد که در آن سخنى از جنگ است، منافقان بیماردل را مى‏بینى که همچون کسى که در آستانه مرگ قرار گرفته به تو نگاه مى‏کنند; پس مرگ و نابودى براى آنان سزاوارتر است! ?20? (ولى) اطاعت و سخن سنجیده براى آنان بهتر است; و اگر هنگامى که فرمان جهاد قطعى مى‏شود به خدا راست گویند (و از در صدق و صفا درآیند) براى آنها بهتر مى‏باشد! ?21? اگر (از این دستورها) روى گردان شوید، جز این انتظار مى‏رود که در زمین فساد و قطع پیوند خویشاوندى کنید؟! ?22? آنها کسانى هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته، گوشهایشان را کر و چشمهایشان را کور کرده است! ?23? آیا آنها در قرآن تدبر نمى‏کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟! ?24? کسانى که بعد از روشن شدن هدایت براى آنها، پشت به حق کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است! ?25? این بخاطر آن است که آنان به کسانى که نزول وحى الهى را کراهت داشتند گفتند: ?ما در بعضى از امور از شما پیروى مى‏کنیم؟? در حالى که خداوند پنهانکارى آنان را مى‏داند ?26? حال آنها چگونه خواهد بود هنگامى که فرشتگان (مرگ) بر صورت و پشت آنان مى‏زنند و جانشان را مى‏گیرند؟! ?27? این بخاطر آن است که آنها از آنچه خداوند را به خشم مى‏آورد پیروى کردند، و آنچه را موجب خشنودى اوست کراهت داشتند; از این رو (خداوند) اعمالشان را نابود کرد! ?28? آیا کسانى که در دلهایشان بیمارى است گمان کردند خدا کینه‏هایشان را آشکار نمى‏کند؟! ?29?



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/20:: 7:0 عصر     |     () نظر

چه کسانی مستحق شفاعتند؟

بدان که ـ خداوند شفاعت شافعان را به من و تو روزی گرداند ـ جز اهل ایمان کسی شایستگی و استحقاق شفاعت ندارد، چنانکه خداوند متعال می فرماید:?لا یشفعون إلا لمن ارتضی?(1)؛ شفاعت نمی کنند مگر برای آنکه خدا پسندد. که در تفسیر البرهان و غیر آن از امام کاظم و امام رضا(ع) آمده: یعنی شفاعت نکنند مگر برای آن که خداوند دینش را پسندیده است.(2)
اضافه بر این که خلاف این مطلب را در بین علمای امامیه ندیده ام، روایاتی نیز بر آن دلالت دارد:
در بحار از حضرت صادق(ع) روایت شده که فرمود: مؤمن برای رفیق خودش شفاعت می کند مگر اینکه ناصبی باشد، که اگر هر پیامبر مرسل و فرشته ی مقرب برای یک نفر ناصبی شفاعت کنند شفاعت داده نمی شود.(3)
و در حدیث دیگری از آن حضرت است: همسایه برای همسایه اش و دوست برای دوستش شفاعت می کند، و چنانچه فرشتگان مقرب و پیامبران مرسل در حق یک ناصبی شفاعت کنند شفاعتشان پذیرفته نیست.(4)
و در تفسیر علی بن ابراهیم از امام صادق(ع) درباره ی آیه ی شریفه ی :? لا یملکون الشفاعة إلا من اتخذ عند الرحمن عهدا?(5)؛ شفاعت ندارد مگر آن که نزد پروردگار پیمانی بسته باشد. فرمود: شفاعتشان پذیرفته شده نیست و شفاعت نمی شود برای آنها، و شفاعت نمی کنند مگر برای کسی که نزد خداوند پیمانی بسته باشد، مگر برای کسی که به جهت ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) و امامان بعد از او(ع) اجازه داده شود، که پیمان نزد خداوند همین است...(6)
و پر واضح است که مؤمنین دو دسته اند: یکی صالحان و اطاعت کاران و دیگر معصیت کاران. حال این سؤال مطرح می شود که آیا شفاعت شامل حال نیکوکاران و معصیت کاران هر دو می شود یا اختصاص به نیکوکاران یا معصیت کاران دارد؟ چند قول است و حق همان قول اول است؛ یعنی شمول و فراگیری شفاعت نسبت به هر دو طایفه ی نیکوکاران و معصیت کاران. نسبت به نیکوکاران شفاعت موجب زیاد شدن ثواب و بالا رفتن درجات است و نسبت به معصیت کاران، مایه ی رهایی از عقوبت و دفع ضررها یا به اضافه ی رستگاری به منافع.
از روایت ابوایمن ـ که در نکته ی دوم گذشت که :?هیچ کس از اولین و آخرین نیست مگر این که در روز قیامت نیازمند شفاعت محمد(ص) است? ـ این استفاده می شود که همه ی مؤمنین حتی اطاعت کنندگان، بلکه پیامبران گذشته و صالحان از امتهای پیشین نیز محتاج به شفاعت رسول اکرم(ص) می باشند، چون عبارت حدیث عام است و همه را شامل می شود. البته معلوم است که نیاز صلحا به شفاعت آن حضرت نه براب برداشته شدن عذاب است چون زمینه و جایی برای عذاب آنان نیست، بلکه این شفاعت برای بالا رفتن درجات و فزونی عنایات است.
در تقویت این روایت، خبری است که در بحارالانوار از امام صادق(ع) آمده که فرمود: هیچ احدی از اولین و آخرین نیست مگر این که روز قیامت، محتاج شفاعت محمد(ص) است.(7)
ـ در لئالی از امام باقر(ع) آمده که فرمود: دو مؤمنی که در راه خدا با هم بوده اند در بهشت یکی از آنها درجه اش بالاتر از دیگری می شود، پس عرضه می دارد: خدایا! این برادر و هم صحبت من است که مرا به اطاعت تو امر می کرد و به ترک گناهم سوق می داد و به آنچه نزد تو هست ترغیب می نمود، پس بین من و او در این درجه جمع کن. ان گاه خداوند آن دو را در آن درجه قرار می دهد.
این روایت و روایاتی از این قبیل دلالت می کنند که شفاعت شافعان برای افراد صالح از مؤمنین به منظور افزایش ثواب واقع می شود، همچنان که شفاعت برای معصیت کاران واقع می گردد.
اما کسانی که شفاعت را در طلب فزونی ثواب برای اهل طاعت منحصر دانسته اند به ظواهر بعضی از آیات استدلال کرده اند، از جمله:?ما للظالمین من حمیم و لا شفیع یطاع?(8)؛ برای ستمکاران هیچ دوستی نیست و شفاعت کننده ای که اطاعت شود هم ندارند. و معصیت کار ستمگر است:?و ما للظالمین من أنصار?(9)؛ برای ستمکاران یارانی نیست. ?فما تنفعهم شفاعة الشافعین?(10)؛ پس شفاعت شافعان سودی به حال آنان ندارد.
و جواب همه ی اینها این که: منظور از ظالمین و ستمگران در این آیات و امثال اینها کفار و ناصبین و کسانی که امامان بر حق را از مقامی که خداوند متعال برای آنان قرار داده پایین تر دانسته و دیگران را بر ایشان مقدم داشته اند، و کسانی که در حال جهل به امام زمانشان می میرند و نظایر اینها می باشد که سرانجام امرشان به عدم ایمان منتهی می شود.(11)


پی نوشت:
1ـ سوره ی انبیاء، آیه ی 28 /// 2- البرهان، ج3، ص57 /// 3- بحارالانوار، ج8، ص41 /// 4- همان /// 5- سوره ی مریم، آیه ی 87 /// 6- سوره ی مریم، آیه ی 87 /// 7- بحارالانوار ج8، ص42 /// 8- سوره ی غافر، آیه ی18 /// 9- سوره ی بقره، آیه ی270 /// 10- سوره ی مدثر، آیه ی 48 /// 11- مکیال المکارم، ج1، ص387ـ 394


کلمات کلیدی: آل یاسین


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/19:: 7:0 عصر     |     () نظر

رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله می فرمایند:
عائِدُ المَریضِ یَخوضُ فِى البَرَکَةِ فَاِذا جَلَسَ انغَمَسَ فیها

عیادت کننده بیمار، در برکت فرو مى‏رود و چون نزد بیمار بنشیند، در آن غوطه‏ ور مى‏شود.

کنزالفوائد، ج 1، ص 178


کلمات کلیدی: حدیث روزانه


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/18:: 7:0 عصر     |     () نظر

ورزش پهلوانی فارس از ظرفیت‌های هیئت‌های مذهبی بهره‌مند شده است

خبرگزاری فارس: دبیر هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در هیئت‌های مذهبی استان به ‌منظور توسعه و گسترش این ورزش تاکید کرد.


حسین غرقی امروز در حاشیه بهره‌برداری از زورخانه هیئت مذهبی جان‌نثاران امام حسین (ع) شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه با تعاملات صورت گرفته با هیئت‌های مذهبی در شیراز تاکنون از فضای هشت حسینیه در نقاط مختلف شیراز برای کاربرد زورخانه‌ای استفاده شده است، افزود: این آمار تا پایان امسال به حدود 12 زورخانه افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های اعتباری در ساخت زورخانه‌های بزرگ با مشکل مواجه هستیم، گفت: استفاده از حسینیه‌ها می‌تواند گام مهمی در رشد و توسعه این ورزش و حضور علاقه‌مندان به‌منظور فعالیت‌های ورزشی فراهم سازد.
وی افزود: با توجه به اینکه ورزش باستانی و پهلوانی، ریشه در مذهب و آیین ملی ما دارد استفاده از ظرفیت‌های مذهبی می‌تواند در جذب علاقه‌مندان به این ورزش بسیار موثر باشد.
دبیر هیئت ورزش‌های پهلوانی و باستانی در ادامه با بیان اینکه براساس تفاهم‌نامه صورت‌گرفته بین تربیت بدنی و استانداری فارس برای تجهیز زورخانه‌هایی که به این شیوه راه‌اندازی می‌شوند حدود 20 میلیون ریال اعتبار اختصاص خواهد یافت، گفت: امیدوارم در این زمینه تحول مناسبی در استان صورت گیرد.

 



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/18:: 5:0 صبح     |     () نظر
 نام‌گذاری و ساخت مجسمه‌هایی برای میدان‌های تهران و شهرستان‌ها و حتی کشورهای دیگر، از جمله برنامه‌هایی است که بنیاد فردوسی برای سال هزاره شاهنامه پیگیری می‌کند.

به گزارش فارس، برپایی کارگاه هنرهای سنتی و ساخت تندیس فردوسی از جمله طرح هایی است که با جلسات پی در پی بین ستاد هماهنگی برپایی برنامه‌های هزاره شاهنامه و حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری در شورای فرهنگی عمومی قرار است تصویب شود و به نهادهای فرهنگی سراسر کشور ابلاغ شود و بنیاد به عنوان پیشنهاد دهنده نامگذاری سال هزاره شاهنامه سازمان یونسکو معرفی کند.

در همین راستا تندیس مفاخر ایران از جمله فردوسی و اساطیر شاهنامه توسط مؤسسه پیکره و تندیس «شهریار» به سفارش بنیاد فردوسی ساخته شد.

همچنین بنیاد فردوسی اعلام آمادگی کرده است تا در قالب نام‌گذاری میدان‌هایی به نام فردوسی و اساطیر شاهنامه در شهر های ایران و جهان مجسمه‌هایی با ابعاد مختلف نصب شود.

پیشنهاد بنیاد با همکاری 300 هنرمند ایرانی که در این عرصه به فعالیت مشغولند، به شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرهای ایران و مراکز فرهنگی ایران در خارج از کشور ابلاغ شده است که از آن جمله مذاکراتی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ویژه برای کشورهایی که ایرانیان و فارسی زبانانی بیشتری دارند، است.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/18:: 3:0 صبح     |     () نظر

 صبح امروز با حضور مهندس محمدعلی آبادی معاون رئیس جمهور و رئیس کمیته ملی المپیک و بهرام افشار زاده دبیر کل کمیته وجمعی از معاونین سازمان تربیت بدنی ،روسای فدراسیونها،پیشکسوتان، قهرمانان و دیگر مسئولان ورزش کشور و اصحاب رسانه ها ساختمان جدید کمیته ملی المپیک و موزه ملی ورزش کشور افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛این مراسم ساعت 10 و 30 دقیقه صبح امروز شنبه 16 خرداد ماه در خیابان سئول نرسیده به سازمان تربیت بدنی و در ساختمان جدید کمیته ملی المپیک برگزار و طی آن ساختمان جدید کمیته ملی المپیک و موزه ملی ورزش کشور رسما افتتاح شد.
برپایه این گزارش ؛ کار ساخت ساختمان کمیته ملی المپیک و موزه ملی ورزش کشور از سال 1381 آغاز شده که متراژ سایت آن 30 هزار متر مربع و مساحت زیر بنای آن 1300 متر مربع می باشد که در طبقه اول و همکف موزه و واحدهای اداری واقع شده و در طبقه دوم سالن آمفی تئاتر و جلسات و در طبقه سوم بخش مدیریت می باشد.
شایان ذکر است؛ ساختمان جدید کمیته ملی المپیک دارای سالن غذا خوری،پارکینگ و نمایشگاه فصلی نیز می باشد.

 آقای منوچهر عطاء الهی به نمایندگی از سردار صفارزاده دراین مراسم حضور داشت .



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/17:: 5:0 عصر     |     () نظر

فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای فیلم معرفی ورزش زورخانه ای را به چهار زبان تولید کرد.
به گزارش پایگاه خبری ورزش ایران،فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشورمان فیلم معرفی ورزش زورخانه ای به زبان فارسی و همچنین فیلم معرفی این رش

فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای فیلم معرفی ورزش زورخانه ای را به چهار زبان تولید کرد.
به گزارش پایگاه خبری ورزش ایران،فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای کشورمان فیلم معرفی ورزش زورخانه ای به زبان فارسی و همچنین فیلم معرفی این رشته به چهار زبان انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسوی را تولید کرد.

ته به چهار زبان انگلیسی، عربی، آلمانی و فرانسوی را تولید کرد.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/16:: 2:0 عصر     |     () نظر
یکى از مسایل بسیار مهم در باب دعا ، اهتمام به دعا خواستن از دیگران و دعا کردن براى دیگران است ، در این فصل نکات آموزنده اى در این زمینه ارائه مى گردد و همچنین شمارى از کسانى که مشمول دعا یا نفرین اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته اند معرفى خواهند شد . نکته اى که در آغاز این فصل تذکر آن مفید به نظر مى رسد ، صداقت در دعا براى دیگران است .

نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/15:: 2:0 عصر     |     () نظر

 این زورخانه با گنجایش حدود 200 نفر و گود 6 در 6 متر و با معماری بسیار زیبا و مطابق با معماری سنتی و اسلامی ساخته شده است.

در مراسم افتتاحیه این زورخانه، تیم منتخب ورزشکاران شهرستان شاهرود با مرشدی سیدحسن سبزواری به اجرا پرداختند.

در این مراسم مرادی‌زاده به نقش زورخانه در توسعه فرهنگ اسلامی در بین دانشجویان اشاره کرد و گفت: بعد فرهنگی، معنوی و فرهنگ پهلوانی در ورزش زورخانه‌ای حایز اهمیت است و به خاطر ارج نهادن به مقام شامخ شهدا به ویژه شهدای ورزشکار، این زورخانه به نام شهید بزرگوار پهلوان محمد تهرانی نامگذاری شده است و امیدواریم در سال آینده مسابقات پهلوانی و زورخانه‌ای قهرمانی دانشجویان کشور در این زورخانه برگزار گردد



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 88/3/15:: 2:0 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن