کلمات کلیدی: هشتم محرم الحرام
نبرد سپاهیان بنى عباس با سپاهیان بنى امیه در عراق .
کلمات کلیدی: روز هفتم محرم الحرام
قاتلان امام حسین علیه السلام
اهل فساد و فحشا بودند
"ایمان" و "عمل صالح" دو واژه ارزشمند قـرآنىاند که تقریباً در شصت و دو آیه در کنار یکدیگر آمدهاند. قرآن مـجید، همه انسانها را در خسران و زیان مىداند جز کسانى که ایمان آورنـد و کـارهـاى شایسته انجام دهند و یکدیگر را به حق و صبر سفارش کنند. (1) جـامـعـه اسـلامـى تـا آنگـاه کـه از ارزشهـاى الهـى پـاسـدارى کـنـد و بـر عـبـادت و عـمل صالح و اخلاق نیکو و معنویات ارج نهد، در صراط مستقیم حرکت مىکند و مورد عنایت و انعام الهـى اسـت، و در غیر این صورت، یا در گروه (مغضوبین) و یا (ضالّین) در خواهد آمد که هر دو گـروه از صـراط مستقیم الهى بیرونند. حادثه عاشورا نشان داد که ارزشهاى اخلاقى جامعه به گونهاى چشمگیر کاهش یافته است و عموم مردم به پیروى از حاکمان فاسد به ضد ارزشها روى آوردهاند. قرآن مجید از این حقیقت تلخ چنین یاد مىکند:
«فـَخـَلَفَ مـِنْ بـَعـْدِهـِمْ خـَلْفٌ اَضـاعـُوا الصَّلوةَ وَ اتَّبـَعـُوا الشَّهـَواتِ فـَسـَوْفَ یـَلْقـَوْنـَ غَیّاً»(2) ؛ آنگـاه، پس از آنان جانشینانى بر جاى ماندند که نماز را تباه ساختند و از هوسها پیروى کردند، و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند دید.
در آیـه پـیـش از این، سـخـن از پیامبران پاک و ذریه صالح آنان و نعمت یافتگان الهى رفته است که همواره با عبادت و ذکر و سجده و گریه، در حال عبادت و نیایش با خداى بزرگند و این، طریق انـسـانـیـت و بـهـتـریـن گـونـه عـمـل صالح است و در این آیه، خداوند خبر مىدهد که برخى از جانشینان آن عابدان صالح، کسانى بودند که رسم جانشینى را به جاى نیاوردند و ارزشهاى الهـى را فـرامـوش کـردنـد. مـصـداق کـامـل ایـن ارزشهـا نـمـاز اسـت کـه پـایـه عـبـودیـت حق است.(3)
از ابوسعید خدرى نقل است که پیامبر اکرم پس از تلاوت این آیه فرمود:
شصت سال دیگر، کسانى خواهند آمد که نماز را چنین تباه مىکنند و در پى شهوات مىروند... و اینان، قرآن را تلاوت مىکنند، ولى قرآن از حنجره آنان فروتر نمىرود.(4)
پس از آن کـه مـعـاویه بر اوضاع چیره شد، به سوى کوفه رفت و در نخیله، نماز جمعه اقامه کرد و در خـطـبهها گفت: «به خدا سوگند، من با شما نجنگیدم تا نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج بـه جـاى آوریـد و زکـات بـدهـیـد! من تنها از آن رو با شما جنگیدم که بر شما حکومت کنم و بر خلاف میل شما به خواستهام رسیدم.»(5)
در اوایل نیمه قرن دوم، بنیانهاى اخلاقى جامعه به کلى ویران شده بود و مسلمانان از درون و بـرون در شـعـلههـاى خـانـمـانـسـوز فـسـادهـاى اخـلاقـى مـىسـوخـتـنـد و رذایـل اخـلاقـى بـسـان سرطان، سراسر زندگى فردى و اجتماعى آنان را تسخیر کرده بود و راهـى را پیمودند که با اهداف و آرمانهاى والاى شریعت مقدّس اسلام در تضاد بود. علّت اصلى ایـن تـبـاهـى و واپـس گـرایـى حـکـومـت امـوى بود؛ چنان که امیرمؤمنان(علیه السلام) مىفرماید: «اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بَِّاب ائِهِمْ»(6) ؛ مردم، بیش از آنچه به پدرانشان شبیه باشند، به رهبرانشان شبیهاند.
مردم همان راهى را مىرفتند که حکومت فاسد برایشان ترسیم کرده بود و نمودار رفتارى آنان یـزیـد بـود؛ کسى که امام حسین(علیه السلام) او را فاسق، شرابخوار، آدمکش، و متظاهر به فسق مىخواند. (7)
رهـبـر ژرف انـدیش انقلاب اسلامى، حضرت آیت الله خامنهاى درباره چنین حکومتهایى، که بر مـعیارهاى ضد اخلاقى و شیطانى بنا شدهاند، مىفرماید: هر کس که دنیا طلبتر، شهوترانتـر و بـراى بـه دسـت آوردن مـنافع شخصى، زرنگتر و با صدق و راستى بیگانهتر است، سر کار مىآید. آن وقت، نتیجه این مىشود که امثال عمر بن سعد و شمر و عبیدالله بن زیاد مىشـوند رؤسا و مثل حسین بن على (علیهماالسلام) به مذبح مىرود و در کربلا به شهادت مىرسد این یک حساب دو دو تا چهار تاست! کسانى که دلسوزند نباید بگذارند معیارهاى الهى در جـامـعـه عوض بشود. اگر معیار تقوا در جامعه عوض شد، معلوم است که باید خون یک انسان با تقوایى مثل حسین بن على (علیهماالسلام) ریخته بشود. اگر زرنگى و دست و پا دارى در کار دنیا و پشت هم انـدازى و دروغـگـویـى و بـى اعـتنایى به ارزشهاى اسلامى ملاک قرار گرفت، معلوم است که کـسـى مـثـل یـزیـد بـایـد در راس کـار قـرار بـگـیـرد و کـسـى مثل عبیدالله باید شخص اول کشور عراق بشود.(8)
بى بند و بارى اخلاقى در حکومتهاى ستمگر ابعادى پر دامنه دارد و بى شمار است. آنچه در زیر مىآید، تنها گوشهاى از مفاسد آن روزگار است که باید از آن عبرت گرفت.
* فساد و فحشا
تـربـیـت درسـت دیـنـى و روابـط مـشـروع خانوادگى، سهمى بسیار ارزنده در سلامت اجتماع، آزادگى مردم و روند الهى نظام حکومتى دارد. انحرافات اخلاقى، با ناموس طبیعت و شریعت ناسازگارند و بنیادهاى اخلاقى و انسانى را ویران مىکنند و همیشه ابزارى در دست حکومتهاى استبدادى بودهاند و دستگاه اموى به سختى بدانها آلوده بوده است.
بنابر گواهى تاریخ، خانه ابوسفیان، مرکز فساد و فحشا بوده و هند، همسر ابوسفیان و مادر معاویه، از زنان بدنام آن زمان بوده است و معاویه جز ابوسفیان، به چهار نفر دیگر نیز منسوب بوده که با هند، زنا کرده بودند.(9)
زیاد بن ابیه، که از استانداران خونخوار معاویه بوده، پدرى مشخص نداشته است. معاویه او را بـه پـدر خـویـش ابـوسـفـیان، منسوب کرد و بر خلاف حدیث رسول اکرم او را برادر خود خواند. این کار معاویه از آن رو بود که شخص باده فروش و فـاسـدى بـه نـام ابومریم سلولى گواهى داد که ابوسفیان با سمیّه، مادر زیاد، زنا کرده و زیاد ثمره آن عمل نامشروع است. این گواهى در مسجد و با حضور مردم انجام گرفت و معاویه با استناد به سخنان ننگین ابومریم، زیاد را پسر ابوسفیان خواند. (10)
فـرزند زیاد، عبیدالله، نیز نتیجه زنا بوده است؛ چنان که امام حسین (علیه السلام) آن دو را (ناپاک پسر ناپاک) مىخوانده است. رسوایىهاى عشقى یزید نیز روى تاریخ را سیاه کرده و لکه ننگى دیگر بر پیشانى حزب اموى نهاده است. ابن قتیبه دینورى در این باره مىنویسد:
یزید عاشق زنى شوهردار شد بـه نام ارینب دختـر اسحاق، که زنى با کمال، شریف و ثروتمند و همسر عبدالله بن سلام بود. چون معاویه از عشق یزید به او آگاه شد، با مکر و حیله و صحنه سازى، عبدالله بن سلام را فریفت تا همسر خود، ارینب را طلاق دهد. او تا تمام شدن عدّه طلاق، عبدالله را در شام نگاه داشت و به او وعده ازدواج با دختر خود را داد. پـس از تـمـام شـدن عـدّه ارینب، فردى به نام ابودردا، مامور شد که به مدینه رَوَد و ارینب را بـراى یـزیـد خواستگارى کند. او وارد مدینه شد و در این زمان، داستان عشق یزید و طلاق ارینب بر سر زبانها بود. ابودردا به محض ورود به مدینه، خدمت امام حسین(علیه السلام) رسید و چون امام از ماجرا آگاه شد، چارهاى اندیشید و این دزدى ناموسى انجام نگرفت.(11)
نـقل است در روز عاشورا ده نفر داوطلب شدند و بر بدن پاک امام حسین (علیه السلام) با اسب تاختند. سپس نـزد ابـن زیـاد آمـدنـد و جـایـزهاى نـاچـیـز گـرفـتند. ابوعمر زاهد مىگوید، نسب آن ده نفر را بررسى کردیم، همه فرزند نامشروع بودند. (12)
------------ --------- -----
پینوشتها:
1- سوره عصر (13)، آیات 2-3.
2- مریم (19)، آیه 59.
3- المیزان، ج 14، ص 78.
4- المیزان، ج 14، ص80 .
5- شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 46.
6- بحارالانوار، ج 78، ص 46.
7- همان، ج 44، ص 325.
8- انقلاب و عبرتها، ص12 ـ 13.
9- شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 336.
10- همان، ج 16، ص 187.
11- الامامة و السیاسة، جزء 1، ص 166 ـ 173 (تلخیص)
12- لهوف، سید بن طاووس، ص 182 ـ 183.
برگرفته از کتاب عبرتهای عاشورا، علی اصغر الهامینیا .
مداحی و سخنرانی
شب ششم محرم87
حجت الاسلام دکتر آقا تهرانی |
سخنرانی |
|
حجت الاسلام مؤمنی |
قسمت اول |
|
حجت الاسلام مؤمنی |
قسمت دوم |
|
حاج محمود کریمی |
قسمت اول |
|
حاج محمود کریمی |
قسمت دوم |
|
حاج محمود کریمی |
قسمت سوم |
|
حاج محمود کریمی |
قسمت چهارم |
|
حاج محمود کریمی |
قسمت پنجم |
|
حاج محمد رضا طاهری |
قسمت اول |
|
حاج محمد رضا طاهری |
قسمت دوم |
|
حاج محمد رضا طاهری |
قسمت سوم |
|
حاج محمد رضا طاهری |
قسمت چهارم |
|
حاج محمد رضا طاهری |
قسمت پنجم |
لینکستان محرم:
کلمات کلیدی: 3 روز تا «روز واقعه»
گرگان - مدیرکل تربیت بدنی گلستان گفت: جامعه ورزش استان، همگام و همسو با سایر مردم کشور، مراسم گلریزان در دفاع از مردم غزه را برگزار کرد.
"قربانعلی پاشا" امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هممچنین افزود:
جامعه ورزش استان ضمن اعلام حمایت از مردم مظلوم و بیدفاع فلسطین و غزه، حملات دردمنشانه و بیرحمانه رژیم غاصب اسرائیل را محکوم مینماید.
به گفته وی، با توجه به شدت این حملات و کمبود امکانات اولیه از قبیل غذا، دارو و ملزومات شخصی، جامعه ورزش استان گلستان تصمیم به برگزاری این اقدام خداپسندانه و عامالمنفعه نمود.
وی تصریح کرد: این مراسم بزرگ و باشکوه با حضور معاونین استاندار، فرماندار، مدیران استانی و شهرستانی، روسای هیئتهای ورزشی استان و شهرستان و جامعه ورزش شب گذشته در محل زورخانه پوریای ولی شهرستان گرگان به میزبانی هیئت ورزشهای زورخانهای، پهلوانی و باستانی استان برگزار شد.
وی ادامه داد: در این مراسم پس از سخنان فرماندار گرگان و محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی و تجدید بیعت مجدد با آرمانهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، باستانیکاران همراه با ضربنوازی مرشدان زورخانه و بیان اشعاری در وصف امام حسین (ع) به اجرای حرکات نمایشی پرداختند.
پاشا افزود: در ادامه این مراسم، گلریزان جامعه ورزش استان برگزار شد و هر یک از حاضرین به عنوان شریک غمهای مردم غزه در حد توان مالی، اداره و هیئتهای ورزشی به این مردم بیدفاع و مظلوم کمک کردند.
مدیر کل تربیت بدنی گلستان از صحنههای بسیار جذاب و زیبا در این مراسم را حضور نوجوانانی اعلام کرد که کمتر از ? ???سال سن داشتند و پولهای توجیبی و پسانداز خود را به مردم غزه با حداقل مبلغ ? ???هزار ریال اهداء کردند.
به گفته پاشا، در مجموع این مراسم بالغ بر ? ????میلیون ریال جهت کمک به مردم غزه توسط جامعه ورزش استان جمعآوری شد.
گرگان - مدیرکل تربیت بدنی گلستان گفت: جامعه ورزش استان، همگام و همسو با سایر مردم کشور، مراسم گلریزان در دفاع از مردم غزه را برگزار کرد.
"قربانعلی پاشا" امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هممچنین افزود:
جامعه ورزش استان ضمن اعلام حمایت از مردم مظلوم و بیدفاع فلسطین و غزه، حملات دردمنشانه و بیرحمانه رژیم غاصب اسرائیل را محکوم مینماید.
به گفته وی، با توجه به شدت این حملات و کمبود امکانات اولیه از قبیل غذا، دارو و ملزومات شخصی، جامعه ورزش استان گلستان تصمیم به برگزاری این اقدام خداپسندانه و عامالمنفعه نمود.
وی تصریح کرد: این مراسم بزرگ و باشکوه با حضور معاونین استاندار، فرماندار، مدیران استانی و شهرستانی، روسای هیئتهای ورزشی استان و شهرستان و جامعه ورزش شب گذشته در محل زورخانه پوریای ولی شهرستان گرگان به میزبانی هیئت ورزشهای زورخانهای، پهلوانی و باستانی استان برگزار شد.
وی ادامه داد: در این مراسم پس از سخنان فرماندار گرگان و محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی و تجدید بیعت مجدد با آرمانهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، باستانیکاران همراه با ضربنوازی مرشدان زورخانه و بیان اشعاری در وصف امام حسین (ع) به اجرای حرکات نمایشی پرداختند.
پاشا افزود: در ادامه این مراسم، گلریزان جامعه ورزش استان برگزار شد و هر یک از حاضرین به عنوان شریک غمهای مردم غزه در حد توان مالی، اداره و هیئتهای ورزشی به این مردم بیدفاع و مظلوم کمک کردند.
مدیر کل تربیت بدنی گلستان از صحنههای بسیار جذاب و زیبا در این مراسم را حضور نوجوانانی اعلام کرد که کمتر از ? ???سال سن داشتند و پولهای توجیبی و پسانداز خود را به مردم غزه با حداقل مبلغ ? ???هزار ریال اهداء کردند.
به گفته پاشا، در مجموع این مراسم بالغ بر ? ????میلیون ریال جهت کمک به مردم غزه توسط جامعه ورزش استان جمعآوری شد.
الف) در این روز عبیداللّه بن زیاد، شخصی بنام "شبث بن ربعی" را به همراه یک هزار نفر به طرف کربلا گسیل داد.
ب) عبیداللّه بن زیاد در این روز دستور داد تا شخصی بنام "زجر بن قیس" بر سر راه کربلا بایستد و هر کسی را که قصد یاری امام حسین علیهالسلام داشته و بخواهد به سپاه امام علیهالسلام ملحق شود، به قتل برساند. همراهان این مرد 500 نفر بودند.
ج) در این روز با توجه به تمام محدودیتهایی که برای نپیوستن کسی به سپاه امام حسین علیهالسلام صورت گرفت، مردی به نام "عامر بن ابی سلامه" خود را به امام علیهالسلام رساند و سرانجام در کربلا در روز عاشورا به شهادت رسید.
د ) روز پنجم محرم - سال ششم هجرى قمرى
منابع :
فیض الاعلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی ، روزشمار تاریخ اسلام سید تقى واردى ، مقتل الحسین(مقرّم)، ص199
کلمات کلیدی: روز پنجم محرم الحرام
منابع :
فیض الاعلام شیخ عباس قمی، بحارالانوار، ج44، ص386
کلمات کلیدی: روزچهارم محرم
به گفته آقای منوچهر عطاء الهی دبیر ستاد گلریزان غزه ، در این مراسم که به همت فدراسیون ورزش های باستانی و با مشارکت سازمان بسیج ورزش کشور و رسانه ملی برگزار شد ، چهره های شاخص ورزشی ازجمله سردار عراقی فرمانده سپاه تهران ، سردار آقامیر رئیس سازمان بسیج ورزش کشور ، آقای تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال ، پهلوان عباس جدیدی ، غلامرضا محمذی ، سرمربی تیم کشتی و آقایان محسن کاوه و ابراهیم مهربان مربیان تیم کشتی و اکبر مشهدی آقائی در زورخانه شهید فهمیده حضور داتشند که درپایان این مراسم مبالغ زیادی جهت کمک به مردم غزه جمع آوری شد.
منوچهر عطاء الهی افزود: و در رشته های مختلف و مسئولان چند فدراسیون همراه با علاقه مندان به ورزش وجوهی را به نفع مردم بی دفاع غزه پرداخت کردند.
مراسم سنتی گلریزان از دیرباز در فرهنگ کهن ایرانی وجود داشته و هدف از آن کمک به قشرهای آسیب دیده است.
وی از برگزاری این مراسم در استانهای سراسر کشور خبرداد و گفت: با هماهنگی های انجام شده در زورخانه های سراسر کشور نیز به طور هماهنگ این مراسم با حضور خیرین و مردم وظیفه شناس و نوع دوست ایران اسلامی برگزار شد
آقای منوچهر عطاء الهی در مورد آئین گلریزان می گوید:
آیین سنتی " گلریزان " در اصل براساس یک سنت دیرینه رسم پهلوانیدر ایران آغاز شد و سرآغازی برای فتوت مردان نیک ضمیر بوده است.
عنصر العمالی در کتاب خویش ویژگیهای جوانمردی را اول " خرد " ، دوم " راستی " و سوم " مردمی " بر میشمارد و آنها را از نشانههای رادمنشی و جوانمردی و عیاری میداند و همچنین در کتاب " مینوی خرد " برای جوانمردی سه اصل خرد، درستی و رادی به عنوان ویژگی بارز یاد شده است.
"عبدالرزاق کاشانی" در کتاب فتوت نامه نیز جوانمرد را انسانی آزاده و نیک سرشت میداندمعتقد بود، برای رسیدن به کسوت جوانمرد بایدراههای دشواری را طی کرد تا بر دیو نفس فائق و پیروز شد.
برای رسیدن به کسوت جوانمردی در نزد ایرانیان سه اصل مهم " شریعت "، " طریقت " و " حقیقت " طی میشود تا جوانمردی و بخشندگی پا بگیرد.
دراصل پهلوانی،رادی وبخشندگی همان گلریزان است، که خاستگاه این بخشندگی طبیعت و بهار بوده، چرا که بهار و طبیعت هرچه دارد به امر خداوندگار به زمین میبخشد تا حیاتی دوباره یابد و فردوسی رادی و درستی را شکلشناسی پهلوانان اساطیری خود میداند که
" همه مردمی باید آیین تو همه رادی و راستی دین تو
ایرانیان از دیر باز براساس تکریم و نوع دوستی خود همواره بر آیین گلریزان همت گماشتهاند و این آیین را شکرانه نعمت خدادادی خویش میدانند که مانند ابر بهاری طراوات زیستن دوباره بر مستمند و نیازمند روا میدارند آن گونه که " وقت گلشن، خوش که گلریزان ابر رحمت است ".
این سنت ایرانیان در رادی و رادمنشی و پهلوانی همواره یک افتخار بوده و بسیاری از شرقشناسان از این امر به نیکی یاد میکنند به گونهای که پرفسور " مانوئل کوربن " محقق دیرینه شناس و مردم شناس برجسته غربی آن را نمادی از زیباترین حرکتهای بشری در طول تاریخ میداند که فقط مختص ایرانیان بود.
وی، در کتاب خود به صراحت یاد میکنند که در ایران مردانی قابل احترام برای برداشتن موانعازپیش پای دیگران هرچه در توان خود داشته را به دیگران بدون هیچ منتی میبخشیدند.
آیین گلریزان تاریخ بزرگ ایرانیان است و برخی از مورخان ثبت این سنت را از زمان حمله مغول عنوان کردهاند، که در " باشتین " خراسان عیارانی برای کمک به نیازمندان، در سردابهای شالی قرمز پهن کردند و آنان که زور بازو و توان مالی داشته، قدم پیش نهاده و هرچه داشتند برای کمک رو میکردند.
ذکر پهلوانان در آیین گلریزان گرفتن دست مستمندان و اقتدا به حضرت علی- بن ابی طالب(ع) نخستین امام شیعیان همواره بوده و صاحب زنگ نیز در این آیین ، پهلوانان و جوانمردان را به گلریزان فرا میخوانده است.
مهمترین آثار تاریخی به جایی مانده از آیین معنوی و سنتی گلریزان در ایران بنای تاریخی " سی و سه پل " است، که در آن هنگام شاه عباس برای ساخت این بنا، از مردم استمداد کرد و آیین گلریزان برپا شد.
مردم نیز به پهلوانان مهرگستر القاب " راد آیین "،" زاد مهر" ،" گلریز" و " رادی " نسبت میدادند و بین پهلوانان و عیاران نیز برگزاری آیین گلریزان و کمک به مستمندان نشانهای از پیش کسوتی و مرشدی و صاحب زنگی بوده است.
هنگامی که جوانمردان و رادان وارد گود میشدند، مرشد و صاحب زنگ با نواختن صدای زنگ از آنان " رخصت " میطلبید و پهلوانان خطاب به پیر میدان دار گود از او میخواستند تا برای کسی که ناتوان است، گلریزی کند و فریاد "اگر ناتوانی بگو یا علی (ع)، اگر خسته جانی بگو یا علی (ع)" بلندمی شد.
در پس زمان اما گلریزان از گود زورخانهها به خانهها کشیده شد به گونهای که زنان نیز در این سنت حسنه حضور یافته و حتی برای انداختن سفره نذر ابوالفضل(ع) که با نذریها زنان گسترده میشد، نوعی گلریزان کوچکی را برپا میداشتند.
و اکنون با گذر زمان آیین سنتی گلریزان و رادی در ایران جلوهای با شکوهتربهخویش گرفته ومردان و زنان توانمند و جوانمرد برای آزادی زندانیان غیر عمد در بند ، گلریزی میکنند.
وی بیان داشت: گلریزان به معنای رایج اجتماعی آن زاییده فرهنگ فتوت و پهلوانی مبتنی بر الگوهایی همچون "پوریای ولی" است که با تعمیم ریختن گل بر سر پهلوانان به گرد آوری کمک برای افراد گرفتار و دربند گسترش معنا یافته است.
گلریزان به واقع ریختن و ایجاد گل زندگی و امید در چله سرما رنج و سختی و گرفتاری است که با ریختن گلی از شاخسار زندگی خود باغ بقا و بهار وصل را به خانواده های در رنج هدیه می کنند.
این مفهوم که تجلی اجرایی دستور دینی "انفاق" است سازوکار حمایتی متناسب با فضای اجتماعی و فرهنگی زندگی گذشته ایرانیان و نهادهای اجتماعی موجود آن دوره بوده است.
زورخانه در فرهنگ ایرانی اسلامی نه فقط محل پرورش جسم که فضایی برای تهذیب نفس و همچنین امکان و مجالی برای مراودات اجتماعی و شکل گیری رفتارهای گروهی همچون گلریزان بوده است.
گلریزان اما رواج گذشته را ندارد و تحت تاثیر شرایط گذار اجتماعی ، افزایش جمعیت و شهرنشیی و کاهش ارتباطات مبتنی بر محله ها باعث افت و به محاق افتادن گلریزان شده است.
از آثار مهم برپایی جشن گلریزان تولید همزیست گرایی و همدلی در جامعه است که چنانچه فردی از افراد جامعه بنا به دلایل کاملا غیر عمد و سهوی دچار گرفتاری شد جامعه برای نجات او همراه و همدل باشد.
وی گفت: از منظر روانشناسی اجتماعی یکی از مهمترین نیازهای اجتماع احساس خوب داشتن نسبت به یکدیگراست و در یک معنای وسیع تر نوع دوستی و انسان دوستی نیاز اساسی جامعه است.
گلریزان سنت حسنه ای است که سمبل و نماد نوع دوستی انسان ها است و تقویت آن می تواند در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی اثر گذارد.
وی ادامه داد: تاثیراقتصادی گلریزان یکی از مهمترین دستاوردهای این حرکت انسانی است که کمک های مردم فعالیتی به کار گرفته می شود که هم دستاورد معنوی دارد و هم مشکلی را ازکسی برطرف می سازد.
کلمات کلیدی: برگزاری مراسم گلریزان به نفع مردم غزه
اهل بیت پیامبر و عزاداری سیدالشهداء
* امام صادق علیه السلام جلسه روضه خانگی بر پا میکند * با حضرت فاطمه هم ناله شوید
لینکستان محرم:
|
کلمات کلیدی: 7 روز تا «روز واقعه»