سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون کارها همانند شود یکى را بر دیگرى قیاس کردن توانست و پایان آن را از آغاز دانست . [نهج البلاغه]
زورخانه - منوچهر عطاءالهی
پیوندها

فرهاد طلوع کیان خبر داد : این فدراسیون با تصویب شورای
محترم برون مرزی سازمان تربیت بدنی، تیم ملی ورزش زورخانه ای را در فصل پاییز برای
معرفی و اجرای ورزش ملی کشورمان به 7 کشور و برای دومین مسابقات کاپ جهانی به ترکیه
اعزام می نماید.

دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران
افزود : با توجه به کمبود بودجه فدراسیون نسبت به حجم کارهای پیش رو، ماه ها وقت
صرف شده تا این سفرها با کمکهای اداری و مالی سازمان ها و نهادهای مختلف خصوصی و
دولتی داخل و خارج کشور و بعضا برخی از خیرین عرصه ورزش پهلوانی تحقق یابد. این
اقدامات، گام موثری در جهت شناساندن ورزش اصیل ایران میان  کشورهای مختلف و همچنین
موجب تقویت غرور ملی ایرانیان است زیرا این ورزش چکیده ای از فرهنگ اصیل و مقدس
ایرانیان می باشد که زیبایی های بصری با جنبه های معنوی، هنری و ورزشی آن ، هر
بیننده ای را مجذوب می نماید و مایه افتخار هر ایرانی است. ضمن اینکه ان شاءا...
یکی از دستاوردهای فرهنگی ورزشی کشور می تواند معرفی شایسته این ورزش در عرصه های
بین المللی باشد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ، طلوع کیان درخصوص
کشورها، مناسبتها، زمان و دعوت کنندگان توضیح داد: روز ملی ایران در اتریش توسط
وزارت نفت به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس اوپک با حضور وزرای کشورهای عضو این
سازمان در اول مهرماه برگزار می شود. اعزام به اکسپو 2010 در شانگهای چین به عنوان
بزرگترین رویداد نمایشگاهی پنج سال اخیر در جهان توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات
اسلامی و با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان مهرماه انجام خواهد شد.
هفته فرهنگی ایران در قطر  توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اواسط آبان ماه
برگزار می شود. برنامه فرهنگی شانزدهمین بازیهای آسیایی در گوآنگجوی چین با هماهنگی
نمایندگی کشورمان در یونسکو در نیمه دوم آبان ماه اجرا می گردد. هزاره فردوسی در
وین توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و انستیتو خاورشناسی اتریش در نیمه دوم
آبان ماه برگزار می شود. با دعوت فدراسیون زورخانه ای قاره آمریکا در صورت انجام
تشریفات اخذ ویزا  برای این اعزام نیمه اول آذرماه در نظر گرفته شده است. سفارت
کشورمان در ژاپن نیز برنامه های مفصلی را در آذرماه تدارک دیده است.  

طلوع کیان از آمادگی تیم ملی با ترکیب های 4 الی 21 نفری
برای ارائه برنامه های زیبا و هماهنگ خبر داد و اظهار داشت: بروشور نفیس و لوح
فشرده معرفی ورزش ملی کشورمان نیز به 6 گویش جهت توزیع آماده شده است.

وی در پاسخ به نقش فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه
ای (IZSF) در این اعزامها گفت: از 8 اعزام مذکور فقط اعزام ترکیه برای انجام
مسابقات توسط فدراسیون بین المللی صورت می گیرد و بقیه موارد توسط فدراسیون جمهوری
اسلامی ایران هماهنگ شده است. ضمن اینکه با هماهنگی سازمان تربیت بدنی و توجه ویژه
جناب آقای مهرعلیزاده – رئیس فدراسیون بین المللی– در حال رفع مشکلات اعم از اصلاح
اساسنامه، مقررات فنی و ساماندهی امور اختلافی هستیم که در این مقطع زمانی برای راه
اندازی سیستماتیک این ورزش در کشورهای دیگر نیز فدراسیون جمهوری اسلامی ایران کمک
می کند. مثلا ملاقات ایشان با مسئولین تراز اول ورزش کشورهای دیگر که از خلاء های
فدراسیون بین المللی در این سالها بوده نیز در کنار اجراهای تیم ملی در خارج کشور
حتی الامکان برنامه ریزی خواهد شد تا در صورت پیشرفت کار، این ملاقاتها با مسئولین
ورزش جمهوری اسلامی ایران در داخل کشورمان پیگیری و تعاملات، نهادینه شود.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/6/29:: 1:42 عصر     |     () نظر

مسابقات کشتی پهلوانی قهرمانی کشور  در 2 رده سنی
نوجوانان و جوانان از 22 تیرماه به مدت 3 روز در سالن شهید رجایی دانشگاه پیام نور
قزوین برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی فدراسیون : 160 ورزشکار در قالب 30
تیم از 15 استان کشور در 2 رده سنی نوجوانان اوزان 55 ، 50 ، 62 ، 70 ، 80 ، و 80
تا 100 کیلوگرم و جوانان اوزان 55 تا 60 ، 70 ، 80 ، 90 ، و 90 تا 110 کیلوگرم به
رقابت پرداختند که در پایان در رده سنی نوجوانان لرستان با 2 طلا و 2 برنز طلا اول
شد و در رده سنی جوانان مازندران  با 2 طلا و 1 برنز به مقام قهرمانی رسید .

نتایج کامل مسابقات به شرح ذیل می باشد :

رده سنی نوجوانان :

55 کیلو : 1- محمد گله دار ( لرستان ) ، 2- محمد زارعی (
کردستان ) 3-  رضا صالحی ( قزوین )

62 کیلو : 1- عادل نعمتی ( قزوین ) ، 2- رضا براتی  (
خراسان شمالی ) 3-  محمد رضا قربانی  ( لرستان )

70 کیلو : 1- یونس مرادی ( لرستان ) ، 2- سید مهران
حسینی  ( مازندران ) 3-  سیروان شافعی  ( کردستان )

80 کیلو : 1- سینا غلامی ( مازندران ) ، 2- وحید سلکی  (
تهران ) 3-  انوش مردانی  ( لرستان )

80+ کیلو : 1- فرزاد سلطانیان ( کردستان ) ، 2- فرشاد
کیائی  ( البرز ) 3-  عبدالرحیم علی خانی  ( گلستان )

مجموع تیمی :

اول : لرستان 2 طلا ، 2 برنز

دوم : کردستان 1 طلا ، 1 نقره

سوم : مازندران 1طلا ، ، 1 نقره

رده سنی جوانان :

60 کیلو: 1- سجاد یوسفی (کرمانشاه) ، 2- کاوان شیرانی
(کردستان) 3-  مصطفی علی جام نسب ( مازندران)

70 کیلو:1- امیر هادی نژاد (مازندران) ،2- سید محمدکاظم
سید الکی(گلستان) 3- حمید الهیان (خراسان شمالی)

80 کیلو : 1- امیر محمدی ( خراسانی شمالی ) ، 2- امید
کولیوند ( همدان ) 3-  وحید امانیان ( البرز )

90 کیلو:1- حسین مهدی عظیمی(قزوین) ، 2- مهدی دشت بان
(اصفهان) 3-  میر فتحی چگینی(لرستان)

90+ کیلو : 1- محسن کاظمی (مازندران) ، 2- فتح ا... گل گل
سلخوری (قزوین) 3-  فرزاد دلیری (کرمانشاه)

مجموع تیمی :

اول : مازندران 2 طلا ، 1 برنز

دوم : قزوین 1 طلا ، 1 نقره

سوم : کرمانشاه 1طلا ، ، 1 برنز



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/6/26:: 3:0 صبح     |     () نظر

این فنون از گل کشتی میرنجات اصفهانی استخراج گشته است:

 توشاخ ـ رو دست ـ سرخاک ـ کنده ـ مخالف ــ یزدانی ـ سرخواب ـ کمر تاب ـ پا علم ـ گاوزوری ـ لنگ کمرـ گهواره دیو ـ قصاب شکن ـ زیرکاسه ـ سر آویز ـ‌ سرانبانی ـ کنده پا ـ شیرغلت ـ کلافه ـ کلاته ـ تنگ شکرـ لنگ سرکش ـ لنگ خاک ـ سگک وارونه ـ فیل زوری ـ لواش ـ پا بند ـ چنگ کلاغ ـ مشگ سقاء ـ فتیله پیچ ـ میمونه ـ کله کوب ـ مقراضک ـ بغل گیر ـ سرپی ـ دم گاو ـ گوسفند انداز ـ نیم بر ـ کش زدن ـ کلافه- سر شاخ ـ سگک تو خاک ـ کفتر بند ـ گوسفند انداز ـ لواشک ـ رو دست و پا ـ مخالف ـ بارانداز ـ سر زیر بغل ـ فتیله پیچ ـ رکبی ـ اژدر بند ـ چنار انداز ـ مخالف مغربی ـ شتر غلت ـ لنگ اروپایی (از کارهای پهلوانان و کشتی گیران گرجستانی که در ایران معمول شده بود) ـ حمال بند تو خاک ـ کنده عدل ـ تنگ شکرـ پنیر تپان ـ آرنج سر پا ـ لنگ کردی ـ حمال بند ـ دم شیر ـ بخوُ ـ قوچ بند ـ پل ـ کنده دست درشکن ـ سراندازـ کنده این خاک آن خاک ـ زیر گرفتن ـ کلاته وارو ـ مشگ سقا ـ پس کاسه ـ کنده یزدی ـ کنده خورجین تکان ـ کنده یک چاک ـ بغل رومی ـ تنگ میلاب ـ رو دست کاری ـ لنگ سرکش ـ گاو تاب ـ پت پا ـ گهواره دیو ـ لنگ سرپا ـ افلاک ـ درو ـ پیش کاسه ـ مقراضک ـ دروی سره پا ـ زیرگرفتن _ گیر و واگیرـ سرانبان ـ قوس ـ شیر غلت ـ سر بند پی ـ دو دست یکدست ـ کنده این پا و آن پا ـ اقل چپ و راست ـ تو شاخ دست آویزـ دم گاو ـ سگک سر پا ـ چنگک ـ دست تو ـ کف گرگی ـ کلاته ـ تو شاخ ـ یک تیغه نیم تیغ ـ پیش انداز ـ حصیر مال ـ درو تو خاک ـ نشسته پرتک ـ میان کوب ـ بزکش ـ سر آویز ـ تو حلق ـ حمال بند سر پاـ کنده افلاک ـ النگه باخته ـ مهتاب ـ دم شیرـ قصاب شکن ، مخالف رو ، لکنه ، مسگری ، لنگ پیش رو ، قفل قصیر ، اشگل گربه ، دست در مخالف ، درو با دست ، شغالک ، پا تاوه ، سگ بند ، کنده قوچ بند ، چرخ کمر، کنده حصیر مال ، یکدست و سر، رو دست آرنج ، آرنج دو طرف ، پا درعلم



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/6/21:: 6:5 عصر     |     () نظر

 فلسفه و جهان بینی ایرانیان در دوران باستان فلسفه مبارزه بوده و از دیرباز ندای یاری کردن اهورامزدا در پیکار با اهریمن دعوتی مقدس شناخته می شده اکنون سخن در اینجا بر سر آن است که نشان می دهد چگونه این فلسفه و جهان بینی بعد از اسلام، باز زیر شعائر مکتب فتوت یا آئین جوانمردی به صورت مشی اجتماعی ایرانیان همچنان ادامه یافته است.

 نظر به اهمیت اساسی آئین فتوت در تاریخ زورخانه و نهضت های پهلوانی و عیاری ایران لازم است شرحی مختصر برای معرفی دستورالعملها و راهنمایی های آن من باب نمونه آورده شود تا بتوان بدین وسیله به اخلاق و رفتار و ویژگی های پهلوانان و عیاران، این پاسداران استقلال ایران، پی برد. البته این دستورالعملها و راهنمایی ها توسط عرفا و متصوفین خردمند ایرانی که اندیشمندان اصلی ترین جوامع تولید کننده شهری یعنی پیشه وران بودند به مردم القا و آموخته می شده است.

 برای آگاهی از وسعت دامنه دستور العمل ها و راهنمایی های مکتب فتوت ابتدا نام تعدادی از فتوت نامه ها ذکر می شود. گرچه سراسر کتب کلاسیک ایرانی مانند شاهنامه فردوسی، تذکره الاولیاء، منطق الطیر، خمسه نظامی، بوستان و گلستان، دیوان حافظ، مثنوی معنوی مولوی... مشحون از آموزش های درخشان انسانی آیین فتوت است، با این وجود می توان از صدها کتاب و رساله نام برد که تنها موضوع آنها در خصوص فتوت تألیف شده مانند فتوت نامه سلطانی، تحفه الاخوان فی خصایص الفتیان سمرقندی، رساله فتوتیه، فتوت نامه های شهاب الدین سهروردی، فتوت نامه نجم الدین زرکوب، فتوت نامه یوسف کر کهری، فتوت نامه چیت سازان، فتوت نامه عطار، فتوت نامه ابو عبدالرحمن نیشابوری، فتوت نامه علی بن عبدالرسول، فتوت نامه تحفه الخوان خواجه عبدالله انصاری، کتاب الفتوت حنبلی، قواعد الفتوت عبدالرزاق کاشانی، رساله فتوت امام فخر رازی، فتوت نامه منظوم ناصری سیواسی، رساله فی الفتوت شیخ علاء الدوله سمنانی، رساله فتوتیه میرسید علی همدانی، فتوت نامه ابن معمار و ... که تمامی می توانند نمایشگر عواطف عالی انسانی و مردم گرایی تاریخی ایرانیان باشد.

 آقای دکتر محمدجعفر محجوب در مقدمه فتوت نامه سلطانی می نویسد: «فتوت تصوفی است عوامانه و راه رسم های آن ساده و عملی و درخور فهم پیشه وران و صنعتگران و کشاورزان و خلاصه عامه مردم است. از همین روی کاشفی «علم فتوت» را شعبه ای از «علم تصوف» خوانده است. پدید آمدن و رواج و رونق فتوت بر اثر جریان های اجتماعی خاصی بود. ایشان همچنین می افزایند: «در این گفتار بارها از وابستگی کامل آئین سخن در میان آمده است. در حقیقت عیاری ـ که شاید ریشه های آن به دوران های قبل از اسلام تاریخ ایران وابسته ـ (و از ساختمان لفظ عیار نیز این حدس تقویت می شود) بعد از اسلام به صورت فتوت در آمد.»

 به شهادت تمامی فتوت نامه ها، دستور العمل ها و راهنمایی های فتوت نامه ها در عین حال به صنوف مختلف پییشه وران و زحمتکشان شهری هم تعلق داشته ولی به طور کلی شعائر این مکتب و کلمه فتوت مظهر شخصیت عیاران و پهلوانان و شاطران و مترادف نام ایشان بوده است. چنان که در قابوسنامه هم عنصرالمعالی ضمن آن که برای بازاریان و سپاهیان جوانمردی  را آرزو کرده این صفت را درباره عیاران کلیت داده و آن را صفت محض ایشان خوانده است.

 نموه هایی از بعضی صفحات چند فتوت نامه که حاوی فشرده ترین و خلاصه ترین دستورالعمل ها برای عیاران و پهلوانان و دیگر اهل طریقت جوانمردی است ذیلاً آورده می شود. اولین آنها از نجم الدین زرکوب است که پس از برشمردن دوازده اصل از آئین فتوت با یادکردن از چهل صفت زشت و چهل صفت نیک، مرم را به تبدیل اخلاق از آن به این دعوت می کند.

 " فتوت دار را شرط است: اول – آزاد باشد. دوم – بالغ باشد.  سیم – عاقل باشد. چهارم – آنقدر علمش باشد که تربیت جوانی تواند کردن؛ اگر بسیارش نباشد تفاوت نکند. پنجم – یتیم پرور و درویش نواز باشد. ششم – خلق خوشش باشد. هفتم – امانتش باشد. هشتم – صالح باشد نماز کننده. نهم – به زبان نگوید، الا به خیر خلق خدا. دهم – حملش باشد. یازدهم – پرحیا باشد که حیا در آدمی نشان حلال زادگی است. دوازدهم – خوب صورت باشد، چنان که در هیچ عضوش خلل مادرزاد نباشد.

 صاحب فتوت را می باید که تبدیل اخلاق باشد چنان که نفس او پاک شود از چهل صفت بد و مخصوص شود به چهل صفت نیک.

 اما صفت های بد چنان که: حرص، حسد، حقد، بغض، تکلف، تصنع، تزویر، جهل، حمق، نفاق، تکبر، ظلم، فسق، خیانت، فحش، دئانت، خست، کسالت، تعصب شهوانی، صحبت به علت، ذلت، خوی بد، بی وفایی، بی حیایی، وقاحت، حیلت، مکر، سخن چینی، سفاهت، کدورت، دروغ، ناسپاسی، آیذا، عجب، بخل، ملامت، نامحرمی، مردم شکنی، غیبت، بهتان.

 و باید آن چهل صفت بد مبدل شود به این چهل صفت خوب: علم، حلم، عزت، کرم، سخاوت، ثبات، وقار، وفا، حیا، شفقت، زهد، تقوی، لطف، صلاحیت، ایثار، خوی نیک، امانت، دیانت، حق شناسی، بی تکلفی، تواضع، صدق، صفا، دعا، مرحمت، انعام، احسان، صبر، شکر، تسلیم، رضا، توکل، قناعت، مجامله، ایمان، اسلام، محبت، خدمت، محرمیت.

 و آنچه بدینها ماند و این معنی در چهل سال تمام شود. همچنان که در پانزده سالگی بلوغ معنی؛ چون مرد راه رو را چهل سال تمام شود؛ اگر نبی است نبوت بدو فرو آید و اگر ولی است ولایت. ولی حامل ولایت وقتی گردد که مخصوص شود بدین چهل صفت خوب که تقریر سکردیم. "

 شیخ شهاب الدین سهروردی از اجله عرفای عالی قدر ایران که او را ملک المشایخ و قطب المحققین و قدوه الساکنین عنوان داده اند، در فتوت نامه کامل خود، تمامی شرایط آدمی بودن را در احراز مقامات مسلک فتوت دانسته است. این عارف کبیر گذشته از آوردن مبحثی در امور قضا و جزا، تربیت و تعلیم و حتی لباس پوشیدن و غذا خوردن، در فضایل مرد فتوت دار (جوانمرد) در مقامی بالاتر چنین تقریر می فرماید:

 «... و باید که در انواع هنرها چنان استاد بود که اگر وی را در محفل دانشمندان و صاحب فتوتان، کسی مدعی شود که هیچ دقی و نکته ای بر او نتواند گرفت، و این نتواند بود، الا به طریق فراغت و ارادتی تمام در این خصلت ها (که به) رنج تواند برد و به حاصل تواند کردن. چنان که علم، حلم، حکمت، فضل، زهد، ریاضت، مجاهده، ...، تجرید، تامل، فنا، فناء فنا، مشاهده، بقا، تفرید و توحید.

 آنگاه درباره تربیت روان به ریاضت به طور مشروح سخن می گوید. از تربیت نفس، صحت دل، تربیت زبان، تربیت گوش و بالاخره تربیت تمامی رفتار اعضای بدن که آوردن بیش از این سخن در دریای معانی، بیرون از حد یک گفتار است و موجب سردرگمی طالب و سالک طریقت در دریای معانی تقریرات آن قدوه الساکنین می گردد.

 عبدالرزاق کاشی سمرقندی در فتوت نامه خود با نام تحفه الاخوان فی خصایص الفتیان ضمن تعریف موارد حقیقت، توبه، تواضع، صدق، هدایت، نصیحت، وفا، مروت و ... طرایق اکتساب فتوت و خصایص آن در باب فرق میان فتی و متفتی و مدعی می نویسد:

 فتی جوانمرد است، و جوانمرد شخصی بود در فضایل خلقی کامل، و از دنایا و رذایل نفسانی مجتنب، از معرفت حق عز و علا بر یقینی واضح، و از حال خویش بر بصیرتی لائح، صاحب قدمی راسخ، طمأنینتی متمکن، که اجناس فضایل چهارگانه به انواع آن در نفس او ملکات باشند بر وجهی که تغییر تبدیل به ان راه نیابد و تلون و تکلف برنیابد. به دقایق آفات و تفاریق عاهات عارف و بینا و در جزئیات نفاق و ریا و عوارض سهو و خطا بیدار و برحذر و از شرب نفس از رتبت و بهآء خویش برکنار و با خیر خداوند نفسی منقاد ... »

مولانا حسین واعظ کاشفی سبزواری در فتوت نامه سلطانی که از فتوت نامه های جامع و کامل است در اول کتاب بزرگ خود تحت عنوان شرف علم می نویسد:

 بدان که علم فتوت علمی شریف است و شعبه ای است از علم تصوف و توحید و اکابر عالم در این علم رساله ها ساخته اند و... . در کتاب قواعد الفتوه این بیت ها را از شیخ فرید الدین عطار قدس سره استناد کرده است:

 هر که از علم فتوت بهره یافت

 رو سوی دین کرد و از دنیا بتافت

 دیده دل ز فتوت روشن است

 روضه جان از فتوت گلشن است

 گر بود علم فتوت بر سرت

 هر زمان بخشد صفای دیگرت

  و دیگر رساله آداب الفتوت، فتوت نامه شیخ کبیر، عوارف المعارف و مرصاد العباد، حدیقه الحقیقه و رساله سیرجانی و زادالآخره و ذریعه اصفهانی و تذکره الاولیاء، ذکر این علم و شرف فتوت و تعریف کسی که مظهر این صفت باشد مسطور است.

 در تمام فتوت نامه ها برای احترام به مادر اهمیت و مقامی شامخ قائل شده اند چنان که در همین فتوت نامه سلطانی در فصل دوم باب پنجم آمده: .... بهشت زیر قدم های مادران است. حاصل آن که به روضه رضوان بی رضای ایشان نتوان رسید.

 جنت که رضای ما، در آن است

در زیر قدوم مادران است

 خواهی که رضای حق بیابی

 آن کن که رضای مادران است

 در فتوت نامه سلطانی تحت عنوان در معانی و فواید متفرقه که تعلق به َشدّ دارد درباره شرایط میان بستن (یا کمر بستن = کستی یا کشتی که از آداب دینی ایرانیان باستان بوده است) و در میان جوانمردان بعد از اسلام هنگام رسیدن به مرحله «َشدّ» صورت می گرفته اصولی از آیین فتوت مخصوص َشدّ بیان گردیده که آداب و دستور العمل های آن می بایست به عیاران و شاطران تعلق داشته باشد.( َشدّ: روی به مبارزه نهادن، استواری در کسوت یافتن، دویدن یا یکباره وارد مرحله بزرگی شدن، نیرومند شدن معنی می دهد.) استاد هنگام رسیدن شاگرد به مقام َشدّی طی انجام تشریفات و آدابی، کمر او را با پوشاندن شلوار کشتی می بست و در همان حال کلماتی مثل دستور عمل گل کشتی منتها درباره فوت بر او می خواند. سخنانی که به وسیله استاد به شاگرد هنگام کمر بستن او در قرن نهم گفته می شده است و از فتوت نامه سلطانی استخراج شده است در ذیل آمده است:

 «اگر پرسند که کلماتی که استاد در وقت میان بستن بر شاگرد می خواند چند است؟ بگوی دوازده.

 اگر پرسند آن دوازده کدام است؟ بگوی: اول – تو لا به دوستان خدا. دویم – تبرا از دشمنان خدا . سیم – امر به معروف. چهارم – نهی از منکر. پنجم – عدل کردن. ششم – دست ازحسد برداشتن. هفتم – شرایط فتوت (دانستن) و به جای آوردن. هشتم – جوانمردی کردن. نهم – با پیر مرید بودن. دهم – مرید را پیر بودن. یازدهم – غالب را نازل بودن. دوازدهم – نازل را غالب شدن.

 اگر پرسند که بستنی چند است و گشادنی چند؟ بگوی دوازده چیز بستنی است و چهارده چیز گشادنی.

اگر پرسند که بستنی ها کدام است؟ بگوی :

 اول – بستن چشم از نظر حرام و نادیدنی.

 دویم – بستن گوش از ناشنیدنی ها.

 سیم – بستن زبان از نا گفتنی ها.

 چهارم – بستن فکر از غیر.

 پنجم – بستن سینه ازحسد و کینه.

 ششم – بستن دل از شک و شرک.

 هفتم – بستن دست از آزار خلق و از ناگرفتنی ها.

 هشتم – بستن حلق از لقمه حرام و ناخوردنی ها.

 نهم – بستن بند فتوت از زنا و ناکردنی ها.

 دهم – بستن پای از مواضع تهمت و نارفتنی ها.

یازدهم – بستن خاطر از فکرهای بیهوده.

 دوازدهم – بستن راه بخل و طمع.

 اگر پرسند که گشادنی ها کدام است؟ بگوی:

 اول – گشادن در به روی مهمان.

 دویم – گشادن بند سفره برای گرسنگان.

 سیم – گشادن پیشانی برای ملاقات مردمان.

 چهارم – گشادن چشم به دیدار پیران و مریدان.

 پنجم – گشادن گوش به سخن استادان و عارفان.

 ششم – گشادن زبان به ذکر حضرت سبحان.

 هفتم – گشادن دست به شفقت و احسان.

هشتم – گشادن سینه به محبت مردمان.                       

 نهم – گشادن دل به عشق الهی.

 دهم – گشادن فکر به حقایق اشیاء کماهی.

 یازدهم – گشادن قدم به کارهای خیر و صواب.

 دوازدهم – گشادن خاطر به نکته های اولوالباب.

سیزدهم – گشادن در اخلاق به نیکویی.

چهاردهم – گشادن راه سخاوت و دلجویی.

یک مطلب دیگر هم برای نمونه از میان فتوت نامه های موجود آورده می شود و آن شعری است از فتوت نامه نجم الدین زرکوب که اصلی ترین دستورالعمل های این آئین را با بیانی زیبا و روان و دلنشین این چنین به نظم در آورده است:

 کسی کو را فتوت پاسبان است

 به هر کاری که باشد کام ران است

 دلی کورا فتوت هم قران است

 ز هر آفت که دانی در امان است

 فتوت شیوه هر بی ادب نیست

 فتوت پیشه پیغامبران است

 فتوت چیست؟ صرف علم کردن

 چو طالب مستعد آن بیان است

فتوت چیست؟ ترک جهل کردن

 که جاهل در فتوت بد گمان است

 فتوت از خود انصاف است دادن

 که بی انصاف دایم در فغان است

 فتوت چیست؟ در بازار معنی

 ز اخلاق حمیده کاروان است

 فتوت اعتقاد عقل و قلب است

 فتوت استوای جسم و جان است

 به معنی آفرینش یک وجود است

 فتوت آفرینش را دهان است

 فتوت فرض کردی چون دهانی

 مروت اندرو همچون زبان است

فتوت همچو صاحب حسن شخص است

مروت حسن او را همچو آن است

فتوت در مثل آئینه ای دان

 مروت چون صفای روی آن است

 فتوت دیگر انسان را حوایج

 مروت چون نمک اندر میان است

 فتوت خان و مان معنوی دان

مروت زینت آن خان و مان است

 فتوت روز خورشید است و شب ماه

 مروت چون ضیا و نورشان است

 فتوت گلستانی دان سراسر

 مروت همچو گل در گلستان است

 نه هر چیزی درو خاصیتی هست

 که آن خاصیتش خورشید سان است

 نمودن در مهم خاصیت خویش

 ز هر شیئی فتوت را نشان است

 فتوت بوستان و شرع چون تخم

 طریقت چون درخت بوستان است

 حقیقت میوه های نغز و شیرین

 که در باغ فتوت جاودان است

 نه هر کورا فتوت دار خوانند

 فتوت را به هر معنی ضمان است

 نه هر کو را فتوت دار دانند

 به معنی در فتوت کاردان است

 همه جا را زمین گویند لیکن

به جایی خار و جایی گلستان است

 اگر چه هر دو مروارید باشد

 ز در تا با شبه فرقی عیان است

 به هر صد سال مردی را  توان دید

 که در دین قبله خلق جهان است

 فتوت گوهر است و لعل و یاقوت

فتوت دار همچو بحر و کان است

 فتوت دار را در هر دو عالم

 ازار عز و خدمت در میان است

 فتوت دار را بر فرق معنی

 ردای کبریایی طیلسان است

 فتوت دار آن باشد که او را

 اگر مال است و گر جان در میان است

 فتوت دار می دانی که باشد؟

 فتوت دار آن کو مهربان است

 فتوت دار آن کو عیب پوش است

 فتوت دار آن کو خوش عنان است

 فتوت دار آن کو دل نواز است

 فتوت دار آن کو دل ستان است

 فتوت دار آن کو آستین است

 فتوت دار آن کو آستان است

 اگر خود نیم نانی ملک دارد

 فتوت دار دائم میزبان است

 اگر خود میهمان مست است و کافر

 فتوت دار خاک میهمان است

 فتوت دار هرگز بد نگوید

 و گر گوید همه سودش زیان است

 فتوت دار هرگز بد نبیند

که او در نیک بینی دیده بان است

 جهان را خلق همچون گله ای دان

 فتوت دار مانند شبان است

 فتوت خواهی از «زرکوب» واپرس

 که او را در فتوت داستان است

 بقدر آنچ ازین معنی که گفتیم

 کسی دارد در این ره قهرمان است

 زهی مردی که در راه فتوت

 چنین باشد که ما را در بیان است

 چند بیت زیر نمونه های دیگری از نمودار بسط فکر فتوت گرایی در آثار شعرای ایران است.

 فردوسی:

جوانمردی و راستی پیشه کن

 همه نیکویی اندر اندیشه کن

 عنصری:

 جوانمردی از کارها بهتر است

 جوانمردی از خوی پیغمبر است

 عطار:

 هر که ازعلم فتوت بهره یافت

 رو سوی دین کرد و از دنیا بتافت

 سعدی:

 جوانمرد باشی دو گیتی تو راست

 دو گتی بود بر جوانمرد راست

 جوانمرد اگر راست خواهی ولی است

 کرم پیشه شاه مردان علی است


کلمات کلیدی: منش و فرهنگ پهلوانی


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/6/17:: 5:1 عصر     |     () نظر

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان گیلان از تخصیص اعتبار 200 میلیون ریالی توسط استانداری گیلان به تجهیز زورخانه های استان خبر داد و گفت : پس از دیدار رئیس فدراسیون با استاندار گیلان ، پیگیریهایی توسط هیئت بعمل آمد که با تخصیص این اعتبار ، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد .

مهدی ضرابی در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون اظهار داشت : در استان گیلان 300 ورزشکار و 5 زورخانه فعال وجود دارد که با توجه به علاقه مردم گیلان به ورزش ملی خود این تعداد زورخانه بسیار کم است .

وی ادامه داد : هیئت گیلان در بخش آموزش برنامه های ویژه ای را دنبال می کند و با برگزاری کلاسهای آموزشی در سنین پایه ، ورزش ملی به خردسالان ، نونهالان ، نوجوانان و جوانان گیلانی آموزش داده می شود.

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای استان گیلان اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این کلاسهای آموزشی در آینده ای نزدیک شاهد افزایش باستانی کاران گیلانی خواهیم بود.

وی در ادامه از غباروبی زورخانه های استان خبر داد و گفت : با غباروبی زورخانه ها به استقبال ماه مبارک رمضان رفتیم و 3 مراسم گلریزان برای حمایت مرشدان استان برگزار کردیم و هر شب نیز بعد از نماز مغرب و عشاء و صرف افطار ورزشکاران در زورخانه ها به ورزش می پردازند .

ضرابی در پایان خاطرنشان کرد با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری بسط و توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه ای امری ضروری است و با احیاء و گسترش این ورزش روح مردانگی و جوانمردی که از صفات امیرالمومنین (ع) است در جامعه تقویت می شود چرا که جوانمردی یکی از ویژگی‌های پسندیده انسانی است که قدر و قیمت انسان بدان افزوده می‌شود و انسانیت از آن جلا می‌یابد. در فرهنگ اسلامی به این خصلت بسیار توجه شده است و بزرگان اسلام به نشر آن اهتمام ورزیده‌اند، به‌گونه‌ای که چه در قول و چه در فعل خود، دیگران را به کسب این صفت تشویق کرده‌اند.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/6/10:: 5:0 عصر     |     () نظر

شب چهاردهم ماه مبارک رمضان مراسمی به منظور توسعه و گسترش ورزش زورخانه ای در مساجد کشور با حضور
حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی رئیس کانونهای فرهنگی مساجد کشور ، علیرضا
صفارزاده رئیس فدراسیون ، نورا... هدایتی نایب رئیس فدراسیون ، فرهاد طلوع
کیان دبیر فدراسیون و قهرمانان و پیشکسوتان ورزش باستانی در زورخانه
شیرافکن تهران برگزار شد .

http://fipz.ir/img/news/1282736020.jpg

به گزارش روابط عمومی فدراسیون : در این مراسم معنوی ، زیبا و باشکوه ابتدا
علیرضا صفارزاده رئیس فدراسیون ضمن خیر مقدم به رئیس کانونهای فرهنگی
مساجد طی سخنانی به معرفی ورزش ملی کشور و همچین شباهتهای زورخانه با مسجد
پرداخت .

در ادامه مراسم جوانان زورخانه شیر افکن به گود رفتند و ورزش زیبایی را به نمایش گذاشتند که مورد توجه حضار قرار گرفت.

پس
از اتمام ورزش حجت السلام و المسلین سلیمانی که تحت تأثیر ورزش زیبای
جوانان قرار گرفته بود طی سخنانی گفت : یوند معنا داری میان مسجد و زورخانه
وجود دارد .

وی اظهار داشت : من در دوران زندگی خودم در مقطعی با محیط زورخانه آشنا شده ام اما متأسفانه بعد از انقلاب زورخانه ها که مرکز ذکر و توجه به خدا بود آسیب دید که من معتقد هستم که دست استعمار در کار می باشد زیرا زورخانه محل تربیت انسان است.

رئیس
کانونهای فرهنگی مساجد کشور ، ورزش زورخانه ای را نردبانی برای نزدیک شدن
به خدا دانست و تصریح کرد: مگر ماه مبارک رمضان چه هدفی را دنبال می کند ،
تمام داستان سحر بلند شدن ها ، روزه گرفتن ها و ...
در این ماه مبارک این است که ما یک قدم به خدا نزدیک تر شویم ، قطعاً
ورزشکارانی که در زورخانه تربیت می شوند حال و هوای دیگری در طاعت و عبادت
دارند که ورزشکاران دیگر رشته ها ندارند .   

سلیمانی
در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های ورزش باستانی اشاره کرد و افزود:
ورزش زورخانه‌ای ، ورزش تاریخی، ملی، دینی فرهنگی و هنری ما ایرانیان و
میراث پدران و نیاکان ما است که تربیت جسم و روح را توأمان
در خود دارد. من معتقد هستم که اگر بخواهیم ارزش این ورزش را درک کنیم
باید خروجی این ورزش را با خروجی با خروجی سایر ورزشها مقایسه کنیم ، در
ورزشهای وارداتی ، غرور ، تکبر ، قدرت طلبی و ... وجود دارد ولی در این ورزش جوانمردی ، افتادگی و فرزانگی موج می زند.

سلیمانی
در پایان سخنان خود خواستار توجه بیشتر مسئولین و دست‌اندکاران ورزش به
تنها ورزشی اسلامی دنیا شد و گفت : کانونهای فرهنگی مساجد آماده هر نوع
حمایت و کمک برای توسعه ورزش زورخانه ای در مساجد و دیگر حوزه ها می باشد .



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/6/7:: 2:31 عصر     |     () نظر

به گزارش خبرگزاری فارس : محمد اشرف‌نیا معاون عمرانی
استانداری آذربایجان شرقی، حسن روستایی مدیر کل سیاسی و امنیتی استانداری و مدیر کل
تربیت بدنی آذربایجان شرقی از زورخانه علی ابن ابیطالب (ع) بازدید کردند.

معاون فنی و عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در این
بازدید روند ساخت این زورخانه را بسیار عالی دانست و گفت: نیاز ورزش باستانی تبریز
ساخت این چنین مجموعه‌ای برای ورزش باستانی بود.

محمد اشرف‌نیا تصریح کرد: ورزش باستانی ورزشی مهم، غیرتی،
اسلامی و ملی است و گود زورخانه محل جوانمردانی است که به ارزش‌های اسلامی و انسانی
اهمیت می‌دهند.

مدیر کل تربیت بدنی آذربایجان شرقی نیز در جریان بازدید
گفت: در حال حاضر زورخانه علی ابن ابیطالب (ع) تبریز دارای 75درصد پیشرفت کاری است
و در زمینی به مساحت 1700 متر مربع در دو طبقه ساخته می‌شود.

سیدمحمد شروین اسبقیان تصریح کرد: زورخانه علی ابن
ابیطالب (ع) دارای سونا و جکوزی بوده و تلاش می‌کنیم به امید خداوند 26 مهر ماه
همزمان با روز تربیت بدنی و ورزش و یا هفته بسیج افتتاح کنیم.

مدیر کل تربیت بدنی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر در
آذربایجان شرقی سه زورخانه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری هر کدام در 1700 متر و
با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 500 میلیون ریال با محوطه‌سازی مربوطه در حال ساخت
و اتمام است.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/6/2:: 1:48 عصر     |     () نظر

رییس
هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان خوزستان گفت: روند عملیات
اجرایی احداث زورخانه مجموعه ورزشی شهید بابک معتمد اهواز تاکنون مناسب
بوده است ولی امیدواریم تا با ساخت این زورخانه، زورخانه قدیمی‌ پوریایی
ولی نیز هم چنان پا برجا باشد.

حجت‌اله
جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان، با بیان این
مطلب اظهارکرد: عملیات اجرایی ساخت زورخانه مجموعه ورزشی شهید بابک معتمد
اهواز از خردادماه امسال آغاز شده و در حال حاضر پی آن زده شده است.

وی
با اشاره به این که این زورخانه یکی از زورخانه‌های مجهز و استاندارد
استان خواهد شد افزود: بر اساس نظر کارشناسان مدت زمان ساخت این زورخانه یک
سال است.

جعفری
با بیان این مطلب که در حال حاضر زورخانه پوریای ولی اهواز فعال است
تصریح‌کرد: گفته می‌شود که ظاهر این زورخانه تخریب و به جای آن یک مجموعه
ورزشی مختص بانوان احداث می‌شود اما این مطلب را مستقیما از مسوولان اداره
کل تربیت بدنی استان نشنیده‌ام.

وی
خاطرنشان کرد: با توجه به این که وجود تنها یک زورخانه در مرکز استان کم
است ما به دنبال این هستیم تا با احداث زورخانه جدید، زورخانه قدیمی پوریای
ولی نیز همانند گذشته فعال باشد.

رییس
هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان خوزستان گفت: زورخانه پوریای
ولی اهواز قدیمی است و در حال حاضر کیفیت مناسبی ندارد و در صورت باقی
ماندن و تخریب نشدن باید تعمیر شود.



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/5/30:: 3:14 عصر     |     () نظر

بر اساس
آیین هر ساله در ورزش پهلوانی و زورخانه ای در ماه مبارک رمضان مراسم غبارروبی
زورخانه های کشور برگزار گردید .

یکی از استانهایی که به خوبی این مراسم را اجراء کرد استان
یزد بود که در کنار غبارروبی تمامی زورخانه های استان با دعوت از سردار الله دادی
فرمانده سپاه یزد در زورخانه مبعث سپاه الغدیر یزد این اقدام فرهنگی را به صورت
ویژه برگزار نمود . این مراسم به صورت مستقیم از شبکه رادیویی و همچنین طی گزارشی
از شبکه سوم سیما پخش گردید .

از جمله
آیین های این مراسم می توان چراغانی نمودن مسیر زورخانه و سر درب آن ، نظافت گود و
محوطه داخل زورخانه ، تطهیر نمودن ابزار و وسایل زورخانه با گلاب ، روشن نمودن شمع
در اطراف گود و دود کردن اسپند ، اجرای ورزش زورخانه ای و تجلیل از پیشکسوتان را
نام برد .



نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/5/26:: 1:44 عصر     |     () نظر

عنوان قهرمانی چهارمین لیگ برتر ورزش های زورخانه ای در رشته کشتی پهلوانی به تیم پدیده شاندیز و در هنرهای فردی به تیم سازمان ورزش بسیج کشور رسید.

به
گزارش روابط عمومی فدراسیون : هفته پایانی لیگ برتر ورزش زورخانه‌ای در
حالی به میزبانی سازمان ورزش بسیج کشور برگزار شد که در رشته کشتی پهلوانی،
تیم سازمان ورزش بسیج کشور 2 بر یک گیلان را شکست داد و پدیده شاندیز
خراسان رضوی 3 بر صفر از سد گلستان گذشت. در رشته هنر‌های فردی نیز سازمان
ورزش بسیج کشور 5 بر 2 تیم پدیده شاندیز خراسان رضوی را مغلوب کرد.

بدین
ترتیب در پایان لیگ برتر در رشته کشتی تیم پدیده شاندیز خراسان رضوی مقام
اول این دوره را کسب کرد، سازمان ورزش بسیج کشور عنوان دوم را به خود
اختصاص داد و گیلان نیز سوم شد.

در
رشته هنر‌های فردی نیز سازمان بسیج ورزش کشور عنوان نخست را از آن خود کرد
، پدیده شاندیز خراسان رضوی دوم شد و سیستان و بلوچستان نیز به عنوان سومی
بسنده کرد.

شایان
ذکر است با پیگیری فدراسیون و همت مدیریت شبکه 3 سیما دو هفته از لیگ به
صورت زنده و مستقیم برای علاقه مندان پخش شد که مورد توجه مردم بویژه جامعه
ورزش پهلوانی قرار گرفت .


نوشته شده توسط منوچهرعطاءالهی 89/5/19:: 1:46 عصر     |     () نظر
   1   2      >


www.b-a-h-a-r-2-0.sub.ir رفتن به بالای صفحه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن